Business Marketing Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Business Marketing Management
Wat is interactieve marketing?
H4: Begrijpen van de markt
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Business Marketing Management
AQUA LION Finance & Business Control
Een startersgids voor innovatie
Business Marketing Management
Van Experience naar Challenge Economy © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
H8: Distributie.
Logistiek management: begrippen en principes
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Business Marketing Management
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers. Salesmanagement © Noordhoff Uitgevers.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Het nut van Business Planning
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
3.1 Wat bepaalt je koopgedrag?
4. Online strategie Internet scorecard
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Naar een optimaal HR - beleid
DMK – week 2.
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Indeling van hoofdstuk 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Human Resources Accounting
Transcript van de presentatie:

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Proces van marketingbeheersing Continu cyclisch proces formuleren van marketingdoelstellingen formuleren van prestatienormen uitvoeren van marketingactiviteiten vergelijken van resultaat met normen maken van aanpassingen Vier soorten beheersing van lopende activiteiten van winstgevendheid van efficiëntie van de marketingfunctie

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Lopende activiteiten Gebaseerd op informatie uit jaarplannen Regelmatige, periodieke meting eens per jaar, half jaar of kwartaal Twee niveaus analyse van het bedrijfsresultaat diverse verschillenanalyses analyse van de klantrelaties op het niveau van de individuele relatie (bijv. klantaandeel) op het niveau van alle relaties (bijv. retentie) gebruik van het klovenmodel

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Winstgevendheid Veelal problematisch om gemaakte kosten te alloceren naar producten, klanten etc. directe kosten traceerbare algemene marketingkosten niet-traceerbare algemene kosten Winstgevendheid per product klant verkoopkanaal etc.

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Efficiëntie Winst zegt iets over de effectiviteit: in welke mate is het gestelde doel (winst) bereikt? Efficiëntie zegt iets over de kosten die hiermee gemoeid zijn, bijv. aantal klantbezoeken per verkoper per dag bezoektijd per klantbezoek kosten per geworven klant logistieke kosten als percentage van de omzet Uiteindelijk gaat het om de combinatie van effectiviteit en efficiëntie: marketingproductiviteit

Marketingfunctie Marketingaudit: doorlichting van de marketingfunctie uitgebreid systematisch onafhankelijk periodiek Onderwerpen als omgeving strategie organisatie systemen productiviteit marketinginstrumenten

De praktijk Steeds meer nadruk op het meetbaar maken van marketingproductiviteit (accountability) Invloed van technologische ontwikkelingen gebruik van laptops tijdens verkooppresentaties meten van activiteiten op internet Recentelijk veel aandacht voor het ontwerpen van een dashboard combineert financiële en niet-financiële informatie geeft een snel overzicht van de prestaties bekendste voorbeeld: balanced scorecard