Bijeenkomst 5 Functies van literatuur en fantasie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Zin in het leven, een leven vol zin
Uitslag enquête over online pesten
Door goede gesprekken groeien
Harry Potter en de Geheime Kamer
“Zonder taal geen verhaal” .
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Tips voor een vlotte start!
Workshop Relationele en seksuele vorming
Bijeenkomst 4 onderwerpen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het belang en functie van spel
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
Boekbespreking van León.
Engelen Engelen komen in veel verhalen van godsdiensten voor als een wezen dat uit de hemel afkomstig is. Engelen worden o.a. genoemd in de Tenach, de.
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
preek over Deuteronomium 6:20-25
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Crisis en het domino-effect
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Volksuniversiteit Zwolle
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Aanvaarding en tolerantie
Onze doelen en visie in beeld
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Ontwikkeling en de basisschool
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
College 5; kinderen en media. Programma  Hoorcollege kinderen en media 
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
De theorie achter de verhalen
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
De Deltamethode.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Heel gewoon maar toch anders.
Rauw en troosten.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Literatuur, maker en maatschappij
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 5 Functies van literatuur en fantasie Humor en spanning in de literatuur Bespreking artikelen Avontuur, spanning en http://sites.google.com/site/mediatheekjeugdboeken/ Voorbereiding bijeenkomst 6 In groepen werken

Functies van literatuur De ontspannen functie: behoefte aan ontspanning De creatieve functie: behoefte aan verbeelding en fantasie De emotieve functie: behoefte aan emotioneel welbevinden De informatieve functie: behoefte aan kennis De zingevende functie: behoefte aan zingeving en moreel houvast De esthetische functie: behoefte aan schoonheid

Drie functies van fantasie Compensatorische: het verhaal moet goedmaken wat de lezer in de realiteit van alledag mist. Verhalen hebben een compensatorische functie wanneer zij de lezers de mogelijkheid bieden behoeften en wensen die zij in het dagelijks leven moeten onderdrukken, in de personages te projecteren. In dit soort verhalen kunnen kinderen hun wereld ontvluchten.

Emancipatorische functie Kinderen worden zich via het verhaal bewust van de situatie waarin zij verkeren. Het verhaal laat ook zien hoe kinderen die situatie kunnen beïnvloeden. De fantasie wordt gebruikt om veranderingen te bewerkstelligen; zij rijkt een handelingsstrategie aan, zet kinderen aan tot actie.  Blauwe plekken Anke de Vries

Pedagogische functie De personages hebben een voorbeeldfunctie. De verhalen geven de lezer als het ware in overweging zich zo te gedragen als de hoofdfiguur. Het gedrag van de hoofdfiguur wordt geïnterpreteerd als gewenst gedrag.  Deze functies kunnen gecombineerd voorkomen!! De koning van Katoren Jan Terlouw Het oneindige verhaal Michael Ende

Humor in de literatuur Het wezen van humor: ongerijmdheid en superioriteit (Uit de school geklapt, Harry Jekkers, Koos Meinderts, Hoe Mieke Mom haar maffe moeder vindt, Guus Kuijer) Ongerijmdheid: verstoring van de gewone orde Superioriteit: voorpret, een ander doet iets geks, stoms Boekbespreking en aanraders humoristische boeken

Humor Situatiehumor: Overdrijving en contrast gekke toestanden, Blunders Excentrieke figuren (Chaplin) Ongerijmde situaties Overdrijving en contrast Vergroten of verkleinen (GVR van Dahl) Tegenstelling ouders-kind Hoe om te gaan met lastige ouders of een vervelend zusje?(Rennison)

Humor Taboedoorbreking Grapjes over ‘verboden’ dingen ‘Ik troostte zusje voor haar gebrek aan borstjes: je kunt ook geen borstkanker hebben. Soms voel ik me een beetje Christus: hij ging al weldoende rond.’ Ed Franck, Geen wonder dat moeder met de goudvissen praat.

Humor  taal Ongerijmde taal Woordspelingen, gekke ongerijmde taal ‘ Zo’n lolletje was het natuurlijk niet, om leeuw te zijn in een safaripark. De hele dag zie je lunchhapjes voorbijrijden in van die trommeltjes. Eten in blik. Maar nu was het eten uit het blik gekropen.’ Anthony Horowitz, Publieke vijand nummer twee

Humor  taal Opblazen of juist minimaliseren Dahl ‘het bloed stolde in haar aderen tot ijs’, ’zijn ogen puilden uit zijn hoofd.’

