Ontsluitingsweg Stationskwartier Presentatie gemeente Rijswijk Inloopavond 11 september 2013
Wijkontsluiting stationskwartier Fase 1 – 2012/2013 Aanleiding: bouwplannen De Colijn (PC Boutenslaan) Opnieuw onderzoeken of en waar de wijk een extra wijontsluiting kan krijgen Opdracht verkeerskundig adviesbureau (goudappel coffeng) 28 november 2012: avond met bewoners over 30 km zone en wijkontsluiting
Waarom ontsluitingsweg Verkeersintensiteiten mvt/etmaal 4.000 maximaal (norm) 2.400 nu (Schaperlaan) 3.050 toekomst (Schaperlaan) Conclusie: extra wijkontsluiting niet noodzakelijk Waarom wel ontsluitingsweg? Verbeteren bereikbaarheid Verbeteren robuustheid Spreiding van het verkeer Ontwikkelingen mogelijk maken 1.150 3.050
Mogelijke locaties
Brede school Stationskwartier
Mogelijke ontwikkelingen?
Mogelijke locaties
Afweging locaties Tunneldak Technisch moeilijk: hoogteverschil G. Spoorlaan en fietstunnel Alle verkeer wordt de wijk ingetrokken Schoolplein Technisch moeilijk door hoogteverschil G. Spoorlaan Voordeel: genoeg ruimte Minder heldere hoofdstructuur voor de wijk Verlengde PC Boutenslaan Technisch moeilijk door smalle doorgang tussen bestaand bouw Verkeer snel de wijk uit Heldere hoofdstructuur
Heldere hoofdstructuur? Gen. Eisenhowerplein Gen. Spoorlaan Huis Te Landelaan Steenvoordelaan
Heldere hoofdstructuur Gen. Eisenhowerplein Gen. Spoorlaan Huis Te Landelaan Steenvoordelaan
Smalle doorgang
Parkeren brede school ? ? ? ?
Afweging locaties (2) Voorkeur verlengde PC Boutenslaan Tunneldak rustige uitstraling, nadruk op fietsverkeer (in verlengde van fietstunnel) Halen/brengen kinderen scheiden van wijkontsluiting. Extra ontsluitingsstructuur voor parkeren en kiss&ride Ontsluiting 1- richting wijk uit. Voorkomen sluipverkeer via route nieuwe weg – Colijnlaan)
Parkeren en Kiss&Ride P/K+R
Ontwerp – Nader uitwerken