Reorganisatie = (tijd)verspilling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Wij stellen ons graag aan u voor!
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Mobiliteit en Loopbaan
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
In je element zijn slim samen
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
1 UITGAAN VAN POTENTIES WERKEN AAN EXCELLENTE KINDEROPVANG.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Waarom een vitale organisatie positief werkt
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Leiderschap.
Hogescholen in Dialoog
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
de werkgever van de toekomst
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
PLATO™-Intensief- Leadership
Stellingen TNO/CBS Workshop Dynamiek op de Nederlandse arbeidsmarkt. De focus op kwetsbare groepen. 3 maart 2011.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Motivatie: van begrip naar toepassingen
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Zestor Themabijeenkomst strategische personeelsplanning
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
SOCIALE INNOVATIE EN DIVERSITEIT
Levenfasen en duurzame inzetbaarheid
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Duurzame inzetbaarheid
FWG SUPERSET®.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Vitaliteit in perspectief
The survival of the fittest
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord HRM-beleid
De kracht van mensen en teams
C. Molmans SOD-Opleidingen
PIJLERS VAN EEN MANTELZORGVRIENDELIJK PERSONEELSBELEID.
Van botte bijl naar duurzaam doorontwikkelen Workshop OR en reorganisatie donderdag 15 oktober 2015 Drs. Nico Siffels ● advies ● training ● management.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Alex van der Wal, 18 Juni 2015 Een gezonde kijk op winst & verlies maken op medewerkers Activeren, Inspireren & Vitaliseren.
BEDRIJFSMASSAGE OP LOKATIE BEDRIJFSMASSAGE OP LOKATIE.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Hoe bevorderen vrijwillige mobiliteit? De effecten van een loopbaancentrum Netwerk Personeelsconsulenten 1.
GELUKKIGE MEDEWERKERS PRESTEREN BETER
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
CHARTERBIJEENKOMST NAAR EEN INCLUSIEVE BEDRIJFSCULTUUR
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Werken aan werkvermogen
Introductie Engaging Dynamics
Werken met plezier en goed presteren
Veiligheidsprogramma’s toen…
Leiderschapsontwikkeling
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Reorganisatie = (tijd)verspilling door: Ineke Westerink 27 juni 2012

Partner in Werkplezier Outplacement Re-integratie (2e spoor) Coaching Beïnvloeding werkklimaat Workshops en trainingen

Tevreden medewerkers zijn inactief STELLING 1 Tevreden medewerkers zijn inactief

STELLING 2 Iedereen wil groeien

Elk bedrijf is een doorgangshuis STELLING 3 Elk bedrijf is een doorgangshuis

Door de recessie is loopbaanplanning niet meer mogelijk STELLING 4 Door de recessie is loopbaanplanning niet meer mogelijk

Reorganiseren = achteruitdenken = re-actief STELLING 5 Reorganiseren = achteruitdenken = re-actief

Aandachtspunten voor HRM-ers: Duurzame inzetbaarheid Diversiteitsbeleid Employer Branding Productiviteit Kennis over drijfveren medewerkers -

de mate, waarin medewerkers productief Duurzame inzetbaarheid de mate, waarin medewerkers productief

Duurzame inzetbaarheid gemotiveerd en gezond

Duurzame inzetbaarheid willen en kunnen blijven werken binnen en/of buiten het bedrijf/de organisatie. Vlgs Koos van der Spek (arbeids- en organisatiedeskundig)

1. Vreugdeloos 2. Vreugedevol Organisatievormen vlgs de BetterBeCompany: 1. Vreugdeloos 2. Vreugedevol

Vreugdelose organisatie Kenmerken: - controle, angst, competitie - vraag naar meer geld/mensen - maximaliseren opbrengsten - interne focus

Vreugdelose organisatie Overtuiging: schaarste Gevolgen: - burnout/te hoge werkdruk - te hoge werkdruk - uitstroom van talent - verzuim en slaapwandelen Wie is het hier mee eens Wie niet Wat zouden de voordelen hiervan zijn? Wat zijn de nadelen? Gaat dit voor alle functies op? Voor welke functies zou u het stimuleren? Voor welke niet?

