Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
De (on)gezonde leerling?
Zeer Intensieve Behandeling
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Maroesjka van Nieuwenhuijzen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Gedragsproblemen
Welkom bij Leefstijl.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Typologie van Baumrind
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Informatiebijeenkomst Triple P Alice van Beers en Nicole Smits 13 november 2013.
Onderwijspsychologie
ADHD bij kinderen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Opvoedingsondersteuning
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Integrale jeugdhulp Sekseverschillen in het verband tussen opvoedingsstijlen en delinquentie.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Autismespectrumstoornis
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
DIGITALE COLLAGE ESTHER
PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
vanuit een herstelgerichte visie!
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
De kracht van positief opvoeden
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Doelen behalen met activiteiten
CKG de kleine parachute
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Evaluatie van een multimodale behandeling voor kleuters met ernstige gedragsproblemen

Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep Doelstellingen Hulpaanbod Kindtraining Oudertraining Leerkrachttraining Duur en frequentie Meetinstrumenten Resultaten

Stop 4-7 Doelgroep: Kinderen van 4 tot 7 jaar Die thuis en/of op school ernstige gedragsproblemen vertonen Moeite met het accepteren van regels en grenzen Proberen vaak hun eigen zin door te drijven en kunnen moeilijk omgaan met frustraties Zijn vaak onzeker maar verbloemen dit door opstandig,uitdagend en/of agressief gedrag

Doelstellingen: Algemeen: Het kind ontwikkelt zich zowel thuis als op school, binnen zijn/haar mogelijkheden, op positieve wijze. Meer specifieke doelen, afhankelijk van de precieze vraag, zijn: het negatieve interactiepatroon tussen het kind en zijn/haar omgeving is doorbroken het probleemgedrag van het kind is afgenomen de probleemoplossingsvaardigheden van het kind zijn vergroot het kind heeft een positiever zelfbeeld het kind heeft voldoende sociale vaardigheden ouders hebben grip op de opvoeding het kind profiteert van het onderwijs dat het op school krijgt aangeboden

Hulpaanbod Kindtraining: Duur : 10 weken Groepen van 6-8 kinderen STOP 4-7 is een trainingsprogramma voor kinderen, ouders en leerkrachten of andere professionals. Het is ontwikkeld in België en wordt inmiddels op een aantal plaatsen in Nederland uitgevoerd. Het hulpaanbod bestaat uit een kindtraining, een oudertraining en een netwerktraining. Kindtraining: Duur : 10 weken Groepen van 6-8 kinderen Wekelijks onder leiding van 2 trainers Aanleren en/of uitbreiden van gewenst gedrag, door kind te complimenteren of te belonen Sociale vaardigheden van het kind uitbreiden

Oudertraining: Duur: 10 weken Op dezelfde dag van de kindertraining, van 13.00 tot 15.00 Begeleiding door 2 oudertrainers Bestaat uit een theoretisch en informatief gedeelte en het uitwisselen van ervaringen en zoeken naar oplossingen Ze bezoeken de kindergroep met als doel te observeren en vaardigheden te oefenen en uit te breiden Minimaal 1 huisbezoek

Leerkrachttraining: Duur en frequentie: 4 bijeenkomsten Leerkrachten, interne begeleiders en eventueel andere professioneel betrokkenen Informatie over gedragstherapeutische principes en de vaardigheden die het kind en de opvoeders aangereikt krijgen De leerkracht observeert de methodiek in de kindergroep met als doel samen te onderzoeken hoe de opvoedingsaanpak toegepast kan worden Duur en frequentie: Trainingsprogramma: 10 weken Met voorbespreking en eventuele nazorg: 4 maanden

Meetinstrumenten Child behavior checklist Teacher’s report form Vragenlijst waarbij de ouders de gedragsproblemen en sociale competentie van hun kinderen beoordelen Teacher’s report form Vragenlijst waarbij de leerkrachten de gedragsproblemen en sociale competentie van de kinderen beoordelen Strenghts and difficulties questionaire Een korte vragenlijst die de aanwezigheid van gedragsproblemen bij de kinderen en de gevolgen vaststelt, maar ook de sterke kanten belicht

Nijmeegse ouderlijke stress index Hierbij wordt de opvoedingsbelasting van de ouders gemeten. Deze wordt gesitueerd in aspecten die op het kind betrekking hebben en aspecten die aan de ouders zelf worden toegeschreven. Schaal voor ouderlijk gedrag 8schalen gebruikt in het onderzoek: positief ouderlijk gedrag stellen van regels hard straffen inconsequent straffen sociaal belonen Overige: straffen negeren materieel belonen

Resultaten Deviatiescores = laag Leerkrachten Bij externaliseren is er een verbetering, maar nog steeds ernstige problemen. Bij internaliserend en prosociaal gedrag: ook lichte verbetering, maar de scores liggen niet meer in het probleemgebied. Leerkrachten Externaliseren: geen verbetering Internaliseren en prosociaal gedrag: wél verbetering. Na behandeling nog steeds problemen, varieert van: 27% internaliserend beoordeeld door leerkrachten 60% externaliserend beoordeeld door ouders

Anneloes van Brussel, Ronald De Meyer, Jan Willem Veerman & Wim De Mey Anneloes van Brussel, Ronald De Meyer, Jan Willem Veerman & Wim De Mey. (2009). Evaluatie van een multimodale behandeling voor kleuters met ernstige gedragsproblemen, Kind en adolescent, 30(2), 66-81.