Samenwerkend leren en ICT Prof. dr Samenwerkend leren en ICT Prof. dr. Gellof Kanselaar Universiteit Utrecht Kanselaar
Onderwijzen Leren Een analogie Kanselaar
een inter - actief proces Onderwijzen Leren Onderwijzen is geen instralen Leren is een inter - actief proces Kanselaar
Geschiedenis van de leertheorie 1910 – 1960 : sturende omgeving: kleine stappen met vraag en antwoord, goede antwoord belonen 1960 – 1985 : intra-individueel; cognitieve processen; meta-cognitie -> zelfstandig leren 1985 – nu : interactie in leeromgeving centraal; socio-constructivisme als theorie Van individueel naar samenwerkend leren ? Kanselaar
Wat is leren ? Leren is kennis delen: Educatie is communicatie Leren is samen kennis construeren: Leren is co-constructie van kennis Leren door onderhandelen over betekenissen van verschijnselen Kanselaar
Wat is leren kennis ? Leren is een sociaal proces Het delen van door mensen gemaakte afspraken (taal, talstelsel) Het in korte tijd onder begeleiding heruitvinden van wat andere mensen eerder bedacht hebben (Gallileï) Het leren begrijpen, verklaren van de wereld om je heen door het leggen van relaties Dit doen we op een tijd, plaats en cultuur gebonden manier (E=mc2) Leren is deelnemen aan communities: Community of practice Community of learners Leren is een sociaal proces Leeromgeving moet kennisdelen mogelijk maken, daarom verschil met traditionele courseware tegenover ELO Kanselaar
Gallileï Onderhandelen over betekenissen: overtuigen Het gaat om de verklaring van de verschijnselen Kanselaar
Van sociale dimensie in leren naar samenwerkend leren ? Overstap 1 Van sociale dimensie in leren naar samenwerkend leren ? Kanselaar
Scenario studie (1) Hoe ziet het onderwijs in 2010 er uit door de mogelijkheden die ICT biedt? 140 personen hebben een op het Web aangeboden enquête ingevuld Ruim 60% van de personen werkt in het onderwijs (docent, ICT-coördinator, management) en 35% werkt voor het onderwijs (begeleider, ontwikkelaar, uitgever, ICT-ondersteunende organisaties). Redelijke tot goede ICT-experts. De meningen zijn vooral gevraagd met het basis- en voortgezet onderwijs in gedachten. Kanselaar
Scenario studie (2) Vijf didactische concepten (scenario’s): overdrachtsconcept (traditioneel frontaal onderwijs); zelfstandig leren concept (individueel); ervarend leren concept (“learning by doing”); samenwerkend leren concept; onderhandelingsconcept (leren als “negotiation of meaning”) Galileï Kanselaar
Wenselijkheid en waarschijnlijkheid van didactische concepten in 2010 Kanselaar
ELO Volgens respondenten in Scenario-studie: Het gebruik van een elektronische leeromgeving (elo) komt in de toekomst (2010) vooral voor in het vmbo (53% resp.) en havo-vwo (43% resp.) ten opzichte van het primair onderwijs (14% resp.). Kanselaar
Overstap 2 Van samenwerkend leren naar samen leren in elektronische leeromgeving (elo) Kanselaar
Didactische vierhoek (Boek Com-puter) CMC (F2F) Kanselaar
Van onderwijzen naar samen leren Sociale vergelijking tussen lerende en anderen in de leeromgeving “F2F” lerende met : docent (autoriteit, weet het) tutor (medeleerling als docent) medeleerling (± gelijk aan lerende) leerling zelf (zelf uitleg, reflectie) Kanselaar
Kenmerken van samenwerken Kenmerkend voor samenwerkingssituaties is dat: De partners hebben een gemeenschappelijk belang : een overeenkomstig doel of product Verschil met individuele en competitieve taaksituaties: de belangen zijn tegengesteld aan elkaar. Jouw succes in de afronding van de taak betekent verlies voor de ander. Samenwerken loont bij positieve onderlinge afhankelijkheid. Kanselaar
Effecten Verschil face-to-face versus elektronische samenwerking: Het proces van samenwerken binnen een elo kan opgeslagen worden Monitoring van het samenwerkingsproces door de docent Reflectie van leerlingen door de opgeslagen activiteiten. Dit kan bedreigend zijn maar in een veilige leersituatie ook stimulerend. Uit onderzoeken blijkt dat samenwerkend leren in een elektronische leeromgevingen vaak effectiever is dan individueel leren en houding t.o.v. medeleerlingen en vakinhoud positiever is. Kanselaar
Individuele leerweg of samen ? Traditionele courseware alleen Elektronische leeromgeving samen Kanselaar
Een voorbeeld uit eigen onderzoek Als elo het programma VCRI = Virtual Collaboative Research Institute Leeromgeving voor projectonderwijs Kanselaar
