Leren organiseren voor de New Millennium Learners Frans de Vijlder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Leren in een online wereld (part 1)
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Menno Karres Lead Auditor
Innovatiematrix en functionaliteiten
1 Perso presentatie Zorginnovatie in welzijn Koen Hermans LUCAS, Centrum voor zorgonderzoek en consultancy.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Technische geletterdheid en onderwijs
Mediaopvoeding.
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Leren en doceren in de 21e eeuw
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
TOM keurmerk Marius Berendse.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
© de vries business consultancy, 2008
Visie: rapport en portfolio
Competentiegericht leren vmbo
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Risico’s voor “boatrockers” (non-conformisten) 1.We passen ons aan (worden conformist) omdat we denken ons anders niet te kunnen handhaven 2.We verlaten.
Learning by sleep.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Evaluatie Leerlijnen.
Aanwijzingen om het aangifteformulier in te vullen.
Interorganisationele samenwerking. Evoluon, 6 april 2004 Waarom interorganisationele samenwerking? (1) o Risico’s en vaste kosten kunnen delen; o Sneller.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Beter Onderwijs Nederland
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
CvB en examencommissie samen verantwoordelijk Over de onafhankelijkheid van de examencommissie.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Besturen met Burgerkracht
Oudertevredenheidsonderzoek:
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Coping.
Ondernemende Netwerken
Enkele interessante vragen!
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Activernde didactiek & passende werkvormen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Een onderzoek naar de effectiviteit ervan
Citizen science project over klimaatverandering
Transcript van de presentatie:

Leren organiseren voor de New Millennium Learners Frans de Vijlder

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs New Millennium Learners Leeromgeving: leren is overal mogelijk; vele leerbronnen Actief leren: constructie naast instructie Holistisch: cognitief-emotioneel-sociaal Formative assement als feedback voor school én leerling Competentiegericht toetsen Intrinsieke motivatie Voorbij het formele leren…

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs School ’s out … Er is geen beloofde land van rust De samenleving zal steeds dieper in het primaire proces doordringen…

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Factory-denken  ‘re-inventing learning

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs ‘Traditioneel onderwijsmodel’ Het traditionele model bestaat niet… wel veel meer mogelijk dan nu gebeurt… op grond van wetenschappelijke inzichten. Hoe komt dat?

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs De Ongemakkelijke Waarheid in onderwijs Dijsselbloem: deels terechte conclusies, maar ook fixatie op het verleden Sentimenten over onderwijsvernieuwing onderschat Onderwijsinstellingen kunnen intelligenter werken. Zijn we het leren voor de wereld van gisteren aan het heruitvinden? !

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Kennisintensivering & innovatie ‘intelligenter worden’: – beter resultaat, zelfde kosten – zelfde resultaat, lagere kosten – andere samenleving, ander resultaat – systematisch, duurzaam en resultaatgericht innnoveren – outside innovation begrijpen wat er omgaat in de wereld Hoe dom/intelligent is jouw organisatie???

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Outside innovation Klanten en gebruikers sturen de innovatieagenda voor de helft Spanning tussen hedendaagse realiteit en klantwensen stuurt het innovatieproces Kennis- en ideeëndeling aan de ontwerptafel ‘Open source’ ontwerp- en testproces Klanten, stakeholders betrokken in besluitvorming Organiseren van het leerproces rondom de kenmerken van de deelnemer

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Gegevens, informatie, kennis Gegevens - metingen Informatie Info Kennis Denkmodel

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Vooronderstelling bij denkkader adequaat ‘meten’ en informatie verzamelen over eigen processen en resultaten; vermogen kennisbronnen te combineren en hierop analyses uit te voeren; de resultaten van de zelfanalyse te vertalen in acties/voornemens; die uiteindelijk leiden tot daadwerkelijke innovaties (prestatieverbeteringen). Controle-  kennisbureaucratie!

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Resultaatgericht werken

Begrijpt de organisatie hoe ze van middelen naar resultaten komt? Als daarin geen interesse bestaat, blijven ‘innovaties’ toevalstreffers. Innovatie(dynamiek) vergt goed bestuur en passie met beter worden Resultaatgericht werken geeft richting aan creativiteit

Frans de Vijlder - Governance en innovatiedynamiek in het onderwijs Ververs foundation