Samenwerkend leren en ICT Prof. dr

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Het ontwikkelingsperspectief
VTB Technasium Vakcollege
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Rietakker basisschool
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Professionele ontwikkeling
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Onderwijsconferentie
1. Gereformeerde Synode dr. J.G. Geelkerken 3.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Enquête.
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
Handelingsgericht werken
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
31 okt Urk 1. 2 tegenover traditie en kerkleer ALLEEN DE SCHRIFT tegenover verdiensten: ALLEEN GENADE tegenover werken van de mens: ALLEEN GELOOF.
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
GRAAF HUYN COLLEGE.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Carla van Boxtel 20 november 2008
Transcript van de presentatie:

Samenwerkend leren en ICT Prof. dr Samenwerkend leren en ICT Prof. dr. Gellof Kanselaar Universiteit Utrecht Kanselaar

Onderwijzen Leren Een analogie Kanselaar

een inter - actief proces                           Onderwijzen                                                                                                                    Leren                  Onderwijzen is geen instralen                                     Leren is een inter - actief proces Kanselaar

Geschiedenis van de leertheorie 1910 – 1960 : sturende omgeving: kleine stappen met vraag en antwoord, goede antwoord belonen 1960 – 1985 : intra-individueel; cognitieve processen; meta-cognitie -> zelfstandig leren 1985 – nu : interactie in leeromgeving centraal; socio-constructivisme als theorie Van individueel naar samenwerkend leren ? Kanselaar

Wat is leren ? Leren is kennis delen: Educatie is communicatie Leren is samen kennis construeren: Leren is co-constructie van kennis Leren door onderhandelen over betekenissen van verschijnselen Kanselaar

Wat is leren  kennis ? Leren is een sociaal proces Het delen van door mensen gemaakte afspraken (taal, talstelsel) Het in korte tijd onder begeleiding heruitvinden van wat andere mensen eerder bedacht hebben (Gallileï) Het leren begrijpen, verklaren van de wereld om je heen door het leggen van relaties Dit doen we op een tijd, plaats en cultuur gebonden manier (E=mc2) Leren is deelnemen aan communities: Community of practice Community of learners Leren is een sociaal proces Leeromgeving moet kennisdelen mogelijk maken, daarom verschil met traditionele courseware tegenover ELO Kanselaar

Gallileï Onderhandelen over betekenissen: overtuigen Het gaat om de verklaring van de verschijnselen Kanselaar

Van sociale dimensie in leren naar samenwerkend leren ? Overstap 1 Van sociale dimensie in leren naar samenwerkend leren ? Kanselaar

Scenario studie (1) Hoe ziet het onderwijs in 2010 er uit door de mogelijkheden die ICT biedt? 140 personen hebben een op het Web aangeboden enquête ingevuld Ruim 60% van de personen werkt in het onderwijs (docent, ICT-coördinator, management) en 35% werkt voor het onderwijs (begeleider, ontwikkelaar, uitgever, ICT-ondersteunende organisaties). Redelijke tot goede ICT-experts. De meningen zijn vooral gevraagd met het basis- en voortgezet onderwijs in gedachten. Kanselaar

Scenario studie (2) Vijf didactische concepten (scenario’s): overdrachtsconcept (traditioneel frontaal onderwijs); zelfstandig leren concept (individueel); ervarend leren concept (“learning by doing”); samenwerkend leren concept; onderhandelingsconcept (leren als “negotiation of meaning”) Galileï Kanselaar

Wenselijkheid en waarschijnlijkheid van didactische concepten in 2010 Kanselaar

ELO Volgens respondenten in Scenario-studie: Het gebruik van een elektronische leeromgeving (elo) komt in de toekomst (2010) vooral voor in het vmbo (53% resp.) en havo-vwo (43% resp.) ten opzichte van het primair onderwijs (14% resp.). Kanselaar

Overstap 2 Van samenwerkend leren naar samen leren in elektronische leeromgeving (elo) Kanselaar

Didactische vierhoek (Boek Com-puter) CMC (F2F) Kanselaar

Van onderwijzen naar samen leren Sociale vergelijking tussen lerende en anderen in de leeromgeving “F2F” lerende met : docent (autoriteit, weet het) tutor (medeleerling als docent) medeleerling (± gelijk aan lerende) leerling zelf (zelf uitleg, reflectie) Kanselaar

Kenmerken van samenwerken Kenmerkend voor samenwerkingssituaties is dat: De partners hebben een gemeenschappelijk belang : een overeenkomstig doel of product Verschil met individuele en competitieve taaksituaties: de belangen zijn tegengesteld aan elkaar. Jouw succes in de afronding van de taak betekent verlies voor de ander. Samenwerken loont bij positieve onderlinge afhankelijkheid. Kanselaar

Effecten Verschil face-to-face versus elektronische samenwerking: Het proces van samenwerken binnen een elo kan opgeslagen worden Monitoring van het samenwerkingsproces door de docent Reflectie van leerlingen door de opgeslagen activiteiten. Dit kan bedreigend zijn maar in een veilige leersituatie ook stimulerend. Uit onderzoeken blijkt dat samenwerkend leren in een elektronische leeromgevingen vaak effectiever is dan individueel leren en houding t.o.v. medeleerlingen en vakinhoud positiever is. Kanselaar

Individuele leerweg of samen ? Traditionele courseware alleen Elektronische leeromgeving samen Kanselaar