Didactische uitgangspunten Individueel en gedeeld gebruik van resources (informatiebronnen, communicatiemedia & tools) Langdurige & planmatige taakuitvoering Synchrone en asynchrone communicatie Begeleidende rol van de docent Participatie op individueel, team en klas niveau Kanselaar
VCRI: communicatiemedia Chat (synchroon & asynchroon), Chat-history Team forum & publiek (klas) forum Sharing van tools: locking & unlocking Copy and paste uit bronnen Docent: Coach environment Kanselaar
Praktische opdracht Geschiedenis: Sterke vrouwen in de Oudheid Opdracht 1: Informatie verzamelen mbt sterke vrouw Opdracht 2: Argumenteren: Waarom juist zij? Interview een sterke vrouw van nu. Schrijf gezamenlijk een essay over een sterke vrouw in de Oudheid. Zouden we haar nu nog een sterke vrouw noemen? Lessons 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 School Introduction Assignment 1 Assignment 2 Essay Planner Logbook Reflection Home Interview Kanselaar
Tele-samenwerken in eigen groep Persoonlijke, eigen werkomgeving Kanselaar
Cowriter Kanselaar
Bronnen en Selector Kanselaar
Diagrammer Kanselaar
Group Forum Kanselaar
Planner Kanselaar
Reflector Kanselaar
Coach, Teamoverzicht Kanselaar
Coaching per leerling Kanselaar
Barometer Kanselaar
VCRI Evaluatie leerlingen Taakuitvoering en samenwerken met behulp van VCRI: 70% vond het leuk tot heel leuk; 16% vervelend tot heel vervelend (face-to-face: 33%) Ongeveer 10 uur op school en 5 uur thuis Enthousiast over Chat, Co-Writer & Diagram Positief over Planner, Logbook & Reflector In meta-conditie met meer tools leerlingen positiever Meer symmetrie in samenwerking betere interactie en resultaat Docenten beoordeelden producten uit meta-conditie ook hoger ± over begeleiding door docent via team-forum Kanselaar
Evaluatie docenten over het geheel genomen zeer tevreden over verloop van het experiment leerlingen hebben zelfstandig en gemotiveerd gewerkt randvoorwaarden soms een belemmering voor werken met het programma (docent geen eigen PC) zien veel mogelijkheden voor het gebruik van het programma in aansluiting van hun reguliere onderwijs Kanselaar
Taakontwerp is belangrijk Voorbeeld: vraagstelling: verklarend versus evaluerend Hoe kunnen de veranderingen in het gedrag van de jeugd in de jaren vijftig en zestig verklaard worden? Waren de jaren zestig revolutionair als je kijkt naar veranderingen in het gedrag van de jeugd? Kanselaar
Protocol 1 Paula Maar wat is onze mening? 2 Wendy Wat is jouw mening om te beginnen? 3 Paula De jaren ’60 waren wel revolutionair. 4 Wendy Waarom? 5 Paula Omdat de gevolgen nu nog steeds te merken zijn. 6 Wendy Oké, dat is waar. 7 Paula Maar het begon al in de jaren ’50. 8 Wendy Dat klopt ook wel, maar dat heeft weinig te maken met de revolutionairheid,dus de zestiger jaren waren wel revolutionair!? 9 Paula Als jij dat ook vind. 10 Wendy Ja, dat vind ik ook hoor. 11 Paula Oké. 12 Wendy Welke argumenten vóór gaan we gebruiken? 13 Paula Dat jongeren een groep werden, en dat ze een eigen mening hadden. 14 Wendy De ontzuiling zette zich sterk voort. 15 Paula Ja, en de consumptiemaatschappij ontstond. 16 Wendy Men begon soepeler te denken over seks, wat voor de jongeren een grote vrijheid betekende. 17 Paula Ja, de jongeren hadden sowieso meer vrijheid door financiële onafhankelijkheid. Daardoor konden ze eerder het huis uit, en waren ze onafhankelijke van hun ouders. 18 Wendy Precies. 19 Paula Oké. Kanselaar
verklarend vs evaluerend Kanselaar
Laptops, draadloos Kanselaar
Verklaringen voor CSCL-effecten Motivatie Sociale cohesie (pos. afh.) Ontwikkelings perspectief (Vyg., Piaget) Cognitieve elaboratie Expliciteren van gedachten Reflectie Kanselaar
Onderwijs 1500 Hoofdelijk onderwijs omstreeks 1500. Een kind van voorname ouders wordt met nog twee kinderen onderwezen. De boeken, een kostbaar bezit, moesten vooral gememoriseerd worden. Kanselaar
Dank U! Vragen? ? Van leren Naar samen leren Naar leren in elo Kanselaar
www.whizzer.nl elektronische leeromgeving Kanselaar
whizzer5 Kanselaar
Didactiek en programma Het gebruik van ICT is niet neutraal t.a.v. onderwijsvorm en leerdoelen: Programma's voor ‘drill and practice’ realiseren ander onderwijs dan software voor 'communities of learning' Klassikale onderwijsconcept staat verdere integratie van ICT in de weg (geldt sterker voor vo dan po) Leraren zijn dikwijls niet bekend met de onderwijskundige kenmerken van de beschikbare programmatuur Kanselaar