De inhoud van het KPI – verslag aan het college

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Structuurplannen Rienk Jonker
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Integrale handhaving en Wabo!
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Pilot Interbestuurlijk Toezicht
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
Handhaving bouwregelgeving… ook bestaande bouw
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Aan de slag met de Baseline Informatiehuishouding van Gemeenten
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Wet RGT Op 1 oktober van kracht
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Provinciale Archiefinspectie Noord-Holland Marianne Loef
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
1 Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire ARCHIVO, NOS MEMORIA Mw. M.L..
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Veiligheid in Toverland
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
Het decreet betreffende de bestuurlijk- administratieve archiefwerking – het ARCHIEFDECREET en de lokale besturen (B.S. 5 aug. 2010) 1.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
TRACK 8-1 Baseline informatiehuishouding Henk Duits
T OTSTANDKOMING SELECTIELIJST Romana Goedendorp BECIS.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Certificering van assetmanagement
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
1 Perceelsplitsingen - Nadere uitleg -. 2 Technisch beraad (N.a.v. raadsvoorstel perceelsplitsingen) Begrenzingen in regelingen Mogelijkheden.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Archiefwet? Informatiewet!
Openbaar Lichaam Bonaire
De stand van het archief
Rogier Kleinekoort 8 november 2005
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Waarstaatjegemeente.nl (WSJG)
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Het E-depot van Rotterdam
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
Bunnik & het RHC Zuidoost Utrecht
Transcript van de presentatie:

De inhoud van het KPI – verslag aan het college Yvonne Welings Midden- en West Brabant Albert de Jonker Amsterdam VNG 13 november 2012

Huidige situatie Jaarverslag op grond van de Archiefverordening: beheer niet-overgebrachte informatie beheer overgebrachte informatie Vrij in vorm en inhoud Toezichthouder aan B en W, en B en W aan raad

Nieuwe situatie Jaarverslag op grond van de Archiefverordening, over de gehele gemeentelijke archiefketen: beheer niet-overgebrachte informatie beheer overgebrachte informatie Inhoud: niet vrij, nl. volgens de archief-KPI’s, vorm: vrij, maar… Toezichthouder (gemeente) aan B en W, en B en Waan raad; tevens naar provincie

Wie stelt het verslag op? Gemeentearchivaris benoemd: gemeentearchivaris/archiefinspectie Geen gemeentearchivaris benoemd: gemeentesecretaris met ondersteuning van ? (in te huren?)

Vorm van het verslag Aanbiedingsbrief aan B en W (met aandacht voor aanbieding aan raad) Verslag in lopende tekst, met aanduiding tekortkomingen, risicoanalyse, oordeel, aanbevelingen Ingevulde KPI-lijst met zo weinig mogelijk tekst

Inhoud van het verslag Lokale regelingen Interne kwaliteitszorg en toezicht Ordening, authenticiteit, context, toegankelijkheid, duurzaamheid Digitale archiefbescheiden in het bijzonder Vernietiging, vervanging, vervreemding Overbrenging Archiefbewaarplaatsen, archiefruimten, e-depots Terbeschikkingstelling overgebrachte archiefbescheiden Rampen, calamiteiten, veiligheid Middelen en mensen

KPI 1 Lokale regelgeving Wet- en regelgeving. Archiefverordening, Besluit informatiebeheer, mandaatregeling archiefzorg. (aanwezig, actueel, gemeld bij GS, in praktijk ook nageleefd?) Organisatie. Waar zijn faciliterende, ondersteunende, regisserende activiteiten op gebied van archief- en informatiebeheer ondergebracht? Ambtelijke verantwoordelijkheden. Hoe zijn deze belegd. Centraal of integraal aangestuurde archieffunctie voor de hele archiefketen? Meldingen. Hoe wordt omgegaan met meldingen zoals geformuleerd in de archiefverordening? Wijziging overheidstaken / uitbesteding archiefbeheer. wordt rekening gehouden met de wettelijke archiefverantwoordelijk bij opheffing, samenvoeging, splitsing of overdracht en uitbesteding van taken. Indien voorgekomen, welke maatregelen genomen; rol archiefinspectie daarbij? Gemeenschappelijke regelingen. Is betreffende gemeente een centrumgemeente? Hoe is de archiefverantwoordelijkheid geregeld?

Interne kwaliteitszorg en toezicht Beleid. Werkt de gemeente planmatig? Welke actuele plannen zijn voorhanden en wat wordt daarin over informatiebeleid, informatie- en archiefbeheer gezegd. Wordt in de afdelingsplannen primaire processen aandacht besteed aan archief- en informatiebeheer. Zijn de beleidsplannen uitgewerkt in uitvoeringplannen? Kwaliteitszorg. Hoe wordt kwaliteit nagestreefd? Zijn hiervoor aparte functionarissen werkzaam. Zijn er interne regels en gedragslijnen opgesteld en geïmplementeerd. Wordt bij de inrichting en beschrijving werkprocessen, en in de regels en instructies van primaire processen aandacht besteed aan archief- en informatiebeheer. Voldoet het beheer van de archiefbescheiden aan de geformuleerde kwaliteitseisen? Overleg en afstemming. Vindt periodiek werk- en afstemmingsoverleg plaats tussen de verschillende disciplines die met informatievoorziening, archief- en informatiebeheer te maken hebben. Worden deze disciplines structureel en tijdig betrokken bij projecten die ook van invloed zijn op het informatiebeheer?

