Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Digitaal platform voor Employability
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
“HDN en de zorgplicht in de keten”
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Verzoek vorige keer - samenhang:
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
DARE Wetenschappelijke communicatie in beweging Werkgemeenschap Informatiewetenschappen, 27 februari 2004 Lilian van der Vaart.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Mede mogelijk gemaakt door schoolbieb.nl voor het primair onderwijs Naam datum.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Stuurgroep BOL*ster 1 september Strategie: (Middel)lange termijn visie Wat is de (middel)lange termijn visie voor een gezamenlijk businessmodel?
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Omgaan met de leermiddelendiscussie
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Leeractiviteitenbank voor het basisonderwijs Flexibele onderwijsaanpak voor de zaakvakken.
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Onderwijsstandaarden
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
KNAG-onderwijsdag 6 november 2009 Gebruik buiteNLand nu ook in uw eigen Elektronische Leeromgeving.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Handelingsgericht Werken
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
ICTAL programma 2003 –2005 in samenhang naar voorzieningen voor administratieve lastenverlichting architectuur en migratieplanning 28 oktober 2003 BBR.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel 1.Informeren over de rol van Edustandaard ten aanzien van informatiebeveiliging 2.Doorspreken over de rol.
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel Bespreken van…. Wat moet de rol van Edustandaard zijn ten aanzien van informatiebeveiliging binnen het onderwijs?
LOREnet feb
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Fijnmazig metadateren in Wikiwijs
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Transcript van de presentatie:

Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma

1 Historie Open Standaarden : Programma Open Source en Standaarden in het onderwijs ( : Programma Educatieve Content Keten ( 2005: Oprichting Vereniging EduStandaard ( – 2007 Programma E-Portfolio November 2006: Afdeling Standaarden & Architectuur binnen Kennisnet Ict op School

2 Belang van standaarden en architectuur In veel thema’s is uitwisseling van informatie en samenwerking sleutel voor succesvolle aanpak. Open standaarden vormen een cruciale voorwaarde voor efficiënte en effectieve uitwisseling van informatie tussen organisaties; Open standaarden bevorderen het meervoudig gebruik van informatie; Architectuur is noodzakelijk om de samenhang tussen open standaarden te duiden en maakt inzichtelijk welke rol standaarden spelen in de keten en in de organisatie zelf;

3 Ambitie Kennisnet Ict op School Kennisnet Ict op School wil als “uitvoeringsorganisatie” in samenwerking met Surf een belangrijke stimulerende, faciliterende en ondersteunende rol spelen in het gebruik van open standaarden en architectuur binnen het onderwijsveld in meerdere domeinen als educatieve content, portfolio maar bijvoorbeeld ook in administratieve uitwisseling of studentdossiers.

4 Wat doen wij? Identificeren van behoeften Onderzoek naar (internationale) thema’s & ontwikkelingen Creëren van bewustwording en belang Geven van informatie en overzicht en inzicht Stimuleren van het gebruik Advies en ondersteuning bij implementatie (generieke modellen) Ontwikkelen, gebruiken en evalueren

5

6 Welke open standaarden in het (onderwijs)veld (I)? Uitwisseling van Educatieve Content Content-zoekprofiel (IEEE-LOM) voor metadata IMS VDEX (in ontwikkeling) voor vastleggen vocabulaires Uitwisselen van Toetsingsobjecten IMS QTI (in ontwikkeling) Verpakken en Afspeelbaarheid van educatieve content IMS Content packing IMS Runtime (in concept) Repository Interoperabiliteit OAI-PMH voor harvesten van metadata SRU/SRW (Z39.50)voor zoekvragen

7 Welke open standaarden in het (onderwijs)veld (II)? Uitwisseling van E-portfolio Toepassingsprofiel op IMS e-Portfolio (in ontwikkeling)

8 Twee voorbeelden Edurep: ter beschikking stellen en vindbaar maken van educatieve content – Elektronische leeromgeving VO school Peter Canissius – Samenzoeken (webinterface) Zeeuws Digitaal Portfolio

9

10

11 Visie Peter Canissius College Methodes, aangevuld met eigen content en content van derden Flexibel en arrangeerbaar door docent Webbased materiaal arrangeerbaar en beschikbaar in elektronische leeromgeving Al het materiaal webbased beschikbaar in elektronische leeromgeving Docenten (en leerlingen) hebben de keuze materiaal digitaal of in folio te gebruiken

12 Projectresultaten Volledige implementatie educatieve contentketen voor zes vakken in het eerste leerjaar havo/vwo. Docenten hebben in een Elektronische Leeromgeving (TeleTOP) gearrangeerd op basis van methodemateriaal van uitgeverijen, eigen materiaal en materiaal van derden.Elektronische Leeromgeving (TeleTOP) Leerlingen hebben via de Elektronische Leeromgeving (TeleTOP) gebruik gemaakt van het materiaal. Meer info:

13

14

15

16 Aandachtsgebieden 2007 Open standaarden in Authorisatie en Authenticatie in Trust Federaties (o.a. SAML) Open standaarden in Speciaal Onderwijs Streaming media // Video

17 Vragen Mail: Telefoon: Mobiel: