Samenwerkend leren Kris Van den Branden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Zelfsturing en executieve functies.
De “ leraar” als rolmodel
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Geletterdheid….. Wat is dat?
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
“Ik moet eindeloos praten om tot inzichten te komen.”
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
Zelf materiaal ontwikkelen
Leren met een expert & een "embodied" agent. Inhoud Leren met experts Voorbeelden Scripts Scaffolden met een Embodied Agent Europese ontwikkeling in Atgentive.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
INTERVENTIES IN GROEPEN
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Competentiegericht leren vmbo
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Coöperatief leren in multiculturele groepen
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Taliger maken van werkvloeren Piet Van Avermaet
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Groepsdynamiek 1.
Toekomstgericht onderwijs
Programma voorlichting 8 december :15Inloop 19:30Welkom ouders & leerlingen 19:30 – 20:45 Programma leerlingen Twee workshops o.l.v. de heer Giethoorn.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Beginnen met lesplannning
CLIL-didactiek voor Duits
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Wat is coöperatief leren?
Key Process Indicator Sonja de Bruin
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Differentiatie in de klas
het katholiek basisonderwijs
PROEVERIJ.
Doubleren.
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Doubleren.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Samenwerkend leren Kris Van den Branden

Groepswerk Vanuit reactie op nadelen van klassikale interactie Transmissiemodel: leerkracht als expert van wetenschappelijke kennis – schoolse moeilijke taal – leerling in passieve rol, begripsproblemen, verbalismen… Pygmalion-effect: beste leerlingen krijgen meer, en rijkere kansen om aan interactie deel te nemen – marginalisering van andere leerlingen Publiekseffect: leerlingen krijgen tijdens klassikale momenten weinig kansen om deel te nemen, en voelen zich vaak geremd om dat te doen © 2006

Groepswerk: mogelijke voordelen Actieve exploratie in plaats van passieve absorptie: bevordert actief leren (en dus diepgaander leren) + de motivatie tot leren Leerlingen voelen zich verantwoordelijk voor hun leren, en krijgen daardoor ook de kans om meer zelfcompetentiegevoel op te bouwen. Meerdere leerlingen tegelijkertijd aan het woord: voordeel voor taal- en sociale vaardigheden (“one learns to speak by speaking”, Swain 1985) Er kan ook geïntegreerd aan interculturele vaardigheden gewerkt worden (leren omgaan met diversiteit) Leerlingen met lage status krijgen meer kans om (in een veiliger klimaat) tot hun recht te komen. © 2006

Groepswerk: mogelijke voordelen Veiliger klimaat: minder druk vanwege het ‘audience effect’ Leerlingen leren van mekaar: Sterkere leerlingen fungeren als model voor minder sterke leerlingen Leerlingen zitten meer op mekaars golflengte: ze kunnen gepaster feedback en uitleg geven aan mekaar Uitlegeffect: leren door uitleg te geven aan andere leerlingen Meer koppen weten meer dan 1: leerlingen leggen hun kennis en inzichten bij mekaar en komen zo gezamenlijk tot nieuwe kennis © 2006

Onderzoek naar groepswerk Het is niet al goud dat blinkt… Dominantie-effecten: meest assertieve, dominante, sterkste leerlingen doen het meeste werk – passieve leerlingen “Off-task” effecten: leerlingen houden zich niet aan taak, of voeren ze niet uit zoals bedoeld Gering leereffect: leerlingen blijven steken op huidig niveau en leren geen nieuwe dingen bij © 2006

OPDRACHT SAMENWERKEND LEREN

Remedies voor kwalen Werken met heterogene groepen Taken met verdeelde informatie of met wederzijdse informatie-uitwisseling (Pica et al, 1994) Uitdagende taken met ingebouwde kloof tussen huidig niveau en vereist niveau Rol van de leerkracht als mediator: “scaffolding”, “mediëren”, ondersteunen, differentiëren (Van Avermaet et al, 2006; Devlieger and Goossens, 2007; Verhelst, 2006) © 2006

Remedies voor kwalen Duidelijke, heldere doelstellingen – duidelijk eindresultaat/eindproduct Relevante taken die aansluiten bij interesses, behoeften, voorkennis leerlingen (motivatie) Duidelijke taakinstructies Ruimte voor initiatief en inbreng leerlingen Veilig klimaat (o.a. via groeperingsvormen, planning, verminderen tijdsdruk, positieve feedback, wachttijd…) Stimulerende tussenkomsten en feedback leerkracht Werkvormen die informatie, rollen, opinies, werk, verdelen tussen cursisten Verschillen tussen cursisten (in voorkennis, in niveau van taalvaardigheid…) Het belang van cyclisch werken: taken die terugkomen (desgevallend met variaties)

Coöperatief leren Positieve wederzijdse afhankelijkheid Individuele aanspreekbaarheid Meervoudige intelligenties Directe interactie Werken aan sociale vaardigheden Aandacht voor het groepsproces © 2006

Effecten van cooperatief leren “The most striking conclusion from the review, however, is the evidence supporting instructional process strategies, especially cooperative learning. Eight studies, five of which were randomized experiments or randomized quasi-experiments, found strong impacts (weighted mean ES=+0.42) of cooperative learning programs. However, the findings of this review suggest that educators as well as researchers might do well to focus more on how the classroom is organized to maximize student engagement and motivation, rather than expecting that choosing one or another textbook by itself will move students forward. In particular, both the elementary review and the current review find that the programs that produce consistently positive effects on achievement are those that fundamentally change what students do every day in their core math classes.” (Slavin & Groff, 2008, Effective Programs in Middle and High School mathematics: A best-evidence hypothesis) © 2006

POSITIEF, VEILIG LEERKLIMAAT DOOR ANDERE LEERDERS of/en Krachtige leeromgevingen POSITIEF, VEILIG LEERKLIMAAT BETEKENISVOLLE TAKEN ONDERSTEUNING DOOR ANDERE LEERDERS of/en LEERKRACHT