Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
1 Historie Open Standaarden : Programma Open Source en Standaarden in het onderwijs ( : Programma Educatieve Content Keten ( 2005: Oprichting Vereniging EduStandaard ( – 2007 Programma E-Portfolio November 2006: Afdeling Standaarden & Architectuur binnen Kennisnet Ict op School
2 Belang van standaarden en architectuur In veel thema’s is uitwisseling van informatie en samenwerking sleutel voor succesvolle aanpak. Open standaarden vormen een cruciale voorwaarde voor efficiënte en effectieve uitwisseling van informatie tussen organisaties; Open standaarden bevorderen het meervoudig gebruik van informatie; Architectuur is noodzakelijk om de samenhang tussen open standaarden te duiden en maakt inzichtelijk welke rol standaarden spelen in de keten en in de organisatie zelf;
3 Ambitie Kennisnet Ict op School Kennisnet Ict op School wil als “uitvoeringsorganisatie” in samenwerking met Surf een belangrijke stimulerende, faciliterende en ondersteunende rol spelen in het gebruik van open standaarden en architectuur binnen het onderwijsveld in meerdere domeinen als educatieve content, portfolio maar bijvoorbeeld ook in administratieve uitwisseling of studentdossiers.
4 Wat doen wij? Identificeren van behoeften Onderzoek naar (internationale) thema’s & ontwikkelingen Creëren van bewustwording en belang Geven van informatie en overzicht en inzicht Stimuleren van het gebruik Advies en ondersteuning bij implementatie (generieke modellen) Ontwikkelen, gebruiken en evalueren
5
6 Welke open standaarden in het (onderwijs)veld (I)? Uitwisseling van Educatieve Content Content-zoekprofiel (IEEE-LOM) voor metadata IMS VDEX (in ontwikkeling) voor vastleggen vocabulaires Uitwisselen van Toetsingsobjecten IMS QTI (in ontwikkeling) Verpakken en Afspeelbaarheid van educatieve content IMS Content packing IMS Runtime (in concept) Repository Interoperabiliteit OAI-PMH voor harvesten van metadata SRU/SRW (Z39.50)voor zoekvragen
7 Welke open standaarden in het (onderwijs)veld (II)? Uitwisseling van E-portfolio Toepassingsprofiel op IMS e-Portfolio (in ontwikkeling)
8 Twee voorbeelden Edurep: ter beschikking stellen en vindbaar maken van educatieve content – Elektronische leeromgeving VO school Peter Canissius – Samenzoeken (webinterface) Zeeuws Digitaal Portfolio
9
10
11 Visie Peter Canissius College Methodes, aangevuld met eigen content en content van derden Flexibel en arrangeerbaar door docent Webbased materiaal arrangeerbaar en beschikbaar in elektronische leeromgeving Al het materiaal webbased beschikbaar in elektronische leeromgeving Docenten (en leerlingen) hebben de keuze materiaal digitaal of in folio te gebruiken
12 Projectresultaten Volledige implementatie educatieve contentketen voor zes vakken in het eerste leerjaar havo/vwo. Docenten hebben in een Elektronische Leeromgeving (TeleTOP) gearrangeerd op basis van methodemateriaal van uitgeverijen, eigen materiaal en materiaal van derden.Elektronische Leeromgeving (TeleTOP) Leerlingen hebben via de Elektronische Leeromgeving (TeleTOP) gebruik gemaakt van het materiaal. Meer info:
13
14
15
16 Aandachtsgebieden 2007 Open standaarden in Authorisatie en Authenticatie in Trust Federaties (o.a. SAML) Open standaarden in Speciaal Onderwijs Streaming media // Video
17 Vragen Mail: Telefoon: Mobiel: