3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
1 Welkom bij Transitie Roermond. Transition Towns zijn lokale gemeenschappen (steden, wijken, dorpen, buurten) die zelf aan de slag gaan om hun leven.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Psychologie en energiebesparing
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
H10: Prijsmanagement.
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Agenda Inkoopprofessionalisering
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Business Marketing Management
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
De 10 wegen en moderne marktbenadering
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Conflicten en onderhandelingen
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Marketing vandaag en morgen
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
4. Verantwoordelijkheden en voorbereiding Verantwoordelijkheden van de verkoper  = verkopen = vaststellen behoefte, presenteren, demonstreren,
Identificeren. INHOUD Aan de orde komen identiteitsontwikkeling aspecten identiteitsbeleid werkwijze identiteitsontwikkeling IBA Studiemiddag 11 juni.
Business Marketing Management
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Het nut van Business Planning
Strategische Buurt Ontwikkeling
Sales H1 Koopgedrag Commercieel medewerker binnendienst/buitendienst.
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
H6 – Business-to-businessmarkten
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Projectwijzer 3 H2 Koopgedrag Middenkader Engineering.
Onderwijseenheid ondernemen
Wat is Corporate governance ?Wat is Corporate governance ?  'Corporate governance is het systeem waarbij ondernemingen worden geleid en gecontroleerd.
Detailhandel algemeen
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 3
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Lesbrief Markt & Overheid
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
H6 – Business-to-businessmarkten
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
B&O Producten Voor efficiënt bouwen in prefab hebben
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
AFDELING 2 marketingbeleid.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Verkoop De klant.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven

1. Verschillen tussen particulier en zakelijk koopgedrag Er zijn minder zakelijke inkopers = minder klanten dan in de consumentenbusiness De relatie tussen koper en verkoper is belangrijker Zakelijke inkopers zijn rationeler Zakelijke inkoop gebeurt volgens productspecificaties Wederverkoop kan belangrijk zijn bij zakelijke inkoop Zakelijke in- en verkoop kan risicovol zijn Zakelijke inkoop is complex Onderhandelingen zijn vaak belangrijk bij zakelijke inkoop.

2. Koopgedrag van consumenten Wie koopt er ? Het besluitvormingsproces van de consument : hoe worden de producten gekocht ? Behoeften Informatie verzamelen De alternatieven beoordelen en de beste oplossing kiezen ( beoordelingstraject) Het beoordelen van de beslissing na aanschaf Keuzecriteria

Het besluitvormingsproces van de consument

Het beoordelingstraject

3. Factoren die het besluitvormingsproces beïnvloeden De koopsituatie Uitvoerige probleemoplossing Beperkte “ Routinematig aankoopgedrag Begrip betrokkenheid : zie volgende slide Persoonlijke invloeden Dominant Onderdanig Hartelijk Vijandig = 2X2 matrix van het koopgedrag Levensstijl ( zie slide 9) Sociale invloeden ( zie slide 10)

Mate van betrokkenheid bij de aanschaf en de koopsituatie

De 2x2-matrix van koopgedrag Bespreek de implicaties voor verkopers hun gedrag aan het type persoonlijkheid K1 K2 K3 K4

Milieu-index: sociale milieus en sociaal-economische status

Aanduiding sociale klasse

4. Koopgedrag van bedrijven 3 elementen Structuur : wie ? DMU Proces : hoe ? Besluitvormingsproces ( slide 12) Inhoud : wat ? Keuzecriteria ? ( slide 13) Kwaliteit Prijs en de kosten van levenscyclus ( TCO) Continuïteit van aanlevering Waargenomen risico Kantoorpolitiek ( indien afd A kiest voor X dan kiezen wij Y,...) Persoenlijke voorkeur

Het zakelijke besluitvormingsproces (koopfase)

Keuzecriteria

5. Invloeden op het koopgedrag Drie factoren hebben invloed op de samenstelling van de DMU ( zie slide 15) Koopklasse Producttype Belang van de aanschaf

Invloeden op zakelijk koopgedrag

6. Ontwikkelingen in Inkoop JIT Just in Time TQM Integratie inkoop en productie Voorbeeld : assemblagefabrieken Gecentraliseerde inkoop Leasing Finaciële leasing Operationele leasing Relatiemanagement Interactiemodel Processen en technologiëen aanpassen aan elkaar