Elke school heeft een uniek en complex patroon : een eigen karakteristieke schoolcultuur.  Deze cultuur heeft zijn eigen expliciete en impliciete waarden,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Presentatie schoolsysteem
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Respect op school Geen VOET om op te staan.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Organisatiestructuur en
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Samenwerken Werken in Teams.
Gedrag op de Wichelroede
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Docent: Anco R.O. Ringeling
Als zelfstandig wonen niet meer kan
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Opgroeien in de stad les 3
Levensbeschouwing Christendom (Ikos).
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Levensbeschouwing Christendom (Icbo). Module 1 Introductie Informatie op 5 lessen: 21 februari, 7, 21, 28 maart,
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Minder leerlingen definitief uitsluiten: utopie of realiseerbaar
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Gelijke kansen op school: het kan!
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Begeleiden van groepsprocessen
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Naar een typologie van scholen
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Team charter Instrument.
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Elke school heeft een uniek en complex patroon : een eigen karakteristieke schoolcultuur.  Deze cultuur heeft zijn eigen expliciete en impliciete waarden,  Vloeit voort uit het verleden van de school.  De schoolcultuur bepaalt wat acceptabel is binnen de school.

 Definitie: ‘Het verenigen van een aantal specialisten die d.m.v. vlakke organisatiestructuren activiteiten coördineren voor een bepaalde doelgroep.’  Vrij vertaald naar de schoolcontext: ‘Het verenigen van een aantal leerkrachten die in een structuur van vrijwel geen middenkader de vorming van leerlingen coördineren.’

 Actieniveau: de realiteit  Coalitieniveau: omgang tussen verschillende individuen of afdelingen  Waardeniveau: de elementen die belangrijk worden bevonden  Modelniveau:de vooraf bedachte gedragslijn van de school, die als rationeel en ideaal beschouwd wordt, de expliciet vastgelegde afspraken

 Macht: ligt bij initiatiefnemers  Grijze autoriteit: personen die hun kennen en kunnen al bewezen hebben in het verleden.  Belangrijk: initiatief, improvisatie en ervaring  Coördinatiesysteem: handelen, operationele druk  Beslissingen: ad hoc  Schoolreglement: geen of amper  Naar ouders en leerlingen toe: willen aan hun eisen voldoen  Nadelen: gebrek aan structuur, werken in het ‘nu’

 Macht: deze posities worden formeel toegekend  Belangrijk: GEEN improvisatie, orde en formaliteit  Coördinatiesysteem: regels en procedures  Beslissingen: via voorbereide vergaderingen  Schoolreglement: lijvig boekwerk, duidelijke afspraken  Naar ouders en leerlingen toe: behoeftes worden in kaart gebracht en aangepakt  Nadelen: creativiteit wordt door de formaliteit belemmert, wordt naar de letter toegepast

 Macht: de belangrijkste waardedragers, ‘goeroes’  Belangrijk: missie van een school, dé kernwaarden, filosofie, trouw,...  Coördinatiesysteem: sterke waardebeleving  Beslissingen: moeten binnen het waardegeheel passen, afwezigheid van operationalisering  Schoolreglement: vooral een getuigenis van waarden  Naar ouders en leerlingen toe: symbolische momenten  Nadelen: basis kan onzeker worden, concrete realisaties?

 Macht: dominante partners en degenen die de dominante coalities respecteren  Belangrijk: persoonlijke netwerken en verhoudingen, sociale vaardigheid en inlevingsvermogen  Coördinatiesysteem: macht  Beslissingen: beïnvloed door coalitiegevoeligheden, belangen tegenover rationaliteit  Schoolreglement: geen ideaal, kan op diverse manieren uitgelegd worden  Naar ouders en leerlingen toe: gebruiken het als argument om coalities onder druk te zetten  Nadelen: politisering, belangen op de voorgrond

 Modelniveau: sterkt bureaucratisch, bespeelt sterk het formalisme van de modelcultuur, men volgt de regels op die buitenstaanders opleggen  Waardeniveau: komt op dit niveau sterk tekort aan invulling, geen globale visie op onderwijs, geen eigen identiteit  Actieniveau: zoveel mogelijk stabiliteit, weinig vernieuwing  Coalitieniveau: zeer individueel gedrag, geen homogeen geheel

 Modelniveau:  Actieniveau:  Waardeniveau: onderbenutting van dit niveau  Coalitieniveau: prestaties van de leerlingen staan centraal in plaats van coalities Worden op elkaar betrokken

 Modelniveau: willen het onderwijs aan de leerling aanpassen  Waardeniveau: krijgt veel aandacht  Actieniveau: creëren een kindvriendelijk klimaat, willen dat leerkracht en leerling zich goed voelen  Coalitieniveau: sterke samenwerking tussen leerkrachten

 Foto titeldia: handleiding-voor-gezondheid-op-scholen/ handleiding-voor-gezondheid-op-scholen/  Cartoon professor: nancy.fr/~barrat21/ nancy.fr/~barrat21/  Cartoon ‘Schoolniveau versus Schooltype’ Christmas-sex-war--men-women-avoid-yuletide- rows.html Christmas-sex-war--men-women-avoid-yuletide- rows.html  Broeck, H. V. (1996). Opvoeden in de klas. In Wegwijzer voor leerkrachten (pp ). Tielt: Lannoo.