Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op het Dockingacollege
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Resultaten Rekentoets
De rekentoets.
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
De rekentoetswijzers 2F en 3F
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Pincode Naam spreker 4/4/17.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Pincode 5de editie vmbo bovenbouw
VMBO bovenbouw (editie 2008)
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Over rekenen gesproken
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Rekentoetsen in het voortgezet onderwijs
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Plan van aanpak MAVO.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Informatieavond groep 7
10e editie voor de Tweede Fase
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Vmbo bovenbouw editie 2008 Gebruikersbijeenkomsten november 2010.
Nieuw Nederlands 4e editie
Rekenbeleid
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
NU ENGELS.
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
10e editie voor de Tweede Fase
Onderwerpen presentatie
. Rekenen.
Rekenen Gebruikersbijeenkomsten najaar 2010.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rekenen op SMC Landelijk kader:  2014 eerste rekenexamens  2013 pilot  Voor havo 3F (voorbeeltoets)voorbeeltoets  Veel lezen, structuren, goed aanpak.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Welkom Gebruikersmiddag 8 nov Rekenblokken MBO. Gebruikersdag | programma 12.45Opening door uitgever; Peter HoogendijkZaal Stand van Zaken Rekenexamens;
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Deze les Nabespreken toets Vervolg Verbanden
Rekenen Verhoudingen 2f
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Transcript van de presentatie:

Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011

Waarom vernieuwen? Rekentoetswijzers VO 2F en 3F nu definitief Contouren rekentoets bekend In 2008 referentiekader bekend (17 juni 2010 vastgelegd in de wet) maar geen informatie over toetsing Rekentoetswijzers oktober 2011 definitief (officiële status als regelgevend document; door de Rijksoverheid goedgekeurd). Beschrijft hoe de doelen uit het referentiekader kunnen voorkomen in de toets. De rekentoets wordt geconstrueerd met inachtneming van de uitgangspunten uit de rekentoetswijzer, maar niet alles uit de toetswijzer zal in elke toets voorkomen. Duidelijk beeld van wat in de rekentoets verwacht mag worden

Wat is niet veranderd? Tweedelig doel: uitbreiden en onderhouden van vaardigheden Rekenmachinevrij in de onderbouw Duidelijke voorbeelden met oplossingsstrategieën Spread = les van 50 min

Wat is er veranderd? Minder rekenlijnen Structuur rekenboek Inhoud Referentietoetsen (1F, 2F, 3F) Arrangement Digitaal rekenmateriaal -> volgende ronde

Rekenlijnen Alle vmbo leerlingen worden getoetst op niveau 2F. Desalniettemin is er gekozen voor een differentiatie binnen het vmbo, vanwege het verschil in niveau van de leerlingen. Het niveau in de vmbo-basis rekenboeken wordt langzamer opgebouwd, het niveau bij vmbo-KGT ligt daarom iets hoger dan bij vmbo-basis. 2F => functioneel niveau (functioneel gebruiken) & algemeen maatschappelijk niveau. De toetsdoelen voor 2F en 3F verschillen niet veel van elkaar waar het de inhoud betreft. Het verschil wordt gekenmerkt door een grotere complexiteit van de contextopgaven, moeilijker getallen bij de kale sommen en bij deze laatste ook het voorkomen van opgaven over bewerkingen met breuken. Differentiatie binnen het vmbo vanwege niveauverschil leerlingen

Structuur rekenboek Blokken met 6 rekenlessen diagnostische toets herhalingsles proefwerk (docent) 3 blokken bij h/v ob 4 blokken bij vmbo ob 6 blokken bij vmbo bb TF: 5 hoofdstukken

