Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 1 “Het nieuwe strategische.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Evaluatie van mentorprojecten
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Medezeggenschap en de Benchmark
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
De rekenkamer van Venlo
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
(José Gavilán) DRAAGVLAK VOOR GELIJKE KANSEN EN DIVERSITEIT BIJ LV.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Besturen zonder bestuur
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
De vorming van lokaal gezondheidsbeleid Marjan Hoeijmakers Public Health Forum Debat 18 mei 2005.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
BBV- Begrotingscyclus
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Het beleidsthema -het onderwerp van beleid -belangrijk om rekening te houden met verschillende visies van betrokken actoren De beleidsorganisatie: -groepeert.
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Aanpak en praktijkervaring
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
HRM - netwerk 03 september 2004 Personeelsresultatenonderzoek 2004.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Transcript van de presentatie:

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 1 “Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse” Presentatie ‘de Verenigde Verenigingen’ Inspiratievoormiddag “Van inzicht tot uitzicht” 7 mei 2010 Ellen Fobé, Marleen Brans, Diederik Vancoppenolle & Jan Van Damme

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 2 Agenda Voorstelling projectopzet Adviesprocessen Verbetering van doorwerking –Opmerkingen –Aanbevelingen

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 3 Voorstelling projectopzet (1) Uitvoering: –Opdracht VR – ‘de Verenigde Verenigingen’ –Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (KUL, HoGent) –Februari – september 2009 Methodiek: –Literatuurstudie –Documentenanalyse –Interviews –Survey

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 4 Voorstelling projectopzet (2) Doelstellingen: –Wetenschappelijke kennis adviesprocessen –Verkenning en optimalisering nieuwe strategische adviesstelsel –Instrument voor zelfevaluatie Outputs: –Eindrapport met analyse en aanbevelingen –Zelfscan met zelfevaluatie-instrument Onderzoekstraditie: –Projecten rond professionalisering/vermaatschappelijking van beleid –(Mogelijkheden tot) vervolgonderzoek

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 5 Adviesprocessen (1): kenmerken 1/2 Vlaamse SAR’s –Formeel geïnstitutionaliseerd Bron: SERV, 2009

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 6 Adviesprocessen (2): kenmerken 2/2 –Specifieke samenstelling Vermaatschappelijking Verwetenschappelijking –Afleveren van niet bindende adviezen Overheidsinitiatief –Verplicht –Niet verplicht Eigen initiatief

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 7 Adviesprocessen (3): verwachtingen Theorie: democratische verwachtingen –Invulling democratie –Perspectief IndirectDirect Instrumenteel Input verzekerenMacht verschaffen Normatief Bij democratie betrekkenDemocratie controleren Bron: Mayer et al., 2005

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 8 Adviesprocessen (4): verwachtingen en perceptie & tevredenheid Survey rond de perceptie & tevredenheid over de kenmerken adviesproces –Verloop : samenstelling, bestuurlijk engagement, procedure, interactie, nazorg, feedback en verantwoording,… –Uitkomsten : kwaliteit, doorwerking Perceptie Tevredenheid Legitimiteit van SAR’s Verwachtingen (waarden) -proces -inhoud Bron: naar Boedeltje, 2009 Adviesproces: - Verloop - Uitkomsten

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 9 Resultaten onderzoek (1): verwachtingen van de leden Ik maak deel uit van de strategische adviesraad teneinde… …het beleid inhoudelijk te verbeteren96% …het beleid te beïnvloeden91% …de uitvoering van het beleid te verbeteren83% …inzichten te krijgen in de visie en standpunten van anderen82% …mijn kennis of die van mijn organisatie te verhogen76% …het draagvlak voor het beleid te vergroten69% …aan netwerking te kunnen doen66% …contacten te onderhouden met de beleidsverantwoordelijken57% Doorwerking

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 10 Resultaten onderzoek (2): verwachtingen en perceptie doorwerking Inhoudelijk verbeteren van het beleid –Verwachting voor 96% van de respondenten –Score perceptie: Uitvoering van het beleid verbeteren –Belangrijk voor 83% van de respondenten –Score perceptie: 16 2, ,95

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 11 Hoe de doorwerking van adviezen versterken?

