Leerlijnen in relatie met de methode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond 3 Groep 3.
Advertisements

Preventie van lees- en spellingproblemen bij kleuters
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Preventieve instructiemethodiek
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Informatieavond 2 Groep 3.
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Informatieavond 3 Groep 3.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Didactiek procesgerichte aanpak
Welkom op de infoavond eerste leerjaar
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
Informatieavond Pelikanen
Taalbeleid.
Connect Klanken en Letters
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Clusteroverleg groen ’11
Voorlichtingsavond groep 3
Visie: rapport en portfolio
Leerlijnen in de lerarenopleiding
Informatieavond groep 4
Welkom in groep 3 en 4.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Ouderavond De Kameleon 15 april 2014
Interactief voorlezen en taalontwikkeling
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Instructiegroep 4 Ouderkring 16 september 2014
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Informatieavond groep 4-5
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Welkom Presentatie door Nieuwsbegrip en leesproblemen Zo spreekt de tekst boekdelen Machteld Bakker en Annemarie Moeskops.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Voorschotbenadering risicokleuters
Aanvankelijk lezen Aanvankelijk lezen en spellen is de term die het proces aangeeft waarin een kind leert lezen en spellen. In Nederland gaat men ervan.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Informatieavond groep 5
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Leerlijnen in relatie met de methode

Veilig leren lezen besteedt aandacht aan: -technisch lezen; -begrijpend lezen, vanaf kern 7; Bij de zonkinderen vanaf kern 1 -spelling; -taal; -spreken en luisteren.

Leerlijnen m.b.t. het technisch en begrijpend lezen 4.1 Structureren en automatiseren in een betekenisvolle context 4.2 Leerlijn Technisch lezen 4.3 Leerlijn spellen 4.4 Leerlijn Begrijpend lezen 4.5 Functioneel lezen en schrijven 4.6 Relatie tussen lezen en technisch schrijven

Tussendoelen Leerlijn technisch lezen Fonologisch bewustzijn Verdelen van woorden in klankgroepen Spelen met klankpatronen Onderscheiden van fonemen Alfabetische principe Het hebben van letterkennis Het ontdekken dat letters corresponderen met klanken in gesproken woord Elementaire leeshandeling Met behulp van grafeem-foneemkoppelingen kunnen lezen. (mkm-woorden) Het lezen van klankzuivere woorden, zonder te de afzonderlijke letters te verklanken.

Aansluiting op de methode Leerlijn technisch lezen Kern 1 t/m 6 Onderscheiding van lettergrepen Het splitsen van eenlettergrepige woord Het kunnen verdelen van een gesproken woord Automatisering van de letterkennis. Woordherkenning Kern 7 t/m 12 Letterclusters Spellingspatronen (ng, nk, aai, oei) Lettergrepen (het “snel” zien van de lettergreepstructuur) Betekeniselementen. ( Bijvoorbeeld bij: bloemen. De “en ” staat voor meervoud, in dit geval)

Voorwaardes Leerlijn begrijpend lezen kern 1 t/m 6 Het ontwikkelen van begrijpend luisteren, onder meer door uitbreiding van de woordenschat. Het automatiseren van het technisch lezen

Aansluiting op de methode Leerlijn begrijpend lezen Kern 1 t/m 6 Het activeren van reeds aanwezige kennis. Het leggen van verbanden tussen illustraties. Speciale aandacht voor verwijswoorden Het samenvatten van verhalende en informatieve teksten. Kern 7 t/m 12 Het begrijpen van korte zinnen Het begrijpen en toepassen van verwijswoorden Conclusies trekken vanuit een context Het kunnen beantwoorden van vragen. Denkvragen beantwoorden Relevante informatie uit een informatieve tekst halen Reflecteren op een gelezen boek of verhaal Integratie van eerder aangeleerde vaardigheden. Bijv; Het invullen van een gatentekst.

Wat ontbreekt er aan de methode VLL. Toetsing Technisch lezen Norm Woordenschat

Vragen kunt u stellen aan K. Mouhmouh Vriendelijk bedankt.