Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Leren en Werken in de carrosseriebranche. 16 februari 2006.
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Digitaal platform voor Employability
Presentatie Toekomstplannen
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
1 Activiteiten Platform Peter Wijngaard Vianen, 21 juni 2011.
NV Economische Impuls Zeeland Juniorkamer Bevelanden Dinsdag 12 november 2013 Dick ten Voorde.
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
HET HAN-VALORISATIEGEN
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
De werkplek als krachtige leersituatie voor (in)formeel leren Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Identiteitsleren in Lifelab
Medewerkersonderzoek
Een theoretische verkenning
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Professionele zorg van Palet
GGZ Netwerkbijeenkomst Midden Limburg 26 juni
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Leren in een werkende omgeving
Resultaten onderzoek Onderzoek …. Uitgevoerd datum…. Ingevuld door …. teamleden.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg Samen ontwikkelen Samen opleiden Samenwerken.
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Meer innovatieve professionals
Koninklijk Instituut Van Ingenieurs Engineering Society Workshop Ingenieurs Vraag en Aanbod in de Nederlandse Olie- en Gasindustrie.
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Relatie doelgroep, marktvraag en aanpak
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Presentatie EduCheck SOML
Met Minder Meer en Beter
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Sjoerd Veerman Programmamanager Arbeidsmarktbeleid RIF-project
Ervaringen met Teaching through Problem Solving (en Lesson Study)
De Wever Zorg Innovatie Centra

Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing

Onderzoek zelforganisatie: Tussenresultaten
Inspelen op innovaties
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies

Korte kennismaking deelnemers en toelichting opzet presentatie (5 min) Inhoud en werkwijze Centrale Onderzoek (5 min) Presenteren verkenning eerste resultaten (10 min) Conclusies en reacties: discussies en verdere vragen (20 min) Inhoud presentatie

1. Kwaliteit van de samenwerking: heel goed want: gezamenlijk leren inspelen op regio, minder op opleiding en scholing veel ervaring met bilaterale samenwerking, niet met multilaterale, weinig met multilevel risico persoonsgebonden dynamiek er wordt veel geleerd in MDK en projecten 2. Multidisciplinariteit: bedrijven denken multidisciplinair, maar besteden nog te weinig aandacht aan het werken daarmee binnen teams 3. Multilevel: multilevel alleen in hogere organisatielagen 4. Comakership: heel belangrijk diverse fases ervan aanwezig in MDK groeit wel, heeft tijd nodig 5. Regionale binding: wel met gemeentes, niet met provincie wel met MKB, niet met KvK sterk met regionale vestigingen en werknemers uit de regio, minder met studenten uit de regio en afnemende bedrijven uiteenlopende scores op aantallen regionale verbindingen: Van der Valk Emmen en Coresta hoogste, DPE laagste Conclusies op SWR bij bedrijven

1. Kwaliteit van de samenwerking: benutten expertise van lectoraat vooral ook nieuwe combi’s leren en werken wel ervaring met innovatie, multilevel ook wel, multidisciplinair niet, maar daar wordt wel over geleerd in MDK grote waardering voor korte lijnen en reallife learning-aspect vergroot de kwaliteit van het onderwijs zeer, m.n. bij de projecten nieuwe vorm van kennisdeling ook belangrijk voor corebusiness en onderwijs 2. Multidisciplinariteit: ervaring met multidisciplinariteit matig tot redelijk samenwerking met beroepsveld nog te weinig, lectoraat geeft wel grote impuls daartoe 3. Multilevel: veel ervaring mee, m.n. binnen eigen organisatie/onderwijsvorm 4. Comakership: grootste innovatiekracht, heeft onderwijs in beweging gezet en regionale binding ook de betrokkenheid met de regio is sterk toegenomen 5. Regionale binding: sterk vergroot door studenten in regionale bedrijven: bedrijf kent hen en vice versa Conclusies op SWR bij onderwijs

1. Samenwerking: wel ervaring mee, maar meestal monolevel/monodisciplinair ervaring met innovaties, niet met clusters dat laatste wordt nu als heel innovatief gevonden 2. Leren en werken: vooral leren van elkaar en leren van het bedrijf is nieuw en wordt zeer gewaardeerd veel meer contacten met het beroepenveld (stages) en met collega’s (veelal intervisie) 3. Competenties: vooral “leren op de werkplek” scoren hoog samenwerking en communicatieve vaardigheden idem, maar ook nieuwe beroepscompetenties worden aangetoond 4. Context: samenwerken met andere disciplines geeft bewustzijnsverhoging van eigen expertise eigen expertise neemt toe om die toe te passen in niet-eigen discipline of branche veel meer collegiale raadpleging en contacten tussen studenten door MD/ML-teams kwaliteitseisen van beroep worden veel duidelijker zo Conclusies op KIN bij docenten/begeleiders

1. Samenwerking: nauwelijks ervaring mee, is zeer toegenomen nu samenwerking tussen studenten en ook met werknemers scoort hoog ervaring met innovaties, neemt toe, is nog gering 2. Leren en werken: voorstel duidelijke taakverdeling is belangrijk om te leren 3. Competenties: communicatie en samenwerking in teams 4. Context: wordt veel interessanter in multidisciplinaire teams je leert ook sneller multilevel ervaring is minder uit de verf gekomen vooral projecten worden zeer gewaardeerd Conclusies op KIN bij studenten/werknemers