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 12 Opmerkingen vooraf (1) Perceptie –Verschillen tussen raden –Leden ≠ - perceptie beleidsmakers - medewerkers raden Verwachtingen –Aandacht voor besluitvormingsproces Politiek-ideologische overwegingen Coalitieregering Andere actoren en factoren –Meerdere vormen van doorwerking

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 13 Opmerkingen vooraf (2) Soort Rolopvatting Adviesraad Instrumentele doorwerking Het advies leidt tot een directe verandering van het gedrag van beleidsverantwoordelijken. Dit is in lijn met het advies. Beleidsanalist Conceptuele doorwerking Het advies brengt een verandering in de kennis of visies van de beleidsverantwoordelijken tot stand. Inspirator Agenderende doorwerking Als gevolg van het advies komt een nieuw onderwerp of beleidsthema op de agenda van het maatschappelijke of politieke debat. Agendasetter Politiek- strategische doorwerking Het advies wordt gebruikt om de machtspositie van één of meerdere spelers te versterken. Hierdoor kunnen zij hun politieke doelen beter bereiken. Souffleur Bron:Bekkers et al., 2004

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 14 Aanbevelingen onderzoek (1) 1.Bestendiging van bestuurlijk engagement  Beleidsverantwoordelijken Uitbreiding adviestermijn Uitbreiding werken met conceptnota’s en green papers Gemotiveerde feedback over adviezen Voldoende tijd om advies uit te brengen? Adviesvraag op het juiste moment in het beleidsproces? Beleidsmakers geven feedback over of zij al dan niet rekening houden met adviezen Nooit Bijna nooit --(-) 46%18%54% Soms - 34%42%20% Vaak + 13%21%11% Bijna altijd Altijd ++(+) 7%18%15%

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 15 Aanbevelingen onderzoek (2) 2. Werkprogramma als strategisch instrument Tevredenheid strategisch karakter van (1) adviesvragen en (2) adviezen op eigen initiatief  Raden Afstemming met beleid en inspelen op beleidsvragen Strategische (middel)langetermijnadviezen geven 1 7 (1) 4,26 (2) 4,95

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 16 Aanbevelingen onderzoek (3) 3.Aandacht voor taakbelasting  Raden Praktische en strategische selectie van adviezen Evenwicht in kansen op inspraak, participatie en betrokkenheid Score (1-7) Onderwerpen zijn te complex. 2,90 Er worden te veel adviesvragen behandeld. 3,70 Er worden te veel adviezen op eigen initiatief behandeld. 2,55 Er zijn te veel vergadermomenten. 3,51

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 17 Aanbevelingen onderzoek (4) 4.Versterkte nazorg  Raden Prioriteit naar onmiddellijke veld Op maat van beoogde doelgroep Steunen op (en evt. versterken van) het eigen netwerk Profilering in de media is belangrijk Profilering naar het maatschappelijke veld is belangrijk Helemaal niet Niet --(-) 15%6% Eerder niet - 12%8% Noch wel/ Noch niet +/- 15%11% Eerder wel + 21%34% Wel Helemaal wel ++(+) 37%42%

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 18 Aanbevelingen onderzoek (5) 5. Heroriëntering bij de doorwerking van adviezen  Leden en raden Soorten doorwerking > verwachtingen doorwerking leden Meer aandacht voor andere vormen van doorwerking Positie van raad in besluitvormingsproces versterken

Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 19 BESTUURLIJKE ORGANISATIE VLAANDEREN Parkstraat 45 - B-3000 Leuven Tel: Fax: Ellen Fobé (K.U.Leuven) Marleen Brans (K.U.Leuven) Diederik Vancoppenolle (HoGent) Jan Van Damme (K.U.Leuven)