Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Inhoud •Algemene info •Quiz •Mogelijkheid tot stellen van vragen.
Inschrijvingsprocedure schooljaar Basisscholen Sint-Pieters-Leeuw
Inschrijven - stroomdiagram
Informatieronde voor partners buiten IJH
Het Antwerps netwerk uitvalpreventie en opvang
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Voorstellen.
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Centraal MeldPunt.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijvingen Schooljaar Ingrediënten voor deze sessie Kinderen inschrijven met het scholenportaal Afspraken LOP – richtlijnen disfunctiecommissie.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Zorgplicht Wat moet er eerst gebeuren en wanneer?
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Communicatie met ouders
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Participatiewet vanaf 2015
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Alfrink College Pilot Zomerschool.
Magister voor ouders.
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
Focus groep BuSO LOP Gent FOCUS-groep BuSO JAARVERSLAG
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Overlegplatform asiel- en migratie 7 december
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Jeugdinterventie. Waarom bestaat jeugdinterventie ? 2 Jeugdinterventie is ontstaan vanuit de vaststelling dat een grote groep jongeren die zorgwekkend.
Studiedag ‘Idealen, hoe radicaal is radicaal?’ WORKSHOP CENTRAAL MELDPUNT & DIENST JEUGDINTERVENTIE.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
Voorstelling werking Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Turnhout Kind in Nood Kempen Els Swolfs Coördinator VKT.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
BOC van LOP SO regio Mechelen
Aan de slag met spijbelrapporten
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Inhoud en doelstelling
Inschrijven - stroomdiagram
Uitstroomgesprekken.
Draaiboek inschrijvingsbeleid
Inleiding campusvoorrang
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Aanmelden in LOP-regio Grimbergen, Machelen, Vilvoorde www
Het nieuwe decreet in 10 vragen
Inschrijvingsbeleid Werkgroep inschrijvingsbeleid 3 juni 2016.
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Inschrijvingen voor schooljaar Wat verandert er
Transcript van de presentatie:

Begeleidingsplan voor definitief op grond van een tuchtprocedure uitgesloten leerlingen Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt December 2008

Dossieranalyse : 23 leerlingen definitief op grond van een tuchtdossier uitgesloten en voor wie geen oplossing werd gevonden Vaststellingen het betreft leerlingen uit verschillende scholen, uit veel onderwijsvormen en richtingen, maar vooral uit de B-stroom de meeste leerlingen hebben een groot schoolverloop gekend (4 leerlingen verbleven wel meerdere jaren in dezelfde school voor verwijdering) verschillende leerlingen weigeren hulpverlening / ouders weigeren hulpverlening of nieuwe school de meeste verwijderingen volgen na feiten zoals: slagen, andere vormen van agressie, … CLB wordt onvoldoende of te laat betrokken er is in verschillende dossiers onvoldoende probleemanalyse gebeurd vaak verschillende hulpverleners betrokken

Illustratie adhv cases A. Groot schoolverloop Case 2: Leerling met op één schooljaar 4 verschillende scholen. B. Lang schoolloos Case 3: Meisje gaat van schooljaar 02- 03 tot 05-06 naar dezelfde school. Leerling werd verwijderd in juni 2006, vanwege pesten en grensoverschrijdend gedrag. Leerling vond geen nieuwe school en zat 8 maanden thuis. C. Weigeren van hulpverlening Case 4: Jongere staat niet open voor een project of begeleiding. Hij weet dat hij zaken verkeerd heeft gedaan en wil gewoon een nieuwe school. Hij mocht zich gaan aanmelden in een nieuwe school maar is niet komen opdagen. Maar: laagdrempelige hulpverlening (coaching, ondersteuning) helpt.

Illustratie adhv cases D. CLB wordt te laat betrokken Case 1 De jongere zat reeds twee weken zonder school en ging toen langs de studiewijzer. Daar kreeg hij te horen dat alle richtingen vol zaten. Er was tot op dat moment geen melding bij het CLB i.f.v. de verwijdering. E. Onvoldoende probleemanalyse Case 4: Schoolverloop? Analyse probleem: definitieve schoolverwijdering omwille van agressief gedrag en meenemen van een mes naar de school. Geen verdere gegevens.