Een voorbeeld uit eigen onderzoek Als elo het programma VCRI = Virtual Collaboative Research Institute Leeromgeving voor projectonderwijs Kanselaar

Didactische uitgangspunten Individueel en gedeeld gebruik van resources (informatiebronnen, communicatiemedia & tools) Langdurige & planmatige taakuitvoering Synchrone en asynchrone communicatie Begeleidende rol van de docent Participatie op individueel, team en klas niveau Kanselaar

VCRI: communicatiemedia Chat (synchroon & asynchroon), Chat-history Team forum & publiek (klas) forum Sharing van tools: locking & unlocking Copy and paste uit bronnen Docent: Coach environment Kanselaar

Praktische opdracht Geschiedenis: Sterke vrouwen in de Oudheid Opdracht 1: Informatie verzamelen mbt sterke vrouw Opdracht 2: Argumenteren: Waarom juist zij? Interview een sterke vrouw van nu. Schrijf gezamenlijk een essay over een sterke vrouw in de Oudheid. Zouden we haar nu nog een sterke vrouw noemen?   Lessons 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 School Introduction Assignment 1 Assignment 2 Essay Planner Logbook Reflection Home Interview Kanselaar

Tele-samenwerken in eigen groep Persoonlijke, eigen werkomgeving Kanselaar

Cowriter Kanselaar

Bronnen en Selector Kanselaar

Diagrammer Kanselaar

Group Forum Kanselaar

Planner Kanselaar

Reflector Kanselaar

Coach, Teamoverzicht Kanselaar

Coaching per leerling Kanselaar

Barometer Kanselaar

VCRI Evaluatie leerlingen Taakuitvoering en samenwerken met behulp van VCRI: 70% vond het leuk tot heel leuk; 16% vervelend tot heel vervelend (face-to-face: 33%) Ongeveer 10 uur op school en 5 uur thuis Enthousiast over Chat, Co-Writer & Diagram Positief over Planner, Logbook & Reflector In meta-conditie met meer tools leerlingen positiever Meer symmetrie in samenwerking betere interactie en resultaat Docenten beoordeelden producten uit meta-conditie ook hoger ± over begeleiding door docent via team-forum Kanselaar

Evaluatie docenten over het geheel genomen zeer tevreden over verloop van het experiment leerlingen hebben zelfstandig en gemotiveerd gewerkt randvoorwaarden soms een belemmering voor werken met het programma (docent geen eigen PC) zien veel mogelijkheden voor het gebruik van het programma in aansluiting van hun reguliere onderwijs Kanselaar

Taakontwerp is belangrijk Voorbeeld: vraagstelling: verklarend versus evaluerend Hoe kunnen de veranderingen in het gedrag van de jeugd in de jaren vijftig en zestig verklaard worden? Waren de jaren zestig revolutionair als je kijkt naar veranderingen in het gedrag van de jeugd? Kanselaar

Protocol 1 Paula Maar wat is onze mening? 2 Wendy Wat is jouw mening om te beginnen? 3 Paula De jaren ’60 waren wel revolutionair. 4 Wendy Waarom? 5 Paula Omdat de gevolgen nu nog steeds te merken zijn. 6 Wendy Oké, dat is waar. 7 Paula Maar het begon al in de jaren ’50. 8 Wendy Dat klopt ook wel, maar dat heeft weinig te maken met de revolutionairheid,dus de zestiger jaren waren wel revolutionair!? 9 Paula Als jij dat ook vind. 10 Wendy Ja, dat vind ik ook hoor. 11 Paula Oké. 12 Wendy Welke argumenten vóór gaan we gebruiken? 13 Paula Dat jongeren een groep werden, en dat ze een eigen mening hadden. 14 Wendy De ontzuiling zette zich sterk voort. 15 Paula Ja, en de consumptiemaatschappij ontstond. 16 Wendy Men begon soepeler te denken over seks, wat voor de jongeren een grote vrijheid betekende. 17 Paula Ja, de jongeren hadden sowieso meer vrijheid door financiële onafhankelijkheid. Daardoor konden ze eerder het huis uit, en waren ze onafhankelijke van hun ouders. 18 Wendy Precies. 19 Paula Oké.   Kanselaar

verklarend vs evaluerend Kanselaar

Laptops, draadloos Kanselaar

Verklaringen voor CSCL-effecten Motivatie Sociale cohesie (pos. afh.) Ontwikkelings perspectief (Vyg., Piaget) Cognitieve elaboratie Expliciteren van gedachten Reflectie Kanselaar

Onderwijs 1500 Hoofdelijk onderwijs omstreeks 1500. Een kind van voorname ouders wordt met nog twee kinderen onderwezen. De boeken, een kostbaar bezit, moesten vooral gememoriseerd worden. Kanselaar

Dank U! Vragen? ? Van leren Naar samen leren Naar leren in elo Kanselaar

www.whizzer.nl elektronische leeromgeving Kanselaar

whizzer5 Kanselaar

Didactiek en programma Het gebruik van ICT is niet neutraal t.a.v. onderwijsvorm en leerdoelen: Programma's voor ‘drill and practice’ realiseren ander onderwijs dan software voor 'communities of learning' Klassikale onderwijsconcept staat verdere integratie van ICT in de weg (geldt sterker voor vo dan po) Leraren zijn dikwijls niet bekend met de onderwijskundige kenmerken van de beschikbare programmatuur Kanselaar