Reorganisatie = (tijd)verspilling door: Ineke Westerink 27 juni 2012
Partner in Werkplezier Outplacement Re-integratie (2e spoor) Coaching Beïnvloeding werkklimaat Workshops en trainingen
Tevreden medewerkers zijn inactief STELLING 1 Tevreden medewerkers zijn inactief
STELLING 2 Iedereen wil groeien
Elk bedrijf is een doorgangshuis STELLING 3 Elk bedrijf is een doorgangshuis
Door de recessie is loopbaanplanning niet meer mogelijk STELLING 4 Door de recessie is loopbaanplanning niet meer mogelijk
Reorganiseren = achteruitdenken = re-actief STELLING 5 Reorganiseren = achteruitdenken = re-actief
Aandachtspunten voor HRM-ers: Duurzame inzetbaarheid Diversiteitsbeleid Employer Branding Productiviteit Kennis over drijfveren medewerkers -
de mate, waarin medewerkers productief Duurzame inzetbaarheid de mate, waarin medewerkers productief
Duurzame inzetbaarheid gemotiveerd en gezond
Duurzame inzetbaarheid willen en kunnen blijven werken binnen en/of buiten het bedrijf/de organisatie. Vlgs Koos van der Spek (arbeids- en organisatiedeskundig)
1. Vreugdeloos 2. Vreugedevol Organisatievormen vlgs de BetterBeCompany: 1. Vreugdeloos 2. Vreugedevol
Vreugdelose organisatie Kenmerken: - controle, angst, competitie - vraag naar meer geld/mensen - maximaliseren opbrengsten - interne focus
Vreugdelose organisatie Overtuiging: schaarste Gevolgen: - burnout/te hoge werkdruk - te hoge werkdruk - uitstroom van talent - verzuim en slaapwandelen Wie is het hier mee eens Wie niet Wat zouden de voordelen hiervan zijn? Wat zijn de nadelen? Gaat dit voor alle functies op? Voor welke functies zou u het stimuleren? Voor welke niet?
Vreugdevolle organisatie Kenmerken: - snelle feedback - iedereen is co-creator - verbindend leiderschap en betrokkenheid - lange termijn visie - ook externe focus - ontwikkelen van prestaties en competenties Herkent u dit? Hoe vreugdevol is uw organisatie? Werkt u in een vreugdevolle of een vreugdelose organisatie
Vreugdevolle organisatie Overtuiging: overvloed Gevolgen: - lange termijn succes - innerlijke voldoening - groei in verschillende opzichten Wie is het hier mee eens Wie niet Wat zouden de voordelen hiervan zijn? Wat zijn de nadelen? Gaat dit voor alle functies op? Voor welke functies zou u het stimuleren? Voor welke niet?
Groeien…… Wie is het hier mee eens Medewerkerstevredenheidsonderzoek.. Scores? Tevreden medewerkers hebben een verzadigd gevoel. Bevlogen medewerkers een energiek gevoel. Bevlogen medewerkers zijn 18% meer productief en werken 62 % veiliger. Op een bezetting van 100 mensen leveren 5 extra bevlogen medewerkers een besparing op van 36.000 euro Wat zegt dat? Blij mee? Hoe krijg je tevreden medewerkers? Is dat wel wat je wil? Tevredenheid gemotiveerdheid bevlogenheid?
Dit werkt zeker niet……..
Voorwaarde voor “beweging”/duurzame inzetbaarheid = sturen op werkgeluk
Waarom? - Door de dreigende tekorten op de arbeidsmarkt - Kosten collectief verzuim en ziekteveruim Hoe? Verhogen productiviteit door aandacht te geven aan drijfveren medewerker (sturen op werkgeluk)
Wat is werkgeluk: een houding die aanzet tot actie om maximaal te presteren en je potentieel te benutten
Drijfveren: 1. Bijdrage (contribution) 2. Overtuiging (conviction) 3 Drijfveren: 1. Bijdrage (contribution) 2. Overtuiging (conviction) 3. Bedrijfscultuur (culture) 3. Toewijding (commitment) 4. Vertrouwen (confidence)
Wat nog meer…. Naast drijfveren ook randvoorwaarden: Vertrouwen en Erkenning
Wat nog meer…. Naast drijfveren ook randvoorwaarden: (Bedrijfs)trots Zie website Gom
Drijfveren medewerkers: -
- Boekentips Bevlogen aan het werk: Bevlogen aan het werk: 'Bevlogen aan het werk' is een helder geschreven boek voor iedereen die zich met bevlogenheid in organisaties bezighoudt: werknemers, managers, p&o'ers, professionals en beleidsmakers. gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek. Het boek bevat daarnaast interessante tests waarmee u uw werkhouding kunt bepalen en adviezen waarmee u de bevlogenheid van uzelf en anderen kunt versterken. Plezier en Prestatie: Dit boek wil managers overtuigen, inzicht geven en inspireren om handen en voeten te geven aan succesvolle en mensgerichte organisaties. In plaats van reorganiseren: Wie van zijn bedrijf echter een lerende organisatie wil maken, moet ophouden met reorganiseren In het boek wordt de voorkeur gegeven aan het realiseren van een 'klantencratie' in plaats van een bureaucratie, ofwel een lerende organisatie in plaats van een belerende organisatie. Werkplezier: 'Werkplezier, adviezen, tips en ideeën' leest u hoe u het (weer) leuk krijgt op uw werk. De auteur gaat uit van drie principes: bewustwording, kiezen, en handelen. Aan de slag met verlies: Dit boek gaat over de impact van een (persoonlijk) verlies op de werkvloer. Het combineert voorbeelden met theorie en geeft tips voor het begeleiden en coachen van werknemers
Dit was ‘t Meer weten, bel gerust voor nu Meer weten, bel gerust Goede thuisreis gewenst en tot ziens!