Doel contactpersoon Palliatieve zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Resultaatgericht Samenwerken
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Hogescholen in Dialoog
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Beslishulp beroerte thuis
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Optimale Parkinsonzorg
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Workshop bejegening en informatievoorziening
Van de juridisch dienstverlener
Kennis is macht? De rol van informatie
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Deel anders, mijn organisatie
CanDo Coaching.

SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Presentatie voor basisvrijwilligers
MANTELZORGCOACH.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.

Reminiscentie Levensboeken
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Opnieuw licht op de zaak CVA Nazorgdagen. Waarom? Opnieuw licht op de zaak! Informatie is weggezakt Nieuwe vragen zijn ontstaan Lotgenotencontact (ook.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Palliatieve zorg en dementie
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Resultaatgericht Samenwerken
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" 2013  2017  2020
Opnieuw licht op de zaak
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Wij komen centraal te staan !
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Doel contactpersoon Palliatieve zorg patiënten en hun naasten op het juiste spoor te zetten naar de gewenste informatie, de benodigde zorg, zorgverlener of dienstverlening. Een contactpersoon palliatieve zorg is dus een soort wegwijzer. Een contactpersoon palliatieve zorg draagt niet de inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de zorg.

Rol contactpersoon Patiënt en mantelzorger weten ‘wat de mogelijkheden zijn’. Patiënt en mantelzorger weten bij wie ze terecht kunnen voor informatie of hulp. Patiënt en mantelzorger weten wat ze te wachten (kan) staan. Hulpverlener heeft een overzicht van beschikbare informatie. Hulpverlener heeft inzicht in welke informatie de patiënt en mantelzorger heeft gehad.

Wat hopen we te bereiken met de inzet van een contactpersoon Door het borgen van de informatie-voorziening willen we de patiënt en naaste in staat stellen de laatste levensfase zoveel als mogelijk is naar eigen wens in te vullen

Taken van de Contactpersoon Palliatieve Zorg Minimaal één huisbezoek brengen Aanspreekpersoon zijn voor alle niet medische vragen; Doorverwijzen naar de juiste organisatie en persoon; Uitleg geven m.b.t. hoe zorg kan worden aangevraagd; Zo nodig de vraag afstemmen met de betrokken zorgverleners; Verwijzen naar relevante informatie of folders en deze zo nodig aanreiken; Actief signaleren van hiaten m.b.t. de informatie op de website van het Netwerk; Desgewenst voor de eigen instelling folders bestellen; De werkwijze m.b.t. Contactpersoon Palliatieve Zorg uitdragen naar collega’s.

Informatie Geïnventariseerd welke folders op dit moment op de verschillende plaatsen wordt uitgedeeld. Vanuit deze inventarisatie is een selectie gemaakt van meest relevante folders/ en/of brochures. Zie site; kopje, meer informatie. Er is een keus gemaakt voor informatiemateriaal die relevant is in de palliatieve fase. Er is relatief veel informatie rond kanker. Dit overzicht wordt steeds geactualiseerd en aangevuld.

Wel of geen informatiemap? De projectgroep heeft besloten om géén informatiemap te gaan gebruiken. De belangrijkste reden is dat de ervaringen in Arnhem en Flevoland lieten zien dat de map door professionals niet veel wordt uitgedeeld. Verder bleek uit de Quickscan dat patiënten geen behoefte hebben aan een overzicht van de informatie die er is. De informatiemap lijkt vooral een meerwaarde voor de hulpverlener te hebben, in het gesprek met de patiënt en/of de naaste. Daarom is gekozen voor een goedkopere oplossing die na de projectfase vanuit de VWS subsidie betaald kan worden. Dit is de flyer, zie bijlage 1.

Informatie via contactpersoon of site. De projectgroep heeft besloten om niet te gaan werken met een standaard informatie pakket, maar te kiezen voor een manier waarbij de patiënt en naasten op een voor hen geschikt moment, door een door hen gekozen persoon, informatie kan ontvangen. De beschikbare informatie is te vinden via de website van het Netwerk Palliatieve Zorg: www.palliatievezorgwestachterhoek.nl. De website is de centrale informatiebron.