Vreugdevolle organisatie Kenmerken: - snelle feedback - iedereen is co-creator - verbindend leiderschap en betrokkenheid - lange termijn visie - ook externe focus - ontwikkelen van prestaties en competenties Herkent u dit? Hoe vreugdevol is uw organisatie? Werkt u in een vreugdevolle of een vreugdelose organisatie

Vreugdevolle organisatie Overtuiging: overvloed Gevolgen: - lange termijn succes - innerlijke voldoening - groei in verschillende opzichten Wie is het hier mee eens Wie niet Wat zouden de voordelen hiervan zijn? Wat zijn de nadelen? Gaat dit voor alle functies op? Voor welke functies zou u het stimuleren? Voor welke niet?

Groeien…… Wie is het hier mee eens Medewerkerstevredenheidsonderzoek.. Scores? Tevreden medewerkers hebben een verzadigd gevoel. Bevlogen medewerkers een energiek gevoel. Bevlogen medewerkers zijn 18% meer productief en werken 62 % veiliger. Op een bezetting van 100 mensen leveren 5 extra bevlogen medewerkers een besparing op van 36.000 euro Wat zegt dat? Blij mee? Hoe krijg je tevreden medewerkers? Is dat wel wat je wil? Tevredenheid gemotiveerdheid bevlogenheid?

Dit werkt zeker niet……..

Voorwaarde voor “beweging”/duurzame inzetbaarheid = sturen op werkgeluk

Waarom? - Door de dreigende tekorten op de arbeidsmarkt - Kosten collectief verzuim en ziekteveruim Hoe? Verhogen productiviteit door aandacht te geven aan drijfveren medewerker (sturen op werkgeluk)

Wat is werkgeluk: een houding die aanzet tot actie om maximaal te presteren en je potentieel te benutten

Drijfveren: 1. Bijdrage (contribution) 2. Overtuiging (conviction) 3 Drijfveren: 1. Bijdrage (contribution) 2. Overtuiging (conviction) 3. Bedrijfscultuur (culture) 3. Toewijding (commitment) 4. Vertrouwen (confidence)

Wat nog meer…. Naast drijfveren ook randvoorwaarden: Vertrouwen en Erkenning

Wat nog meer…. Naast drijfveren ook randvoorwaarden: (Bedrijfs)trots Zie website Gom

Drijfveren medewerkers: -

- Boekentips Bevlogen aan het werk:   Bevlogen aan het werk: 'Bevlogen aan het werk' is een helder geschreven boek voor iedereen die zich met bevlogenheid in organisaties bezighoudt: werknemers, managers, p&o'ers, professionals en beleidsmakers. gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek. Het boek bevat daarnaast interessante tests waarmee u uw werkhouding kunt bepalen en adviezen waarmee u de bevlogenheid van uzelf en anderen kunt versterken. Plezier en Prestatie: Dit boek wil managers overtuigen, inzicht geven en inspireren om handen en voeten te geven aan succesvolle en mensgerichte organisaties. In plaats van reorganiseren: Wie van zijn bedrijf echter een lerende organisatie wil maken, moet ophouden met reorganiseren In het boek wordt de voorkeur gegeven aan het realiseren van een 'klantencratie' in plaats van een bureaucratie, ofwel een lerende organisatie in plaats van een belerende organisatie. Werkplezier: 'Werkplezier, adviezen, tips en ideeën' leest u hoe u het (weer) leuk krijgt op uw werk. De auteur gaat uit van drie principes: bewustwording, kiezen, en handelen. Aan de slag met verlies: Dit boek gaat over de impact van een (persoonlijk) verlies op de werkvloer. Het combineert voorbeelden met theorie en geeft tips voor het begeleiden en coachen van werknemers

Dit was ‘t Meer weten, bel gerust voor nu Meer weten, bel gerust Goede thuisreis gewenst en tot ziens!