1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Advertisements

RekenGroen Gebruikersbijeenkomst
Het gaat om onderwijs! Welkom! Workshop Professionele Leer Gemeenschap
Realisatie kindcentrum
Titel presentatie. Voortgang S-factor op 19 jan ‘10 “De succesvolle leerloopbaan in Zorg en Welzijn” •Doelen: “Rome” •Waar staan we? •Voor gaan we naartoe?
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
KERK EN STAGE MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN RAAD VAN KERKEN NOORD-HOLLAND OSMA.
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
ONTWIKKELING COMPETENTIES
Werken naar onderwijsbehoeften
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Het Nederlandse onderwijs:
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Taalontwikkeling in mbo
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Van Kroon naar ViP.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Academie voor algemene beeldende
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Kiezen op Maat Loopbaanoriëntatie en Beroepskeuze.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
moderniseren van het curriculum.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
ik zie , ik zie wat jij niet ziet!
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
De puzzel past steeds beter
Concept examenprogramma
Praktijkervaring en reflectie
Voortgezet onderwijs HELMOND
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
11 februari 2016 Lerend Netwerk VO  MBO Regio Eem Welkom Wifi-netwerk: PORTAL of -MCVO: (Graag alvast instellen! internet straks nodig) Gebruikersnaam:
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Welkom op het Saenredam College
Welkom op het Saenredam College
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
Transcript van de presentatie:

1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009

2 Docent aan het woord … ‘Vmbo- en mbo-docenten hebben elkaar veel te vertellen en veel te bieden. Vmbo-docenten zijn altijd geïnteresseerd in hoe het verder gaat met hun leerlingen. En mbo-docenten hebben belang bij een goede toeleiding.’

3 Samenwerking vmbo – mbo? Welke kansen ziet u voor samenwerking met het vmbo? Wat is daar voor nodig?

4 Samenwerking rond taal 1.Wie zijn er bij betrokken? 2.Welke activiteiten kun je samen uitvoeren? 3.Wat moet het opleveren? 4.Welke randvoorwaarden zijn van belang? 5.Wat zijn de succesfactoren? 6.Wat heeft u, als taalcoach, het vmbo te bieden?

5 Ontwerp een ‘Good Practice’ 1.Hoe kun je succesvol samenwerken met het vmbo? Wat is nodig voor een doorgaande leerlijn taal? Denk aan: –personen –activiteiten –opbrengsten –randvoorwaarden –succesfactoren 2.Maak samen een Good Practice. Maak gebruik van eigen ervaringen en goede ideeën. 3.Maak een poster: schrijf de Good Practice creatief op de flap-over. 4.U moet straks uw voorstel kort en prikkelend presenteren c.q. verkopen aan de groep. Tijd: 25 minuten – 5 personen per gesprekstafel

6 Verkoop de ‘Good Practice’! Presenteer de Good Practice kort en krachtig aan de groep.

7 Voorbeeld Good Practice Campagne Leersucces Minder uitval leerlingen door: Samenwerking vmbo – mbo Taalontwikkelende didactiek Meer leersucces te laten ervaren

8 Samenwerking per team Kennismaking les- programma, lesinhoud, didactiek Afstemming taalontwikkeling en beroepsontwikkeling Doorlopende leerlijn vmbo – mbo Kennis verbreden en uitwisselen

9 Ondersteuningsactiviteiten Scholing (taalontwikkelende didactiek) Teambijeenkomsten rondom vakrichting Lesbezoeken (bij elkaar + expert) Coachingsgesprekken  Maatwerk staat centraal!

10 Succesfactoren Draagvlak management en docenten Breed gedragen onderwijskundige visie Randvoorwaarden faciliteren (uren, …) Inhoudelijke ondersteuning Evaluatie van de resultaten en bijstelling Voortdurende uitwisseling ervaringen

11 Resultaten Campagne Leersucces 1.Tastbare resultaten in de praktijk Docenten ontwikkelen samen een lesprogramma Warme overdracht – portfolio Docent Nederlands ondersteunt de vakdocent 2.Resultaten onderzoek Meer taalontwikkelende didactiek Meer aandacht woordenschat Meer samenwerking tussen taal- en vakdocent

12 Vervolg Campagne Leersucces Verspreiding producten en methodieken Aanbod voor scholen VM2 Aanbod voor samenwerkingsverbanden vmbo - mbo Voorjaar 2010: DVD Good practice enTrain-de- trainersmodule