Clusteroverleg groen ’11

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Agenda Kennismaken met elkaar Workshop Pauze Gesprekspunten Deze powerpoint is bekeken door de buitenkring van utrecht en binnenkringen van Utrecht en.
Advertisements

Beeld zegt meer dan duizend woorden….
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
9 en 10 april 2013 Online seminar Take it easy Door: Marja Schakelaar en Floor Beek.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Geletterdheid….. Wat is dat?
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
1. Levensbeschouwing en communicatie
Taalbeleid.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Al doende leren training docenten
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Leerlijnen in relatie met de methode
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
Wafae Idrissi & Alice van der Veen
Visie: rapport en portfolio
Leerlijnen in de lerarenopleiding
Informatieavond groep 4
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
Gespreksvaardigheden
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
Informatieve bijeenkomst
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Verbindend communiceren met ouders
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Wat is coöperatief leren?
Luisteren en begrijpen
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Het loopbaangesprek.
Curriculum gespreksvaardigheid
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Hand-Out.
Communicatie 5e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Praktijk Opleiders Cursus
Training communicatie
BOM-model PV 25/03/2014.
Op het werk, in de klas en prive.
Voorbeeld Bewegingsintegratie Opdracht: Observeer de beweging van een medeleerling en beschrijf die beweging zodanig dat de anderen deze exact kunnen.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Les 6: non-verbale communicatie
Engels Compenseren strategieën Compenserende strategieën
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Overzicht gedragingen per competentie
Frans Interactie-strategieën Interactie
Transcript van de presentatie:

Clusteroverleg groen 19-09-’11

Tussendoelen mondelinge communicatie voor OB,MB,BB op 8 niveau’s -gespreksdeelname -interactief leren -taalgebruik -woordenschat -begrijpend luisteren -vertellen en presenteren -reflectie op commnicatie -reflectie op taal

Plan 2011 Tussendoel gesprekken voeren per cluster bespreken in clusteroverleg 19-09-’11 en 21-11-’11 Tussendoel begrijpend luisteren per cluster bespreken in clusteroverleg 27-03-’11 en 07-05-’11

Taalgerichte attitude

Interactiemogelijkheden leerlingen

Deelnemen aan gesprekken 1.1 kinderen nemen actief deel aan gesprekken in kleine en grote groepen 1.2 ze nemen initiatieven tijdens gesprekken 1.3 ze verwoorden hun gedachten en denkvragen 1.4 ze vervullen de rol van luisteraar en spreker 1.5 ze waarderen elkaars ideeën en vallen elkaar niet in de rede (gespreksregels)

middenbouw 1.6 kinderen nemen het initiatief tot gesprekken in kleine en grote groepen 1.7 ze kunnen een gesprekslijn vasthouden 1.8 ze stimuleren elkaar tot interactie 1.9 ze onderhandelen over betekenissen 1.10 ze houden rekening met wat gesprekspartners weten

Tussendoelen mondelinge taal Communicatie Uitdrukkingsvaardigheid Tekstvaardigheid (verhalen begrijpen en vertellen) Taalbeschouwing (reflectie)

Leerlijnen taal overlap Groep 1 en 2 : 1.0 -0.5 Kringgesprekken goed volgen Duidelijk spreken In goed gevormde zinnen spreken Initiatief tonen Lopende spraak goed volgen

Groep 4 Aandachtig luisteren Vragen stellen(1.0 en 0.75) Kunnen navertellen(1.0 en 0.75) Een mededeling kunnen doen(1.0) Begrijpelijk uitdrukken in juiste woorden en zinnen(1.0) Een mening kunnen geven (1.0) Een standpunt kunnen beargumenteren(1.0) Een beschrijving/omschrijving geven/herkennen(0.5)

uitgangspunten Leerlijnen integraal aanbieden Betekenisvolle context Gespreksruimte creëren communicatieve houding Gespreksregels afspreken (lijn?)

Mondelinge taalontwikkeling door interactie in de kleine kring Doel: interactie leerlingen Uitgangspunten: onderwerp en materiaal i.o groepssamenstelling gemengd rol leerling belangrijk rol leerkracht - responsief, - ruimte scheppend - stiltes, hummen, knikken etc. - algemeen uitnodigende vragen - open vragen - doe bewering i.p.v vraag