Www.kennisnet.nl Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Commercial off the shelf games in de klas
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
Informatieavond 22 april 2013
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Anneke van Rooijen & Robert Redegeld
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
RALFI en begrijpend lezen
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
4. uitvoeren, monitoren en testen
Gemaakt door Michelle Boudens
Verzoek vorige keer - samenhang:
Welkom.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Leren met effect “Taaltuin”
Leren met meer effect I en II
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
Titelpagina.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Kennis - Intelligentie
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
De nieuwste programma’s en functies. Uitgangspunten Muiswerknieuws.
Informatie voor nieuwe leerlingen (en hun ouders).
Symposium Differentiatie
SPE GL 2009 Technologie in de GL Platformbijeenkomst Technologie in de gemengde leerweg Kirsten van Ingen 13 januari 2008.
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Onderwijs op de Masten in
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Proefwerken en s.o.’s voor Kurzweil leerlingen
Informatie-avond groep 4-5
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Zelfstandige leerweg in de brugklas
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Huiswerk vs. Huiswerkuren
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Academische Basisschool
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Computerondersteund.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Welkom.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
Programma Doelen bereiken met het Leerplan
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Customize!.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
WELKOM Renee Doesburg Docent Nederlands Leerjaar 1.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
blok 3 les 2: de gewone basisschool
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Transcript van de presentatie:

Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.

Situatie-beschrijving inzet Muiswerk - Instappen op eigen niveau - In eigen tempo oefenen - Breed ingezet - Basisschool en eerste klas voortgezet onderwijs - Creëren doorlopende leerlijn - Ambitie: betere leerprestaties voor spelling en begrijpend lezen. - Onderzoeksvraag: Wat is het effect van de inzet van Muiswerk op de prestaties bij spellen en begrijpend lezen? Zijn er verschillen tussen spellen en begrijpend lezen? Zonder verhoging van de werkdruk bij docenten.

Deelvragen onderzoek Werken de leerlingen zelfstandig? - Hoeveel tijd besteden zij er aan? - Krijgen zij aanvullende instructie van docenten? - Krijgen leerlingen in de conditiegroepen een vergelijkbaar onderwijsaanbod?

Opzet onderzoek Drie condities: Spellen Muiswerk; begrijpend lezen docent. Begrijpend lezen muiswerk; spellen docent. Spellen Muiswerk; begrijpend lezen Muiswerk. - Computerondersteunde lessen werden door onderwijsassistenten gegeven. Traditionele lessen door docenten. - Bij spellen is voor-tussen-natoets afgenomen. Begrijpend lezen voor-natoets. - Docenten en onderwijsassistenten voerden wekelijks voortgangsoverleg.

Resultaten Alleen werken met Muiswerk vinden leerlingen saai. - Bijhouden van resultaten werkt stimulerend. (wedstrijd met zichzelf) - Werken met de computer leuker dan gewoon les. - Alle leerlingen zijn er voor spelling en begrijpend lezen op dezelfde manier op vooruit gegaan. - Conclusie: Leerlingen doen het niet slechter met alleen Muiswerk (en een onderwijsassistent ) dan een traditionele les. De inzet van ict kan een docent vervangen.