Gezamenlijk inkopen 19-11-2003 Inkoopsamenwerking gemeenten in West Brabant / Hoekse Waard.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Analyse HOOFDSTUK 6 Public procurement Hoofdstuk 6.
Rijksgebouwendienst schrijft BIM voor
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Architect als inschrijver - ontwerp; - architect; - ontwerpteam; - DBFMO.
Inkopen en aanbesteden
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.

Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
Aanpak gezamenlijke Energiebesparing acties
Maatschappelijk Aanbesteden
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Inkoopprocedures UT Diensten en Leveringen
Sportcentrum Vianen.
Facility management en inkoop
18 september 2012 Aanbesteding Verdiepingsdiagnostiek Voorlichtingsbijeenkomst.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
De 10 wegen en moderne marktbenadering
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Stichting Urgentiebepaling
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
1 Toegang en indicatiestelling 6 februari Inhoud presentatie Beleidsvisie gemeente Vught Samenhang met Lokaal loket WegWijs Medische Indicatiestelling.
Praktijksessie Welzijn, aanbesteden of subsidiëren Hoe te kiezen?
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
Nationaal Sustainability Congres 16 maart 2006 Duurzaam inkopen in de praktijk De koffiecasus Charlotte Volbeda - van Oerle Ministerie van VROM.
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
EMVI in de digitale praktijk
Inkoop arbo- en verzuimbeleid
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Inkoopcollectief Energie voor het Onderwijs
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Aanbestedingsbeleid gemeente Apeldoorn presentatie 22 maart 2016 voor (lokale) ondernemers Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Aanbesteden door de lokale overheid (gemeente). presentatie 30 mei 2016 regionale marktdag Stedendriehoek Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
De impact van een circulaire aanbesteding vloerbedekking Nevi Inkoopdag 2016.
Titel van de presentatie
Aanbesteding jeugdteams
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Aanbesteding Storage, servers en Back up
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Veerponten Noord-Limburg
Professioneel opdrachtgeverschap Inkoopproce s
Aanbesteding Arbo/PPMO
Bewust aanbesteden Inspelen op marktbewegingen door gebruik van data
Transcript van de presentatie:

Gezamenlijk inkopen 19-11-2003 Inkoopsamenwerking gemeenten in West Brabant / Hoekse Waard

Inkoopbureau West-Brabant Introductie Inkoopbureau West-Brabant M.W.P. Vromans Senior Concern inkoper Ir. H.A. Jongenelen Concern inkoper

Kenmerken Gestart 1-1-2002 voor 10 gemeentes 1-1-2003 voor 14 en per 1-1-2004 voor 17 12 medewerkers Projectmatige inzet op: Aanbestedingstrajecten, Stedebouwkundige bureaus, architectselectie Accountantsdiensten, milieustraten, huisvuilinzameling Brandweerauto´s, gladheidbestrijdingsmiddelen Gemalen, rioleringspompen centrale inkoop- en (europese)aanbestedingskennis

Organisatieschema

Waarom inkoopsamenwerking? Continuïteit van professionele Inkoop binnen de organisatie Inkoopexpertise bij enkele gemeente in huis Massa is kassa, door schaalvoordelen Enkele gemeente te klein voor eigen inkoper Veel startende inkopers “verdwalen” Verlaging van de inkoopkosten Verbetering van het inkoopproces, kenniscentrum Gebruik maken elkaars materiaal kennis

Waarom inkoopsamenwerking? Samenwerkingsverband moet zeer dicht tegen de afzonderlijke gemeente organisatie aanstaan. Voorstel om een Regionale Inkoop Regeling in het leven te roepen door en voor deelnemende gemeenten. Regionale Inkoop Regeling heeft een onafhankelijke status, ter waarborging van de integriteit.

Het inkoopproces in organisatieperspectief

Elementen uit de aanbestedingstrategie DOELSTELLING Strategische elementen gewenste opdrachtrelatie te onderscheiden percelen partijen per perceel timing in relatie tot marktcapaciteit Design-build-maintain-finance-operate onderdelen of in combinatie aanbesteden Bepalend zijn: inhoud pve verwachte risico´s marktsituatie stimulering innovativiteit toegankelijkheid kennis leveranciers onderlinge samenhang

Rol van inkoop bij specificeren Adviserend volgens het schema In de praktijk  Inkoop is het geweten …..is dat nodig…waarom…niet overdreven …..kan dat niet een beetje minder zijn er nog andere oplossingen mogelijk Functioneel,NIET geschreven naar merk type Koppeling met duurzaam inkopen

specificeren Bepalen wat de behoefte is gevolg in aanvragen naar de leverancier staat wat men wil niets meer en niets minder Specificatie verkeerd of niet goed  levering verkeerd produkt / dienst Goede specificatie dit kan leiden tot vele % besparing

Elementen offerteaanvraag de opgestelde specificatie overzicht van de selectiecriteria (minimale eisen aan product of leverancier) een opgave van de gunningcriteria op hoofdlijnen met de onderlinge weegfactoren een verwijzing naar het van toepassing zijn van de algemene inkoopvoorwaarden een opgave van de te volgen inkoopprocedure, inclusief termijnen.

Elementen bij specificatie Milieu aspecten Wat wil je? Hoe ver wil je / wat mag het je kosten? Aspecten Uitsluitingsgrond / minimumeis Wijze van beoordelen Gunning

Een praktijkvoorbeeld

Aanbesteding Energie 2003 Samenwerking levert besparingen op Kwalitatief Verschillende disciplines (inkoop/milieu) Delen van kennis Kwantitatief Inkoopeffectiviteit: Massa is kassa

Doorlooptijd 2-4 Startbijeenkomst werkgroep 8 gemeentes 16-4 / 27-5 4 x bijeenkomst voor opstelling PVE Vaststellen procedure onderhands / europees Eisen opstellen voor leverancierselectie Doen we nog zaken zelf of besteden we uit? Eisen aan uitvoering, kwaliteit personeel etc. Kortom: wat willen we eigenlijk? Gunningcriteria (economisch aantrekkelijkste aanbieding) Kwaliteit van product Prijsbeoordeling (TCO) Betrouwbaarheid en continuïteit opdrachtnemer Ervaring en Kwaliteitssysteem

vervolg doorlooptijd 27-5 Aanbesteding 26-6 inleverdatum offerte 1-7 offertevergelijking door inkoop + projectgroep 3-7 presentatie aan volledige werkgroep 1-8 contractbespreking beoogd 14-8 afronding contractbespreking 1-9 opstellen advies en contract 10-9 tekenen contract door opdrachtnemer 12-9 Kick off bijeenkomst in Moerdijk.

Gezamenlijke inkooptrajecten

Inkoopresultaat gezamenlijke trajecten 2002 - 2003 Reïntegratie tr. 231.961 Welstandsbel. - 35.941 Kantoorartik. 229.461 Energie 146.974 WOZ 969.046 Abonnementen 7.056 Advertentie 42.901 Opleidingen 11.761 Totaal: GIT quote 16 % Arbo diensten WVG hulpmiddelen Energie Telefonie Drukwerk Textiel Bomen en Planten Strooizout Speeltoestellen Voertuigen Werkkleding Straatmeubilair Reinig. kolken/riolen Accountantsdiensten I-bas

Conclusies Goed opgesteld programma van eisen Voordeel zowel kwantitatief als kwalitatief Korte doorlooptijd door strakke coördinatie Tijdig gestart met aanbesteding waardoor werkzaamheden goed gepland kunnen worden

Kritische Succesfactoren: Commitment van bestuur, secretaris en managementteam. Gezamenlijk de schouders eronder (drive). Multifunctionele teams (geen hokjesgeest),projectmatige inkoop, lead-buyers. Expertise en betrokkenheid en vertrouwen. Tijd en Geld. Coöperatief gedrag in plaats van competatief gedrag. Juiste besturing van de inkoopsamenwerking.