Inhoudelijke veranderingen Mix ‘kale’ sommen en contextopgaven in alle lessen Context: invul- en meerkeuzevragen Aansluiting op wiskundeboek Gebruik rekenmachine De rekentoets bevat een gedeelte met contextloze (“kale”) opgaven => vragen die betrekking hebben op onbenoemde getallen (=> bereken 19% van 14,45 euro of 1,2 kg = …g” zijn contextvragen). De contextloze opgaven dienen zonder gebruik van een rekenmachine te worden beantwoord. Het niveau van deze opgaven beperkt zich tot referentieniveau 1F. Ca 15% - 20% van de score kan behaald worden met “kale” 1F-sommen (type 25: 2,5 = …) => toetsen op basis technieken. Ca 50% van de toetsscore kan behaald worden met contextopgaven waarbij een rekenmachine nuttig en bruikbaar is. In de eersteklas komen de rekenonderwerpen in de rekenboeken pas aan bod als deze in de wiskundeboeken behandeld zijn Vragen 1F: hoofdbewerkingen op papier of uit het hoofd uitvoeren met eenvoudige gehele getallen of decimale getallen Een getal afronden op een gegeven aantal decimalen Eenvoudige breuken omzetten in decimale getallen Rekenen met eenvoudige percentages

Uitbreiding domeinen 4 blokken 6 blokken Onderbouw Getallen Verhoudingen Metriek stelsel Bovenbouw Getallen Verhoudingen Meten / Meetkunde Verbanden In het referentiekader is elk referentieniveau uitgewerkt voor de 4 domeinen + domeinoverstijgende vaardigheden. Sommige vragen, met name als ze betrekking hebben op functioneel gebruik, zullen meer dan 1 domein betreffen. Globale indicatie verdeling vragen: 30% Getallen, 30% Verhoudingen, 20% Meten/Meetkunde, 20% voor Verbanden. In het domein Verbanden wordt meer aandacht besteed aan het aflezen en interpreteren van grafieken en tabellen dan aan het werken met formules Binnen het domein Meten/Meetkunde heeft het onderdeel meten een grotere plaats dan het onderdeel meetkunde. Meten / Meetkunde, en Verbanden worden uitgebreid behandeld in de wiskundeboeken => in de ob rekenboeken focussen op Getallen, Verhoudingen en het metriek stelsel 4 blokken 6 blokken Geschikt voor leerlingen zonder wiskunde

Naamgeving rekenboeken bovenbouw Rekentoets mogelijk in vooreindexamenklas Vanaf 2015 mogen leerlingen de rekentoets maken in het vooreindexamenjaar. Deze leerlingen moeten allebei delen uit 3/4 vmbo in klas 3 hebben doorlopen. Leerlingen die de rekentoets in het eindexamenjaar doen kunnen deel 1 en deel 2 in de derde- en vierdeklas respectievelijk gebruiken 3/4 vmbo-B deel 1 3/4 vmbo-KGT deel 2 3/4 vmbo-B deel 2 3/4 vmbo-KGT deel 2

Arrangement Voor de leerling, per leerjaar en niveau: Rekenboek Leerlingenkit rekenen – volgende ronde Combinatiepakket boek & kit Voor de docent: Docentenkit rekenen – volgende ronde

Wanneer beschikbaar? vmbo Klas 1 t/m 3: schooljaar 2012-2103 Klas 4: schooljaar 2013-2014 havo/vwo Klas 1 : schooljaar 2012-2103 Klas 2 en 3: schooljaar 2013-2014 TF rekenboek: nu beschikbaar Schooljaar 2012-2013: leerlingen in de 3e klas moeten als eerste in 2014 de rekentoets maken => delen 1 beschikbaar Delen 2 (rekenboeken klas 4): beschikbaar in 2013 ruim op tijd voor het eerste examenjaar Na pilot in 2012 voorbeeldtoetsen beschikbaar -> input voor de delen 2

Rekenruimte De app van g&r Gratis in de AppStore Voor iPod, iPhone en iPad Hoofdrekenen met: Gehele getallen Decimale getallen Breuken Leuk voor leerlingen én docenten!

Meer weten? Nu vragen stellen of Klantenservice 030 – 63 83 001 vo@epn.nl Uitgever: Dolors Alsina (d.alsina@epn.nl)