Het belang van humor Spanning ontladen Aftasten van grenzen Taboes doorbreken Problemen verlichten Stimuleren van de creativiteit Middel tot sociale integratie

Visie op literatuur Artikelen van M. de Sterck, P. Mooren, T. Engelen en G. Velema Wat is jouw opvatting/visie over literatuur? Maak een samenvatting van jouw visie op papier. Geef argumenten voor jouw mening.

Piet Mooren Betweterig zijn of morele dilemma’s tonen? Wat kun je beter hebben dan dat mensen moeite hebben met je boeken? Eigen wereldje doorbreken? Velthuis: Kinderen zijn mensen met dezelfde problemen als volwassenen. Niet ‘verlagen’.

Theo Engelen Wel of niet geweld beschrijven? Hoe om te gaan met historische gegevens? Jeugdliteratuur  Terughoudend zijn met eigen opvattingen in het verhaal een duidelijke, pedagogische taak  bewustwording Keuzemogelijkheden laten zien

Gerry Velema Moraliserende boeken? Aanrader?

Margriet de Graaf Publiek: het jongere kind Als het goed is, groeit een kind van een boek. De boodschap is impliciet christelijk Schrijven als een christen: niet vloeken, lezen uit de bijbel etc.

Vragen en opvattingen artikel van Marita de Sterck Is de cover of het jasje het belangrijkste verschil? Mag de binnenkant van literatuur voor adolescenten en voor volwassenen hetzelfde zijn, als dat aan de buitenkant maar niet te zien is? Liggen de verschillen anders per taalgebied, per cultuurgebied? Zit het in de stijldrempels? Zit het verschil in de morele grenzen, in het afronden van scherpe kantjes?

Vragen om jezelf te stellen Moet jeugdliteratuur confronteren? Wil je sturen in de keuze van boeken? Moet je neutraal blijven als docent? Vind je leesplezier belangrijk? Moeten leerlingen literaire technieken kunnen herkennen? Vind je fictie belangrijk binnen het vak Nederlands? Hoe ga je dit vormgeven? Overleg in groepjes over de antwoorden.

Mediatheek Voorbeelden bekijken

Spanning in de literatuur Avontuur is wat afwijkt van het gewone, dagelijkse leven Wie niet waagt, wie niet wint = motto De hoofdpersonage komt in benarde situatie terecht en weet op het nippertje te ontsnappen

Avontuur en spanning de tocht buiten de vertrouwde omgeving Enerzijds spanning, maar ook behoefte aan veiligheid. Cynthia Voigt met Onder de blote hemel Tonke Dragt met Brief voor de koning.

Belang van spanning en avontuur De lezer verdwijnt in het verhaal Vergeten van de werkelijkheid Intense betrokkenheid bij de gebeurtenissen Doorbreking van de alledaagse sleur, problemen Identificatie met de held

Avontuur en spanning Detectiespanning: Wie heeft het gedaan? Manipulatietechnieken Detectiespanning: Wie heeft het gedaan? Wie gaat er winnen? Waarom staat die deur open? Doseren van informatie Perspectiefwisselingen De lezer weet meer dan het personage Spanning opbouwen

Avontuur en spanning: structuur ‘Het was een doodgewone woensdagmiddag. Plotseling kreeg Johan het gevoel dat de wereld kantelde en naar alle kanten wegstroomde. Hij wist wat er gebeuren ging. Hij werd weer bestookt, net als toen hij klein was. ‘ Margaret Mahy, De jongen met de gele ogen Ook Horowytz en Rowlings werken op deze manier  cliffhangers, verhullen en onthullen

Waarom spannende verhalen lezen? Om eigen angst te kunnen projecteren Nieuwsgierigheid naar het verdere verloop Hoe ontwikkelt de psyche zich? Hoe ontwikkelen de normen en waarden van het hoofdpersonage zich ( Ed Franck, Zomer Zeventien) Je eigen identiteit ontwikkelen in historische context (Odysseus) Je lot ontwijken (Nancy Farmer, het meer van de duizend stemmen) Vluchten uit je eigen werkelijkheid

Detectiveverhalen Wie heeft het gedaan? Op hoger niveau  Nu met meer karaktertekening Met een goede spanningsboog Meer richting psychologische thriller Rowling, Horowytz, Garfield, Feth, De Jonge, Gillian Cross, Colfer, e.a

Bijeenkomst 6 Plan van Aanpak Lezen van jeugdboeken en schrijven van recensies Doorgaan met onderzoek naar leesgedrag en lees- voorkeur Opzetten praktijkdeel van het onderzoek en dit uitvoeren

Bijeenkomst 6 vervolg Lezen artikel Goosen Individuele lezersprofielen Logboek bijhouden Vragen aan Martha de Jager (ICT)