FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Sectorplan: de regio aan zet!
AANPAK KREDIETCRISIS LEIDSE REGIO PRESENTATIE CIE W&F DINSDAG 24 FEBRUARI 2009.
Onderwijs - arbeidsmarkt Onderwijsarbeidsmarkt Freddy Weima.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Scenariomodel basisonderwijs
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Krimpen met perspectief
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Voortgang arbeidsmarktbeleid in de Drechtsteden G.A. ten Dolle Projectgroep Wwnv 23 mei 2012.
Vakmanschap is Meesterschap
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Diagnostische toetsen voor het MBO
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Samenwerken Presentatie platform Entree 3 0ktober 2012 Elly Pastoor - Wethouder gem. Groningen Hans Everhardt – MBO Groningen (namens AOC-Terra, Alfa-College,
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
HRM-beleid in het teken van de vergrijzing 31 Maart 2010.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Scenariomodel basisonderwijs
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Amsterdam Sil Vrielink
MAATREGEL 6 “EEN GOEDE MATCH” Joan Nunnely
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
30 november Welkom! Instructie  De implementatie van het rekenonderwijs is geslaagd, een actieplan is overbodig.
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Samenwerking VO-besturen Limburg Ron Bonekamp Makka Haane 8 november 2012.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Informatiebijeenkomst gemeenteraden ‘Transitie’ 11 en 12 juni 2013 Presentatie door: Pietsje Hulshoff en Heinrich Winter.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
TechniekPact Regio FoodValley
Van On(der)bevoegd naar Bevoegd
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Aanleiding en doelstelling
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Lerarentekort 6 september 2017.
Rekenontmoeting Scalda MBO en VMBO
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
Overweeg je om docent te worden? Zet je plan om in actie!
Informatiemiddag en Warme Overdracht PO-VO
Visie op het economieonderwijs
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Transcript van de presentatie:

FLEVOKANS TERUGBLIK EN VOORUITBLIK 31 OKTOBER 2012

Projecten in 2008 bij de oprichting van het platform. 1) Flevokansloket. Fysieke plek om geïnteresseerden in het onderwijs wegwijs te maken en te woord te staan 2) Onderzoek naar de mogelijkheid om de aantrekkelijkheid van Flevoland te vergroten. Verplicht! 3) Scholingen. Ontwerpen en uitvoeren van scholingen van huidige docenten op het gebied van opfrissen, opscholen en bijscholen en halen bevoegdheid 4) Masterclass leerlingen 5) Opsporen en stimuleren van stille reserves. Verplicht! T ERUGBLIK

Project 1: Flevokansloket: -425 gesprekken gevoerd vanaf begin zijn gaan studeren - 35 staan voor de klas -> Ontwikkelingen -Geen mbo – niveau; geen speed-date -Traject: gesprek, evt. intake, “Zin in lesgeven” (40 deelnemers), meeloopdagen R ESULTATEN

Project 2: onderzoek door externen uitgevoerd, weinig nieuws opgeleverd. Onderdeel van project 2 was de monitoring van de resultaten van Flevokans. De resultaten zijn steeds meegenomen in de rapportages aan het ministerie R ESULTATEN

Project 3. In de loop van het project onderverdeeld in 3a (expertisecentrum) en 3b (scholingen). Honderden mensen geschoold via expertisecentrum Lelystad. Steeds meer samenwerking ontstaan tussen besturen, scholen en met andere expertisecentra. In “Evaluatie subsidieregeling risicoregio’s vo” (okt. 2012): “Vooral dit centrum laat zien dat er goed is samengewerkt. Het zou ook na afloop van de regeling kunnen bestaan. Is overdraagbaar naar andere regio’s” R ESULTATEN

Scholingen -85 nieuw bevoegden na afloop van de regeling. Gebruik maken van Flevokansbeurs, vaak in samenwerking met lerarenbeurs. -Onder te verdelen in po  vo, zij-instromers, opscholers - Daarnaast ook eenjarige opleidingen (10). -Ook dit onderdeel wordt genoemd in de evaluatie. Schoolleiders vonden dit een good practice. R ESULTATEN

-> Project 4 – Vissen in eigen vijver/ Masterclass Landelijk verschillende keren opgestart. Nergens echt van de grond gekomen. Waarom niet? Wat ligt er? -> Project 5 – stille reserves Landelijk nergens van de grond gekomen. R ESULTATEN

Tekorten kleiner dan verwacht door: - langer blijven werken, uittrede – leeftijd neemt toe - leerling/leraar – ratio verhoogd met 4% - economische crisis – mobiliteit gering Dus minder zij-instromers e.d. en meer aandacht voor professionalisering zittend personeel. O NTWIKKELINGEN

-> Regionale netwerken: -P&O, opleiden, scholing, met ruimte op verbeterde website -Flevo-mobiliteit/vervangingspool -> Website blijft, loket is gebleven – dit jaar in ieder geval -> Knelpuntenregio’s. In 2016 landelijk 2200 fte vacature. Regionaal grote verschillen. Daarna afname, zegt men. V OORUITBLIK

Jullie hebben het project een ruime 8 gegeven. Dank! T OT SLOT