Ordening, authenticiteit, context, toegankelijkheid en duurzaamheid archiefbescheiden Is er een ordeningsplan of ordeningsstructuur voorhanden. Hoe ziet deze eruit. Wordt voldoende aangegeven wie voor de verschillende archiefonderdelen verantwoordelijk kis en waar bepaalde informatie kan worden gevonden. Is er op centraal niveau inzicht in de analoge en digitale gegevensverzamelingen. Is er een overzicht van applicaties en de gegevens daarin opgeslagen. Mate van zelfwerkzaamheid medewerkers primaire proces en hoe dit wordt ondersteund en geregisseerd. Distributie en documentregistratie. Gebeurt dit volgens vaste procedures en werkinstructies. Worden formele documenten voldoende afgevangen. Hoe is de verantwoordelijkheid voor registratie, voortgang en afdoening geregeld? Gebruikt de gemeente een documentbeheersysteem? Authenticiteit en context. Welke metagegevens worden vastgesteld.

KPI 4. Digitale archiefbescheiden Projecten speciaal gericht op digitalisering werkprocessen en digitalisering backlog. Globale beschrijving informatiearchitectuur en applicaties; waar bevinden zich documenten en digitale gegevens; horizontale applicaties (documentenbeheer, basisregistraties e.d. versus procesapplicaties). Is er inzicht in de mate waarin processen hybride of digitaal verlopen. Is er inzicht in de risico's van verdergaand digitaal werken. Is het traject naar verantwoord digitaal archiveren uitgezet. (Noodzaak tot) archivering website en sociale media Werkt de gemeente op basis van het Referentiekader Opbouw Digitaal Informatiebeheer RODIN?

KPI 5. Vernietiging en … Procedures en werkwijze selectie op vernietiging (let op SIO’s vanaf 2013) Vernietiging van digitale documenten en gegevensbestanden; back-ups. Achterstanden in vernietiging Plaatselijke stukkenlijst Vervangingsaanvragen in voorbereiding of in procedure? Vervreemding: aanvragen in voorbereiding of procedure?

KPI 6. Openbare archiefbewaarplaats Overgebrachte archieven: formele verklaringen aanwezig Beschrijving archieven/archiefbestanden en jaar van geplande overbrenging. Mate waarin de archieven overbrengingsklaar zijn. Bewerkingsprojecten? Archiefbestanden in digitale vorm: genomen maatregelen om op termijn overbrenging mogelijk te maken. Indien van toepassing: machtiging GS voor opschorting overbrenging? Registers burgerlijke stand overgebracht voor zover nodig.

KPI 7. Archiefbewaarplaatsen, archiefruimten en e-depots Welke archiefbewaarplaats is aangewezen als gemeentelijke bewaarplaats. Welke ruimten zijn in gebruik als archiefruimten. Resultaten toetsing bouw en inrichting aan de eisen gesteld in de Archiefregeling. Wordt er certificatenadministratie bijgehouden ? Ook gebruik van de ruimte (plaatsing archieven, monitoring klimaat, depot hygiëne, toegang). Beschikt de gemeente over een eigen e-depot of maakt ze gebruik van een e-depot elders. Voldoet dit e-depot aan de eisen op basis van de Archiefregeling. Wordt dit e-depot gebruikt voor de te bewaren overgebrachte archiefbescheiden.

KPI 8. Ter beschikking stelling in de archiefbewaarplaats Hoe is de ter beschikkingstelling geregeld ? Zijn de beperkingen op de openbaarheid volgens de wet- en regelgeving geregeld ? Beschikt de archiefdienst over reglementen ter regulering van bezoeken, inzage, uitlening, het maken van kopieën en het verstrekken van afschriften.

KPI 9. Rampen, calamiteiten en veiligheid Informatiebeveiligingsplan waarin maatregelen staan voor de beveiliging van zowel papieren als digitale bestanden. Aanwezigheid richtlijnen voor serveropslag, toegang en autorisatie, backups. Worden daar logboeken van bijgehouden? Calamiteitenplan en collectiehulpverleningplan waarin aandacht voor de archieven en met handelswijze ingeval van brand, water- of schimmelschade of bij diefstal van archieven. Zijn de plannen ook in de organisatie geïmplementeerd en wordt er periodiek geoefend of getest. Is de archieforganisatie aangesloten bij een veiligheidsnetwerk?

KPI 10. Middelen en mensen Middelen. Worden er voldoende financiële middelen ter beschikking gesteld om de wettelijke archieftaak te kunnen uitvoeren. Als dat geen aparte posten op de begroting zijn, is dat dan af te leiden aan de bestaande voorzieningen: voldoende vakbekwaam personeel, adequate ruimten en de juiste ondersteunende systemen en materialen. Is er voor de geplande activiteiten en projecten voldoende budget en personele capaciteit geregeld. Mensen. Is de personele formatie kwantitatief en kwalitatief voldoende voor de opgelegde taken. Is er een opleidingsplan. Wordt er structureel of ad hoc personele capaciteit ingehuurd. zijn er achterstanden in de werkzaamheden. Zijn er aanmerkingen geweest vanuit de externe provinciale toezichthouders.

Aandachtspunten bij de (hoofd)vragen Onderscheid niet/wel overgebracht Aandacht voor wijze waarop informatie is verzameld en geïnterpreteerd Weging van de deelaspecten, de (hoofd)vragen, ten opzichte van elkaar

Behandeling tekst en feedback

Workshopvragen De gemeentelijke archiefketen: hoe verhoudt het jaarverslag zich tot het interne archiefkwaliteitssysteem? Horizontaal toezicht: horizontaal toezicht: hoe onafhankelijk is de gemeentelijke toezichthouder? hoe groot moet de onafhankelijkheid zijn en hoe dit te bereiken? Verticaal toezicht: hoe zien we de verhouding tussen de horizontale en de verticale toezichthouder?