12-03-2012 VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Zuid-Holland.
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Utrecht Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Drenthe.
'De trimodale aantrekkingskracht van Oss als vestigingsplaats en de positie die logistieke knooppunten moeten innemen op het internationale speelveld'
de feiten en de cijfers Samen werken aan werk de feiten en de cijfers.
Lean Construction Logistics ?
Transport en Infrastructuur
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
Trends en Toekomst van werk in Noord-Holland
Laatste les H5 (3 havo) antwoorden werkboek samenvatting oefenvragen
Paul van der CingelPaul van der Cingel, Seniordocent Economie,Opleiding Journalistiek Concrete co-creatie Haal meer uit het jaarverslag.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Maryse Chappin Universiteit Utrecht
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Waar vestigen bedrijven zich
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
1 The Netherlands of Tijden veranderen.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
AQUA LION Finance & Business Control
Wil Weg Dagen – 14 februari Voorlichting over studie en stage in het buitenland International Office.
Duurzame mobiliteit en transport
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Harrie Broeksteeg & René de Zoete Dinsdag 5 oktober
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Loopbaancentrum Zwolle
wiskunde D cluster Hilversum
Logistiek management: begrippen en principes
Transport en locatie warehouse
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
 Zeer belangrijke werkgever  België = 3% van europese bevolking  Chemische industrie 8% van europese chemie.
Otto Raspe, Anet Weterings, Mark Thissen & Frank van Dongen Februari 2013 De internationale concurrentiepositie van de topsectoren in de provincie Noord-Holland.
Schitterende Organisaties®
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
Ymor Ketenbewaking bij debitel
Het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar Bio-based retailing Dick Boer, directievoorzitter Albert Heijn 5 september nd of June 2004.
Agility – What’s in it for Finance Strategic Management Centre Round Table Finance Transformation Day Prof. dr. F.A. Roozen Amsterdam, 9 december 2009.
De derde golf in binnenvaarttransport
Dossier Empowerment.
2009 Aberdeen2010 Hamburg/Husum 2011 DK / A’Dam Toekomst? Pitch Offshore wind Allard van Dijk – NV NOM – 30 juni 2011.
Strategisch account management inleiding
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Logistiek College 1.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Logistiek 1 DISTRIBUTIE LOGISTIEK Presentatie titel
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Supply Chain Management
50.
Gefinancierd door het Ministerie van Economische Ontwikkeling 30 SEPTEMBER 2014 KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM Curaçao de toegangspoort voor ondernemers.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Operations & Supply Chain Director
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Beter Benutten EVO 29 maart 2016 Diederik Jan Antvelink NedCargo International BV Alpherium BV / Van Uden Logistiek BV.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Goederenstroombeheersing
Process Mining.
“Last-mile” afvallogistiek
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Transcript van de presentatie:

VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken in de watergebonden Logistiek en Industrie

Logistiek gaat over ? - De design en de control van veranderingsprocessen met een toegevoegde waarde voor de klant. (klant is bereid daarvoor te betalen) Verandering van plaats = Transport Verandering van tijd = Opslag Verandering van hoedanigheid = Productie

Proces optimalisatie

Keten optimalisatie

Netwerk optimalisatie

Het oudste netwerk van Holland 1677

Welke organisaties hebben eigen netwerken? Albert Heijn Post nl Price Waterhouse Coopers TiasNimbas Business School(UvT)

Welke organisaties maken deel uit van netwerken? Albert Heijn (Euroshopper) Post(internationaal) Coopers & Lybrand(internationaal) TiasNimbas Business School RC opleiding

Bij ketens en netwerken verdelingsvraagstuk Investeringen in euro’s Investeringn in kennis Aanloopexploitatiekosten Verliezen en winst

Klantwaarde Waar is de klant bereid voor te betalen? Resultaat Afhandeling Emotie (wat krijg ik?) + (Hoe krijg ik het?) + (Wat voel ik erbij?) Prijs Moeite (Hoeveel kost het?) + (Wat moet ik er voor doen?) Source: Wentink

Afhandeling in de klantwaarde ! Hoe krijg ik het? Marktonderscheidend vermogen Reliability Voorwaardelijk Responsiveness reageren op veranderingen op de vraag van de klant Agility reageren op veranderingen in de omgeving van de klant

kernvraag Op welke manier kan de regio/organisatie onderscheidend zijn in de (water)gebonden logistiek ?

Voorbeelden: Business clusters Proces denken standaardgoederen Keten denken maatwerkproducten Netwerk denken after sales service

Logistieke bereikbaarheid Uitkomst: 1 Locatie, Weginfrastructuur Centrale locatie in de Nederland gebaseerd op transportkosten en transporttijd over de weg. Resulterende zone waarbinnen de ideale locatie zich bevindt is ten oosten van Utrecht.

Logistieke bereikbaarheid Uitkomst: 4 Locaties, Weginfrastructuur

Distributiecentra AH Zwolle Tilburg Zaandam Delft

Logistieke bereikbaarheid Uitkomst centraliteit: 2 Locaties, Binnenvaart

Rotterdam/Drechtsteden Positie binnen Nederland Wegtransport vanaf 4 knooppunten Binnenvaart vanaf 2 knooppunten

X-dock X-dock Positie regio Rotterdam/Drechtsteden in intercontinentale watergoederenstroom naar/van Europa. Langs welke zeehaven(s) zou je aan- of afvoeren? Van welke achterlandmodaliteiten zou je gebruik maken? Hoe ziet er dan de keten en of netwerk uit? Waar zijn de knooppunten gesitueerd? Dit is afhankelijk van de “transport”kosten -zeezijde -landzijde & Gewenste leadtime

Theoretisch marktaandeel vanuit zeehavens (wegtransport) Rotterdam 19%

Theoretisch marktaandeel zeehavens (railtransport)Rotterdam 11 % ( incl Betuwe spoorlijn )

Theoretisch marktaandeel zeehavens (Binnenvaart) Rotterdam 33%

Rotterdam/Drechtsteden Op basis van kosten, zeer grote kansen voor watergebonden transport naar groot-Duitse achterland vanuit een knooppunt in de regio Rotterdam/Drechtsteden.

Rotterdam/Drechtsteden Wat zijn de kansen voor watergebonden transport naar groot-Duitse achterland als er rekening gehouden moet worden met levertijden.

Locatie Rotterdam/Drechtsteden Positie binnen Europa wegtransport Levertijd 1 dag vanuit een centraal europees distributiecentrum Dedicated full truck load= 55 % Groupage less truck load= 30 % Express= 90 %

Rotterdam/Drechtsteden De kansen voor watergebonden transport naar groot-Duitse achterland als er rekening gehouden moet worden met levertijden is zeer beperkt.

Rotterdam/Drechtsteden De kansen voor watergebonden transport, vanuit een fysiek knooppunt, naar groot-Duitse achterland is zeer groot. Voor die goederenstromen waarbij levertijden beperkt zijn dient de nadruk gelegd te worden op de regie functie van de keten/netwerk.

Hartelijk dank voor uw aandacht!