Informatie via contactpersoon of site De borging van de informatievoorziening vindt plaats door het structureel ‘koppelen’ van een Contactpersoon Palliatieve Zorg aan een patiënt en naaste in de palliatieve fase. Deze contactpersoon is het aanspreekpunt voor alle vragen.

Samenvattend heeft de projectgroep gekozen voor de volgende producten: Een flyer voor patiënt en naaste waarop onderwerpen genoemd staan zodat mensen worden aangespoord na te denken over bepaalde zaken waarover meer informatie is te vinden. Een contactpersonen kaartje waarop de contactgegevens van de contactpersoon vermeld kunnen worden Een website met beschikbare informatie. Daarbij hebben we zoveel mogelijk door gelinkt naar websites en folders die er al zijn. Deze producten zijn ontwikkeld door Uitgeverij Bergen Werkt, Zij zijn ook uitgever van o.a.het landelijk magazine Pal voor U.

Flyer Zoals gezegd in Ziekenhuis uitgedeeld Om mensen al vast te informeren en al na te laten denken Het maakt het algemeen, een gemeenschappelijk iets en dat maakt dat mensen zich gesteund voelen geheugensteuntje 10

Verslaglegging De patiënt wordt in het ziekenhuis geïnformeerd over de contactpersoon palliatieve zorg, 1e telling De patiënt wordt bezocht door de oncologie vp Sensire en zij informeert over de taak van de contactpersoon. Op het moment dat de contact persoon aangewezen wordt dan vindt de 2e telling plaats Hierna vervolgt de contact persoon de patient en vindt er een registratie plaats. Zie bijlage. 11

Informatie Belang van informatie Welke informatie geven we Wat doen mensen met informatie Wat willen we bereiken met de informatievoorziening Overzicht van alle informatie Site; zelfde informatie, ge-update informatie

Informatie voorziening is een van de belangrijkste aspecten van de ondersteunende zorg voor kankerpatiënten. op basis van goede informatie is een patiënt beter in staat om beslissingen te nemen op basis van goede informatie worden behandelprocedures beter opgevolgd op basis van goede informatie is de patiënt het idee meer controle te hebben over zijn/haar ziekte

Belang van informatie verstrekking Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid ontvangen informatie en de tevredenheid met deze informatie samenhangt met verschillende socio-demografische en klinische factoren zoals leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, persoonlijkheid, tumortype, ziektestadium soort behandeling en het ziekenhuis.

Belang van informatie verstrekking Uit onderzoek blijkt ook dat kankerpatiënten van wie de informatiebehoeftes zijn vervuld en die tevreden zijn over deze informatie, op langer termijn minder angst en depressieve klachten ervaren en mede daardoor een betere kwaliteit van leven ervaren.

Belang van informatie verstrekking Daarnaast geven kankerpatiënten aan minder negatieve gevolgen toe aan de ziekte kanker, indien zij tevreden zijn over de verstrekte informatie. Ook ervaren zijn een betere behandelcontrole, hebben het gevoel dat de kanker van korte duur was, ervaren minder emotionele problemen en maken zich minder zorgen en hebben het gevoel meer grip te hebben over hun ziekte.

Benodigde deskundigheid van de Contactpersoon Palliatieve Zorg Goede kennis van de sociale kaart van West-Achterhoek Kennis van de beschikbare informatie voor patiënt en naaste op het gebied van palliatieve zorg, zie ook www.palliatievezorgwestachterhoek.nl Goede communicatieve vaardigheden Basiskennis op het gebied van palliatieve zorg

Communicatie vaardigheden Voorstellen; begrip/herkenning/erkenning emoties Aftasten; in welke mate heeft de patiënt begrepen wat je komt doen. In welke mate is er behoefte van de patiënt zelf, wat wil de patiënt op welk moment bespreken. Professioneel betrokken, ook wel oprecht betrokken Verder wordt er van jou wat verwacht t.a.v. luistervaardigheden, voorlichting, adviseren en verwijzen Kennis t.a.v. het proces maar ook t.a.v. de sociale kaart.

Communicatie Emoties rondom de ziekte/prognose Luistervaardigheden Gesprek kunnen sturen Voorlichting Adviseren en begeleiden Verwijzen