Hoofdfietsroute Neude -Berekuil door Erik Arts en Jan van Embden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Praktisch verkeersexamen
Coloscopie in het SKB Week van de Darm Bron inhoud: www
Verkeerseducatie : dode hoek
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Hier een snelle en goedkope oplossing voor Stabroek.
Gele route (route 5), deel 1 Henri Dunantplein – Overvecht – Utrecht West – Kanaleneiland – ’t Goyplein.
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
verkeerskrant gemaakt door:
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Knelpunt 3 : kruispunt E. Blangeoisstraat - Paalstraat.
Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg
Verkeers- stellingenspel
SENIORENSCENARIO Detlef Andries & Rogier Denecker.
Fietsroute Verkeersexamen
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Fietsvriendelijke verkeerslichten: een kwestie van beleid!
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
digitale verkeerskrant van Rilland
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
In het verkeer.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Tekenen.
LED’s.
Jeugd~verkeersexamen
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
CDA Variant Hét alternatief voor het verkeersknelpunt
5.3 Schaduw en spiegelbeeld Marianne & Janine H2C
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
Hoofdfietsroutes Houten
Route van thuis naar school
De verkeersborden.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Praktische verkeersproef
Les 3: Verkeer TOETS.
Een groot deel van China is nu zeer rijk. Maar er zijn nog steeds enkele afgelegen dorpen waar de mensen die er wonen behoren tot de armste mensen in de.
Koos Louwerse, Govert de With
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
DAG De tijd die de aarde erover doet om één volledige beweging om zijn as te maken. Dit is 23 uur en 56 minuten óf De tijd die ligt tussen twee opeenvolgende.
IP Schepenstraat.
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Les 1: Verkeer.
Ik heb een klein huisje in de bergen gekocht
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
FIETSEXAMEN 2015 Vertrek en aankomst in het Vrijbroekpark Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg.
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2016.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
VERO Fietsroute
Vaardigheden + Oversteken op een vierarmig kruispunt
Semantisatieverhaal: Vorige week kwam ik ‘s avonds laat met de auto terug van een feestje. Op de autoweg waren 3 rijbanen afgesloten (klik voor eerste.
Oversteken op een kruispunt met verkeerslichten
Transcript van de presentatie:

Hoofdfietsroute Neude -Berekuil door Erik Arts en Jan van Embden

Traject Neude tot Biltstraat Dit is een uitstekend stuk 1-richtingenfietspad: geasfalteerd en goed gescheiden van de rest van het verkeer. Over de VRI’s zie laatste dias

Biltstraat, richting Berekuil Het grootste deel is prima. Knelpunten zijn de VRI’s bij Kruisstraat en Donderstraat. Het plaveisel wordt hier en daar onderbroken. Dat is op die plekken waar kruisingen zijn en waar het fietspad ook voor auto’s toegankelijk is. Advies plaveisel voor fietser rood asfalt maken en auto te gast laten zijn. Hier speciale borden voor.

Biltstraat bij spoorovergang. Bussen en autoverkeer hebben apart groen. Tegelijk groen zou de cyclus behoorlijk verkorten. Indien nodig (veiligheidsoverwegingen) kan een verbod om linksaf te slaan voor auto's worden ingevoerd.

Biltstraat bij spoorovergang. Groot probleem voor de tegemoetkomende fietsers is de lange wachttijd. Ook komt het regelmatig voor dat het fietserslicht onvoldoende lang groen is om alle fietsers door te laten.

Biltstraat. Fiets en auto delen ruimte op een kort stukje. Let op zwart asfalt.

Biltstraat. Gedeelde ruimte fiets/auto.

Kruising Biltstraat/Poortstraat. Onduidelijke status van het gedeelte tussen de rijbaan en het fietspad (Poortstraat). Het lijkt een trottoir maar dat is het niet.

Kruising Biltstraat/Bekkerstraat. Bij de volgende bushalte weer dezelfde gedeelde ruimte. Hier is het asfalt rood! Ons inziens beter want rood = fietspad. Graag asfalt bij Oorsprongpark ook rood maken.

Kruising Biltstraat/ Bekkerstraat/Kruisstraat. Fietserslicht staat meestal op groen, en wordt anders genegeerd.

Kruising Biltstraat/ Bekkerstraat/Kruisstraat. Belijning en situatie verwarrend. Jammer dat de Biltstraat niet één geheel vormt.

Biltstraat. We kijken even achterom. Dit stukje Biltstraat is perfect voor fietsers. Bravo! Enige minpunt is de vrachtwagen van Super de Boer die elke morgen om 8 uur dwars over de weg en het fietspad staat.

Kruising Biltstraat/Wittevrouwensingel. Wordt veel door rood gereden door fietsers.

Kruising Biltstraat Wittevrouwenkade. Vanaf hier ritsen.

Wittevrouwenstraat. Opheffen parkeerplaatsen aan rechterzijde bevordert doorstroming en het zicht de hoek om.

Wittevrouwenstraat en Voorstraat. De Voorstraat, prima voor fietsers stad uit. De stad in is er te weinig ruimte voor de fiets.

Wittevrouwenstraat en Voorstraat. Ruimte voor de fietser is minimaal.

