Natuurwetenschappelijk verslag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
EMPIRISCHE CYCLUS RESULTATEN.
Natuur- en scheikunde R. Majewski (MAJ).
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 6
Een manier om problemen aan te pakken
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Verslag TL3.
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Een biologisch onderzoek
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Bronnen Merle Wissink.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
ZW : trillingen 6 WW.
Onderzoeksvaardigheden
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Mijn hobby gaat over:vrachtwagen tuning
Verslag fotosynthese. Gemaakt door: Ben Bitter, Bert Kupers Klas: SH3B
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
ANW - inductie & deductie
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Werkstukken en rapporten
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Kenmerken van organismen BIODOEN
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Gespreksvaardig-heden
Kijken naar Kinderen Week 4
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Woordjes leren.
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Spreekbeurt in groep 4.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Het onderzoeksverslag
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Spreekbeurt in groep 4.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Bronnen en onderzoeksvragen
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Titel wetenschapsproject
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Onderzoeken 1HV.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Titel van wetenschappelijk project
Wetenschapsbeursproject
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Bronnenonderzoek.
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Natuurwetenschappelijk verslag 4 vwo Osmose bij verschillende concentraties

Titel Onderzoeksvraag Theorie Hypothese Werkwijze Materialen Resultaten Conclusie Discussie Nieuwe hypothesen / experimenten Literatuurlijst

Naam en datum: Vergeet niet je naam, en datum op de omslag van je verslag te vermelden. Titel: De titel geeft in enkele woorden de inhoud van het experiment weer. Onderzoeksvraag: Formuleer één of meer vragen (met vraagteken) waarin je aan geeft wat je te weten wilt komen. Dit geeft het doel aan voor het experiment.

Theorie: Je doet een onderzoek op grond van een stuk theorie in een boek. Je geeft hierbij aan wat er in die literatuur staat (samengevat), dus wat voor groter kader binnen dit onderzoekje past. Het antwoord op je probleemstelling is meestal ook uit bronnen afkomstig. Je werkt in dit gedeelte dus naar je hypothese toe. Hypothese: Het antwoord op de probleemstelling. Let op, je geeft hier alleen nog maar het antwoord, geen onderbouwing. Een hypothese hoeft niet goed te zijn, het is de veronderstelling die je hebt.

Werkwijze: Hier vertel je hoe je de proef hebt uitgevoerd Werkwijze: Hier vertel je hoe je de proef hebt uitgevoerd. Let op, hou het zakelijk (dus niet ‘…we hebben twee reageerbuizen gepakt en daarin…’, maar: ‘…pak twee reageerbuizen…’). Materialen: Geef aan wat voor materiaal je gebruikt hebt.

Resultaten: Meetresultaten, waarnemingen, tekeningen: Eerst geef je de resultaten van je metingen en/of experimenten zo mogelijk in getallen weer, die gerangschikt worden in tabellen. Berekeningen: Bereken gemiddelden en/of percentages. Vaak ook is het nodig om tekeningen te maken van resultaten, met onder­schrift. Grafische verwerking Geef altijd al je getallen in staafdiagrammen of eventueel andere grafiekjes weer. Bedenk dat bijvoorbeeld een eenvoudig staafgrafiekje met duidelijk gearceerde kolommen getallen visualiseert, zodat met één oogopslag duidelijk wordt welke waarde het grootste is. Bedenk ook dat verbanden tussen twee waarden pas duidelijk worden als ze tegen elkaar uitzet op de X- en Y-as. Zorg dat je de resultaten van een experiment op een logische en overzichtelijke manier weergeeft.

Conclusie: Trek deze uit je resultaten Conclusie: Trek deze uit je resultaten. Geef aan dat het een conclusie is die jij trekt op grond van je onderzoek / experiment (ook al weet je bijvoorbeeld dat het niet met de theorie klopt). Discussie: Geef hier aan hoe zeker je van de conclusie bent. Welke fouten heb je mogelijker wijze gemaakt? In hoeverre komt je conclusie overeenkomt met wat in de literatuur staat? Tenslotte in hoeverre deze overeenkomt met je hypothese. Nieuwe hypothesen / experimenten: Formuleer nieuwe hypothesen en experimenten om ze op te lossen. Geef aan hoe je het uitgevoerde experiment qua uitvoering zou kunnen verbeteren

Literatuurlijst: In een literatuurlijstje worden boeken en tijdschriften en andere bronnen vermeld waar je voor je onderzoek gebruik van hebt gemaakt. Gebruik voor je literatuurlijstje het volgende format: Campbell, N.A. Biology. 5th edition. Menlo Park, California, VS: Benjamin/Cummings, 1999. Unit 2, Hoofdstuk 9 blz. 165-168. Heb je ook informatie van het internet gebruikt (zorg dat deze van een betrouwbare bron afkomstig is, geen Wikipedia ed), vermeldt dan het volledig webadres.