Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uitslag enquête over online pesten
Welkom op de Julianaschool
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Time management in het onderwijs
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Muziek: Anastacia: You never be alone
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Mijn stage bij antonuishof Naam: sharon van neijhof Klas: bruin Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Vraag enkel 1 minuutje van je tijd!!! Met muziek.
Ik droomde dat ik een interview had met God.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Met meester Cor en meester detmer
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Hogescholen in Dialoog
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Enkele wijze principes van de kleine Boudha dewelke je moet respecteren en letterlijk volgen !!!!!!!
Wat gaan we leren in groep 5
Portfolio.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 5/6
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Op dit schilderij van de franse kunstenaar Matisse zie je mensen afgebeeld die een dans uitvoeren. De mensen zijn niet alleen verbonden met hun lichaam.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Voor Aranka... Van Aart.
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Instructiegroep 3 ouderkring 16 september 2014
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Presentatie Bijeenkomst 3
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Wie ben ik?.
Om soms eens dieper over na te denken
Onze doelen en visie in beeld
Welkom bij Cassiopeia, Cepheus en ANdromeda.
Welkom bij de Raketten en de Ruimtevaarders.
Informatie groep 4 Schooljaar Ochtendprogramma Inloop 8.15 tot 8.30 uur Inloop 8.15 tot 8.30 uur Kring - Trefwoord of viering Kring - Trefwoord.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Solliciteren: wat wil ik?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
DE BERGREDE (5) WELKOM.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Toekomstgericht onderwijs
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Over de organisatie: Afdelingen: AWBZ. Verpleging & Verzorging.Gespecialiseerde Ambulante Begeleiding WMO: Hulp bij het Huishouden Particulier en PGB.
Digitale portfolio´s Volgende. Waarom? Heb je ook niet zo vaak gehad dat een kind in de klas zoiets moois maakte dat je dacht, het is wel jammer als we.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Transcript van de presentatie:

Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio

1968 gestart als Jenaplanschool geschiedenis 1968 gestart als Jenaplanschool 40 jaar Jenaplan! Nog nooit: Gediplomeerde mensen Formele naam: jenaplanschool

redenen Opleidingen waren niet in de buurt Bang dat de naam Jenaplan zou afschrikken

proces 40 jaar ups en downs

Jenaplan is mensgericht i.p.v. organisatiegericht

Wens Stabiel personeelsbeleid Vaste lijn Erkende plaats binnen GelderVeste Vast schoolbeleid

Eerste stap Erkenning als Jenaplanschool Alleen personeel met een Jenaplandiploma Duidelijke visie

Duidelijk visie! Kritisch: “Als we in de kring de dagopening doen, of we doen een weeksluiting of een presentatie moeten we zeggen wat we er van vinden. Dat heet: O en W,( opmerkingen en waarom) je zegt dan eerst iets wat goed gaat, maar je moet ook iets zeggen waar iemand nog wat van kan leren om beter te worden. In het begin vond ik dat nog best lastig. Ik vergat heel vaak iets positiefs te zeggen. Gelukkig heeft de juf mij daarbij geholpen. Nu gaat het een stuk beter.”

Eerste verandering rapport = portfolio

Wat is een portfolio? portare foglio” betekent letterlijk “dragen van papieren” Kunstenaars bewaren hun werk in hun portfolio

Uitleg door en kind: “Portfolio is een map waar je dingen in stopt, waar je trots op bent, zoals een tekening en nog andere werkjes. Na een tijdje praat je er met je juf of meester over. Waarom en hoezo je het erin hebt gedaan. Ik heb er rekenwerk ingedaan, waarin ik alles goed had! En ik heb mijn allermooiste tekening erin gestopt”.

Voorbeeld van een bewust leerproces

Waarom? Een van krachtigste middelen om kinderen te motiveren tot leren: Zicht op je ontwikkeling Zicht op wat je kunt Zicht op wat je moet leren Actief en intrinsiek leren Niet leren voor de juf, maar voor jezelf!

Doelen Voorbereiden op het latere leven in brede zin Zelfstandig kunnen handelen Zelfverantwoordelijk voor je leerproces Benadrukken van wat je kunt Geen registratie van achterstand Zelf besluiten nemen Actief betrokken bij de eigen ontwikkeling. Meer zeggenschap over wat ze leren Onderwijs afstemmen op behoefte van kinderen Leren van elkaar

Terugblik naar het voorbeeld van een leerproces

Organisatie op de Piersonschool Werkportfolio en presentatieportfolio Portfoliogesprekken met kinderen Complimentenblad 2 keer per jaar Feiten: niveau van het lezen, taal en rekenen via de toetskaart

Toekomst(muziek….) Portfoliogesprekken met ouders en kinderen? Portfoliopresentaties door kinderen? Digitaal?

Vragen?