Smakkelaarsveld. Nieuwe stalling (1250 plaatsen) is perfect: Gratis, 24 uur/dag open en bewaakt

Wittevrouwenstraat en Voorstraat. Idem

VRI’s Hoofdfietsroute Neude – Berekuil. Alle VRI’s op deze route zijn in 2004 geanalyseerd en de adviezen zijn gepubliceerd in Hieronder volgen de adviezen GROENER LICHT VOOR DE FIETSER Verkeerslichten op twee hoofdfietsroutes in Utrecht: nut, verkeersvriendelijkheid, onlust en aanbevelingen voor verbetering Fietsersbond, afdeling Utrecht, 14 juni 2005

VRI Kruising Biltstraat/Wittevrouwensingel Conclusie. Omdat het belangrijkste auto en busverkeer loodrecht staat op het belangrijkste fietsverkeer moet de meerderheid van de fietsers lang wachten. De verkeerslichten kunnen waarschijnlijk beter afgesteld worden, zodat Oost-West-fietsers minder lang hoeven te wachten. Suggesties voor verbetering. Als het voetgangerslicht op de Wittevrouwensingel op groen staat dan staat het verkeerslicht voor alle O-W verkeer op rood. Wellicht is de reden dat hierdoor voetgangers beschermd worden tegen afslaand verkeer. Fietsers zouden zeer gebaat zijn met een extra licht voor rechtdoor gaand verkeer dat op groen staat samen met de voetgangerslichten. De maximale roodtijd voor O-W verkeer wordt ingekort tot 50 sec. Dit zal het N-Z verkeer nauwelijks hinderen, want gedurende de observatieperiode kon dit verkeer gemakkelijk wegkomen tijdens hun groenfase.

VRI Kruising Biltstraat met Kruisstraat- Bekkerstraat Conclusie. Bijna 90% van de O→W fietsers moet voor rood stoppen en slechts 40% van deze doet dat ook. Bovendien staat het verkeerslicht in ongeveer de helft van de gevallen bijna 2 minuten op rood. Deze VRI is onnodig ongunstig afgesteld voor de W→O fietser. De VRI wordt beïnvloed door bussen, die de W→O fietser frequent kruisen in 2 richtingen. De “Kruisstraat” lijkt zijn naam meer dan eer aan te doen. Deze kruising is voor de fietser een van de meest ongunstige uit de hele Oost-Westroute. Fietsers komende uit het Oosten ondervinden nauwelijks vertraging op, omdat het licht alleen op rood springt als voetgangers de knop indrukken. Suggesties voor verbetering. De regeling kan zonder de doorstroming van auto of bus negatief te beïnvloeden veel gunstiger voor de fiets afgesteld worden. Waarschijnlijk moet de beïnvloeding door bussen herzien worden; de prioriteit van de HOV- bussen hoeft hier niet onder te lijden

VRI Kruising Biltstraat/Dondersstraat Conclusie. Fietsers komende uit de richting van Zeist hoeven het minst lang te wachten. Hun verkeerslicht staat namelijk lang op groen om de grote stroom auto’s en bussen door te laten. Echter fietsers komende uit het centrum moeten 1 tot 2 minuten wachten, afhankelijk van het HOV aanbod. Dit is voor fietsers een onacceptabel lange tijd. Het bleek overigens dat de kruising tijdens de roodfase voor W→O fietsers het merendeel van de tijd vrij was kruisend verkeer, dus de VRI is niet erg scherp afgesteld. Een korte groenduur van slechts 10 sec voor fietsers bleek overigens ruim voldoende voor de verwerking van grote aantallen (tot 30 fietsers per 10 sec komende uit centrum). Suggesties voor verbetering. De bussen kunnen de verkeerslichten beïnvloeden. Dit gebeurt nu op een zodanige wijze dat de cyclustijd op kan lopen tot meer dan 2 minuten. Voor fietsers is dit niet acceptabel. Daarom zou de roodtijd afgesteld moeten worden op maximaal 70 sec, hetgeen al zeer lang is. Alternatief en beter zou er voor de fietser een extra fietscyclus ingevoerd kunnen worden, waarbij de W→O fietsers 5 sec ingelast krijgen, gevolgd door 5 sec voor N↔Z fietsers met een korte ontruimingstijd van 3 sec. Hierdoor zou er voor de fietser ca. 15 sec per cyclus ingeruimd worden. Dit komt overeen met 14% extra tijd en dit zal resulteren in een halvering van de wachttijd voor fietsers onclusie. Bijna 90% van de O→W fietsers moet voor rood stoppen en slechts 40% van deze doet dat ook. Bovendien staat het verkeerslicht in ongeveer de helft van de gevallen bijna 2 minuten op rood. Deze VRI is onnodig ongunstig afgesteld voor de W→O fietser. De VRI wordt beïnvloed door bussen, die de W→O fietser frequent kruisen in 2 richtingen. De “Kruisstraat” lijkt zijn naam meer dan eer aan te doen. Deze kruising is voor de fietser een van de meest ongunstige uit de hele Oost-Westroute. Fietsers komende uit het Oosten ondervinden nauwelijks vertraging op, omdat het licht alleen op rood springt als voetgangers de knop indrukken. Suggesties voor verbetering. De regeling kan zonder de doorstroming van auto of bus negatief te beïnvloeden veel gunstiger voor de fiets afgesteld worden. Waarschijnlijk moet de beïnvloeding door bussen herzien worden; de prioriteit van de HOV-bussen hoeft hier niet onder te lijden

VRI Kruising Biltstraat/Poortstraat-Sweelinckstraat1 Conclusie: Bijna drie kwart van de fietsers moet voor rood stoppen om kruisend verkeer door te laten dat minder dan 20% van het O-W verkeer uitmaakt. De afstelling van de VRI is niet rationeel. Suggesties voor verbetering: Gezien het geringe verkeer dwars op de Biltstraat zou de groenduur verlengd kunnen worden, bv. met 15 sec zonder de cyclustijd te verlengen. Dan zou de gemiddelde wachttijd verkort worden van 13 sec naar 3 sec en dan zouden slechts 40% van de fietsers (i.p.v. 71 %) voor rood moeten stoppen. De maximale roodtijd kan begrensd worden op 50 sec, zonder dat daardoor het kruisende verkeer enige last zal hebben.