NV “Ondernemerstalent” Prof. dr. Ghislain Houben.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Macro-economisch klimaat voor groeibedrijven Reginald Vossen.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Jong Ondernemen Een manier van leren !.
STRATEGISCHE PLANNING
INLEIDING SIMBU1 © Ibusim 2009 INLEIDING SIMBU2 © Ibusim 2009 WAT IS SIMBU ? •een bedrijfssimulatie met behulp van actieborden … •een bedrijfssimulatie.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Structuur per juni 2008.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
LEARNING BY DOING Leren ondernemen op VMBO, HAVO en VWO Presentatie VECON 18 maart 2010 Martine van Schaik.
BUSSINSSPLAN Anabel D’hulster Sophie Tavernier Eline Vandenberge
Motivatie van de professional Willy Limpens
Ruud Huirne, Wageningen UR
In het bestuursakkoord
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
CE Ondernemerschap in beweging
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
H7: Productmanagement.
Ondernemen na je studie!
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
strategie als een proces
Ondernemer worden? Hans van den Vlekkert
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Missie, visie, strategie & jaarplan
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Doelen Soorten vormgeving.
Starten met je eigen zaak! markant – netwerk van ondernemende vrouwen.
International Business Adviser
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
P RIVILEGED & C ONFIDENTIAL Starten als overnemer, hoe pak ik het aan ? Danny Vannevel – Partner www. vdp. be.
Het nut van Business Planning
 Gegeven door Patricia Cools › Ervaren in communicatie en social media  Deelnemers: max 20 personen › Zelfde niveau op social mediavlak › Persoonlijke.
Nike Supply Chain Management
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Hoofdstuk 1 Inleiding Begrijp je financiële verslagen Hoe succesvol is de onderneming? Financieel ondernemingsmanagement voor de ondernemer? Ethiek en.
Boekhouding en administratie
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Naar een optimaal HR - beleid
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Forum Ondernemend hoger Onderwijs
Een product of dienst verkopen
What will you do to change the
Presentatie van ondernemingsplan
De sleutel tot succes in een ontvlechtingsproces
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

NV “Ondernemerstalent” Prof. dr. Ghislain Houben

Elke fysieke persoon die geconfronteerd wordt met de ontwikkeling van een zelfstandige activiteit en die bovendien instaat voor de management-beslissingen STARTENDE ONDERNEMER

ENKELE CIJFERS: startersevolutie

ENKELE CIJFERS: startersactiviteiten 2010

SECTOR2010 Bank-verzekeringen2.726 Bouwnijverheid7.770 Diensten aan pers3.666 Groothandel4.491 Horeca5.256 Informatica2.744 Kleinhandel8.242 Landbouw2.778 Recreatie, cultuur2.446 Vervoer, post-telec Zakelijke diensten Rest8.178 TOTAAL64.079

Tijdstip van meetingPercentage stopzettingenCumulatief percentage stopzettingen Na 6 maanden8,1 Na 1 jaar7,615,7 Na 18 maanden4,620,3 Na 2 jaar2,522,8 Na 5 jaar± 27,2± 50 MORTALITEIT BIJ STARTENDE KMO’s

 Slechte economische toestand  Verslechterende betalingsmoraliteit  Persoonlijke tekortkomingen in het profiel van de bedrijfsleider  Onderkapitalisatie  Externe factoren zoals ongeval, ziekte, brand, enz. OORZAKEN VAN FALINGEN

Fases bij de start van een nieuwe onderneming: HET STARTPROCES basismotivering Ideeënformulering Projectplanning Praktische uitvoering

 Drang om lot in eigen handen te nemen  Op zoek naar zelfstandigheid  Prestatie-gericht  Bereidheid om risico te nemen  Afkomst uit een zelfstandig milieu  Hogere opleiding  Breed ervaringspatroon  Opportunistisch  Intuïtief goede beslissingnemer  Team-spirit KENMERKEN VAN EEN GESLAAGDE ONDENEMER

 Kunnen delegeren  Flexibiliteit  Kunnen leven met onzekerheid  Eerlijkheid  Bereidheid tot aanpassing aan veranderende omstandigheden  Strategisch inzicht  Bereidheid om zware prestaties te leveren  Contactvaardig  Ruime beroepskennis KENMERKEN VAN EEN GESLAAGDE ONDENEMER

