Ontwikkelingen in nalatenschappen 22 september 2011
Inhoud Trends: Inkomsten: wie krijgt wat? Demografisch vlak Werving en behoud Afwikkeling van nalatenschappen
Inkomsten Vanaf 1995 groei Dip in Groei in lager dan lijkt weer 1% hoger met 230 miljoen euro (let op: nog niet alle organisaties hebben 2010 gepubliceerd)
Ontwikkeling naar sector
Inkomsten nalatenschappen tov inkomsten eigen fondsenwerving
Inkomsten nalatenschappen tov inkomsten eigen fw per sector
De dalers van 2010 Organisatie daling Collectieve Israel Actie Natuurmonumenten Cordaid Memisa Amnesty International Cordaid Mensen in Nood Ronald McDonald Kinderfonds Dierenbescherming MS Research Geldersch Landschap UAF Rode Kruis Wakker Dier
De stijgers van 2010 Organisatie stijging KWF Kankerbestrijding Liliane Fonds Oude Groninger Kerken Kerk in Nood Emma Kinderziekenhuis Wereld Natuur Fonds Greenpeace Kinderpostzegels Leger des Heils Artsen zonder Grenzen
Grote lijn in inkomstenontwikkeling Dalen: 78 organisaties Stijgen: 89 organisaties Ongeveer 1% stijging
Demografische ontwikkelingen
Aantal mensen dat overlijdt (60+)
Aantal overlijdens (65 plus) (bron CBS)
Ontwikkelingen werving en behoud
De meeste grote en middelgrote goede doelen werven Minder kleine groepen Meer direct marketing en aanspreken grote groepen De grote organisaties sturen elk jaar duizenden mensen een brief en bellen ze na
Ontwikkelingen werving en behoud Minder alleen maar brochure verspreiden Meer relatiebeheer voor groepen –Nieuwsbrief –Service calls Maar nog steeds: Besteed aandacht aan individuele vragen
Ontwikkelingen werving en behoud Minder notaris agenda’s en Fikkert’s Jaarboek Meer media gericht op de doelgroep
Ontwikkeling Onderzoek
Onderzoek Onderzoek naar opengevallen testamenten Geefmotieven bij potentiële nalaters Nazoeken van resultaten van werving in het verleden (welke werving heeft echt gewerkt) Onderzoek naar intermediairs
Ontwikkelingen personeel Grote organisaties specifieke medewerkers Veel verschillende kwaliteiten nodig –Empathie –Gespreksvaardigheden –Kennis van juridische en fiscale zaken –Kennis van direct marketing –Kennis van onderzoek
Nalatenschappenwerving gaat langzaam en volgt de regels van de populatiedynamica
Vragen?