Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Situatie-beschrijving inzet Muiswerk - Instappen op eigen niveau - In eigen tempo oefenen - Breed ingezet - Basisschool en eerste klas voortgezet onderwijs - Creëren doorlopende leerlijn - Ambitie: betere leerprestaties voor spelling en begrijpend lezen. - Onderzoeksvraag: Wat is het effect van de inzet van Muiswerk op de prestaties bij spellen en begrijpend lezen? Zijn er verschillen tussen spellen en begrijpend lezen? Zonder verhoging van de werkdruk bij docenten.
Deelvragen onderzoek Werken de leerlingen zelfstandig? - Hoeveel tijd besteden zij er aan? - Krijgen zij aanvullende instructie van docenten? - Krijgen leerlingen in de conditiegroepen een vergelijkbaar onderwijsaanbod?
Opzet onderzoek Drie condities: Spellen Muiswerk; begrijpend lezen docent. Begrijpend lezen muiswerk; spellen docent. Spellen Muiswerk; begrijpend lezen Muiswerk. - Computerondersteunde lessen werden door onderwijsassistenten gegeven. Traditionele lessen door docenten. - Bij spellen is voor-tussen-natoets afgenomen. Begrijpend lezen voor-natoets. - Docenten en onderwijsassistenten voerden wekelijks voortgangsoverleg.
Resultaten Alleen werken met Muiswerk vinden leerlingen saai. - Bijhouden van resultaten werkt stimulerend. (wedstrijd met zichzelf) - Werken met de computer leuker dan gewoon les. - Alle leerlingen zijn er voor spelling en begrijpend lezen op dezelfde manier op vooruit gegaan. - Conclusie: Leerlingen doen het niet slechter met alleen Muiswerk (en een onderwijsassistent ) dan een traditionele les. De inzet van ict kan een docent vervangen.