Werkvormen Dialoog Werkt!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Informatiebijeenkomst
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mijn jeugd in West…. Mijn jeugd in west Logline 3 generaties van Amsterdam West worden met elkaar vergeleken door te praten over de belevenissen die zij.
Menno Karres Lead Auditor
Evaluatie van mentorprojecten
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
© Copyright 2010 by ir. J. AriensBouwrecht week 11 Welkom bij Bouwrecht Semester 3.
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Kom verder. Saxion. Geautomatiseerde feedback Caroline Timmers 4 juni 2014.
Persoonlijke effectiviteit bij conflicthantering en dialoog
IRIS-Veterinair Tjebbe Hepkema Heerenveen 4 oktober 2012.
Mara & Elim.
Training Sociaal Burgerschap
Van probleemstelling naar doelstelling
Welkom Woondebat Haaglanden 2013 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
Besturen zonder bestuur
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Gezonde Relaties
Als God trouw is ….
om deze presentatie uit te voeren
03. Van hand veranderen met partner ruil van hand veranderen, openen en doorlaten nu op de linkerhand. van hand veranderen met partner-ruil bij X, we blijven.
Persoonsvorm tegenwoordige tijd
Verandering & Weerstand
THEMA: Gods naam is….
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Psalm 25.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Mediation Visie en werkwijze bij het Juridisch Loket
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
Wat willen we vandaag doen?
Wees heilig, want Ik ben heilig.
Leven zoals God het bedoelde?!
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
1 donderdag 20 juni 2013 vanaf Hebreeen 5 10 donderdag 20 juni 2013 vanaf Hebreeen 5 10.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
In Uw licht zien wij het Licht
Presentatie voor basisvrijwilligers
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
Psychologieles 6 lesweek 6 25 jaar tot aan pensioen.
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
Proces pyramide en 2 Cirkels
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
De gebiedende wijs De enkelvoudige zin en samengestelde zin
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Leidinggeven voor eerste verkoper
BOM-model PV 25/03/2014.
Transcript van de presentatie:

Werkvormen Dialoog Werkt! Persoonlijke effectiviteit bij conflicthantering en dialoog

Verwachtingen training Training goed werkgeverschap Verwachtingen training De trainer inventariseert van de deelnemers hun verwachtingen van deze training. Hij/zij noteert deze op een flip-over en bewaart deze tot aan de terugkoppeling.

Kennismaking Om een vertrouwd gevoel binnen de groep te verkrijgen is het goed als na het welkomstwoord dieper ingegaan wordt op de deelnemers. Aan de hand van de duur van de training kan gekozen worden voor dit uit te voeren in de structuur van een kort interview of het vormen van een persoonlijke motto/leus.

Interview

De GOLF methode

Training goed werkgeverschap Wat is conflict voor u? Vul onderstaande zinnen in Een conflict is….. Wanneer ik een conflict observeer, ga ik….. Wanneer ik betrokken ben binnen een conflict, dan ga ik….. Deze oefening (Wat is conflict voor u?) staat ook beschreven in het werkboek

Hoe sta ik zelf binnen een conflict? Training goed werkgeverschap Hoe sta ik zelf binnen een conflict? Ontdek uw persoonlijke ‘dominante’ managementstijl In het werkboek staat de opdracht (Hoe sta ik zelf binnen conflict?) beschreven voor het uitvoeren van deze oefening

‘Escalatietrap’ van Glasl Rationele fase: Win/Win Emotionele fase: Win/Verlies Strijdfase: Verlies/Verlies In het werkboek vindt u een oefening (Het analyseren van escalatie) dit biedt de deelnemers een kans om de theorie van Glasl om te zetten in praktische handvaten.

Voorbeeld conflict mapping

Uitwerking conflict mapping Actor Hoe draagt hij/zij bij aan het probleem Wat zijn de persoon zijn/haar interesses, behoeftes en angsten binnen het conflict? Wat zijn de persoon zijn/haar beweegredenen om verandering te voorkomen? XX YY ZZ … Na het bespreken van dit onderwerp kunt u de deelnemers laten oefenen met de opdracht beschreven in het werkboek.

Uitwerking ABC driehoek Wanneer deze drie componenten geïdentificeerd zijn, is dit een indicatie voor de benodigdheden en angsten die leven binnen het conflict en worden deze geplaatst in het midden van het model. gedrag: ..... ….. Attitudes: ..... ….. Benodigdheden en/ of angsten van de actor Na het bespreken van dit onderwerp kunt u de deelnemers laten oefenen met de opdracht beschreven in het werkboek. context: ..... …..

Conflicttransformatie

Training goed werkgeverschap Empatisch luisteren Empatisch luisteren, hoe doe je dat? Bespreek de attitudes (hoofdstuk 3.3) uit de trainingshandleiding

Open vragen stellen?

Informatie en advies ADV Limburg www.advlimburg.nl College voor de Rechten van de Mens www.mensenrechten.nl