Beginsituatie op niveau van de school Grondige probleemanalyse Ouders, leerling en CLB worden altijd betrokken! Analyse van: - schoolverloop - probleemstelling - motivatie van jongere De probleemanalyse verloopt volgens de richtlijnen van het net. Bestaande regelgeving wordt toegepast. Het begeleidingsplan geldt voor elke ingeschreven leerling uit alle Antwerpse scholen. Doelstelling: vermijden dat het tot een verwijdering komt.

Begeleidingsplan voor leerlingen die definitief op grond van een tuchtprocedure uitgesloten werden Stap 1: Een leerling is verwijderd uit een school Ouders, leerling en CLB worden altijd betrokken! - melding van dossier bij CLB en bij Codi door school - Codi en CLB gaan na of de beginsituatie gerealiseerd is - bij onduidelijkheden in procedure: Codi contacteert school, IM - wat is de ideale oplossing voor de jongere? Wordt er opnieuw een school gezocht of volgt een doorverwijzing naar een project ? - school/Codi zoekt in eerste instantie naar oplossing binnen eigen SG - Codi meldt dossier aan bij CMP als er geen oplossing is - het CMP werkt altijd in overleg met het CLB - LOP deskundige kan ingeschakeld worden

Begeleidingsplan voor leerlingen die definitief op grond van een tuchtprocedure uitgesloten werden Stap 2: Voor een schoolbare jongere: nieuwe school. Ouders, leerling en CLB worden altijd betrokken! - school/codi zoeken oplossing binnen eigen SG - indien geen school binnen de eigen SG worden scholen van een andere SG binnen eigen net en/of in andere netten gezocht door CLB - vervolgens wordt gezocht buiten het LOP-gebied - er wordt maximaal rekening gehouden met afstand, studierichting,… Dit alles i.s.m. hulpverlening, betrokken scholen en CLB om integratie zo goed mogelijk te laten verlopen. LOP-deskundige kan bij elke stap betrokken worden.

Begeleidingsplan voor leerlingen die definitief op grond van een tuchtprocedure uitgesloten werden Voorstellen worden geweigerd: Indien ouders weigeren in te gaan op het ultieme voorstel van een nieuwe school: - CLB meldt aan CMP - CMP meldt aan LOP-deskundige - LOP-deskundige meldt aan departement - hier eindigt de verantwoordelijkheid van de school en van het CLB - Departement stuurt dossier naar het parket - jeugdsectie - CMP blijft het dossier opvolgen

Begeleidingsplan voor leerlingen die definitief op grond van een tuchtprocedure uitgesloten werden Stap 3: Voor een tijdelijk niet schoolbare jongere: doorverwijzing naar SWAT Ouders, leerling en CLB worden altijd betrokken! Een jongere kan doorverwezen worden naar SWAT project indien hij: - meerdere verwijderingen heeft - tijdelijk niet schoolbaar is - niet gebaat is bij een schools traject op korte termijn Na grondige analyse wordt dossier aangemeld bij het CMP dat bekijkt of de jongere tijdelijk niet schoolbaar is. Steunfiguren en laagdrempelige hulpverlening worden maximaal betrokken. Voorstel wordt geweigerd: - LOP-deskundige meldt aan departement - Departement stuurt dossier naar het parket - jeugdsectie

Begeleidingsplan voor leerlingen die definitief op grond van een tuchtprocedure uitgesloten werden Stap 4: Een niet schoolbare jongere Ouders, leerling en CLB worden altijd betrokken! Het betreft hier jongeren die niet aan een school kunnen toevertrouwd worden vanwege een specifieke achtergrond. Vanuit het bestaande hulpverleningsnetwerk wordt gezocht naar een specifieke begeleiding op maat. - CLB meldt aan CMP - CMP meldt aan LOP-deskundige - LOP-deskundige meldt aan departement - Departement stuurt het dossier naar het parket - jeugdsectie