 Planmatig kunnen werken  Eerste netwerk van klanten is aanwezig  Een ondersteunende omgeving hebben  Een voldoende financiële basis hebben  … KENMERKEN VAN EEN GESLAAGDE ONDENEMER

 Gat in de markt, behoeften van klanten  Eigen kennis en kunde  Nieuw product – diensten idee  Doe-het-beter ideeën  Overheid/wetgeving IDEEËNFORMULERING

 Productie van miniatuur racewagens  Ontwikkeling van websites  Verkoop en plaatsing van sauna’s  Ontwikkeling van logistieke software  Organisatie van in company trainingsprogramma’s  Onderaanneming van boekhouddiensten  Schrijven van businessplannen  Kantoor voor bijlessen  Verkoop van tweedehands cursusmateriaal ENKELE VOORBEELDEN

 Evenementenbureau  Marktonderzoeksbureau  … ENKELE VOORBEELDEN

ONDERNEMINGS-PLAN Markt Financiën Mensen Productie Omgeving Koers TOEKOMST ACTIES RESULTAAT

NOODZAKELIJKE VOORWAARDEN  Ben ik bereid tijd vrij te maken?  Ben ik bereid om extra informatie te (laten) verzamelen?  Ben ik bereid mijn medewerkers te betrekken bij het doorlichten en plannen maken?  Ben ik bereid mij open te stellen?  Ben ik bereid de plannen die gekozen worden ook te gaan uitvoeren?

1.Analyse-fase 2.Synthese-fase 3.Nemen van beleidsbeslissingen 4.Implementatiefase 5.Controle en feedback HET PLANNINGSPROCES

 Volgens eigen wensen en inzichten  Standaard 1.Inhoudstafel 2.Samenvatting 3.Voorgeschiedenis bedrijf/fundamentele keuzen 4.Vestigingsplaats 5.De markt 6.Het produkt 7.De concurrentie 8.De marketing 9.De productie 10.Het management 11.Financiële analyses DE INHOUD

 Algemeen beleid - te zware klemtoon op zelfstandigheid; - te veel doorzettingsvermogen; - tijdsgebrek leidt tot korte termijn acties; - evenwichtig team aan de top REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN

 Financieel beleid - starten met een te laag startkapitaal; - synchroniseren van cash flow; - bijhouden boekhouding; - uitlopen van de investeringsbudgetten. REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN

 Commercieel beleid - onzekerheid geeft aanleiding tot grote toegevingen aan klanten; - ondernemingsblindheid; - juiste prijs-kwaliteitsverhouding REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN

 Jurdisch beleid - afkeer voor contracten en schriftelijke afspraken REGELMATIG TERUGKOMENDE DREMPELS BIJ STUDENTENONDERNEMINGEN

 Doel: stimuleren ondernemerschap bij UH-studenten en PHL-studenten  Ideale gelegenheid om zin voor initiatief en zelfstandigheid te tonen => pluspunt toekomstige carrière OPZET NV ONDERNEMERSCHAP

 Student stelt business plan op en stelt dit voor aan de Raad van Bestuur (RvB)  Raad van Bestuur geeft “go”  Student krijgt startkapitaal ter beschikking tot max euro  Student start project op als dochtervennootschap onder de  “NV Ondernemerstalent” VERLOOP

STRUCTUUR INITIATIEF NV Ondernemerstalent Raad van Bestuur UH-Dexia-LRM-PHL Coördinator UH/PHL Studentonderneming 1 Studentonderneming 2 Studentonderneming 3 Studentonderneming 4

Beoordeling business plan door RvB: 1)Product/markt – combinatie 2)Capaciteiten van het management team 3)Financiële haalbaarheid CRITERIA VOOR “GO”

GRONDSLAGEN BEDRIJFSVOERING  Student kan autonoom bedrijf beheren  Ondersteuning is voorzien  Bij winst: wordt op het einde voor 75% aan de studenten uitgekeerd  Mogelijkheid tot overname van de ondernemingsactiviteit na de studies

SAMENSTELLING VAN EEN STUDENTENONDERNEMING  Grootte van de groep is vrij te kiezen (van 1 tot max. 4 studenten)  Eveneens toegelaten in een team: - externen - studenten van andere onderwijsinstellingen

Meer informatie kan verkregen worden bij: Prof. dr. Ghislain Houben Lokaal B167 Tel Departementshoofd PHL dpt. Business Dhr. Jean-Pierre Segers Tel opleidingscoördinatoren dpt. Business BIJKOMENDE INFORMATIE