Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Vandaag Inleiding Onderwijs aan kinderen Het lesplan Van alles en nog wat
Succesvol lesgeven Voorwaarden voor succesvol lesgeven: technisch (materie) en houding: motivatie/actieve participatie van de deelnemers en positieve feedback
Wat is “leren” eigenlijk? Het tot stand brengen van nieuw gedrag Doel is: een geplande, positieve ervaring die een relatief permanente verandering in het gedrag brengt
Wat moet de leerling gaan doen en hoe zal ik hem daarbij helpen? Samenspel tussen lesgever, leerling en inhoud van de les
Didactiek = de kunst van het lesgeven
Voorbereidingsfase: het lesplan Voor aanvang van de les Beginsituatie:hoe sluit ik aan bij wat ze weten/kunnen? Doelstelling: wat moeten ze weten? Voorbereiding: materiaal voorbereiden en nakijken, de doelen en achtergronden inleiden en beschrijven Uitvoering: de eigenlijke inhoud bekend maken Afronding: uitnodigen tot vragen stellen, de belangrijkste punten samenvatten en de les afronden 1 en 2 uitvoeren voor aanvang van de les, 3 t/m 6 uitvoeren tijdens de les 7 uitvoeren na de les
Voorbereidingsfase: het lesplan Uitvoeren tijdens de les 3. Leerstof: wat is de leerinhoud en hoe orden ik die? 4. Didactische werkvorm: hoe breng ik kennis en vaardigheden over? Leeractiviteiten: welke activiteit lok ik uit? Leermiddelen: wat zijn geschikte hulpmiddelen? 1 en 2 uitvoeren voor aanvang van de les, 3 t/m 6 uitvoeren tijdens de les 7 uitvoeren na de les
Voorbereidingsfase: het lesplan Na de les 7. Evaluatie: wat is het resultaat? 1 en 2 uitvoeren voor aanvang van de les, 3 t/m 6 uitvoeren tijdens de les 7 uitvoeren na de les
Beginsituatie Voorkennis: wat weten/kunnen/doen ze al (hoe sluit ik hierbij aan?) Tijdstip van de dag Het weer De fysieke gesteldheid van de leerling Actuele gebeurtenissen De belangstelling, het voorstellingsvermogen en begrip, zoals ook voorgeschiedenis zijn enorm bepalend voor de beginsituatie. Verschil tussen: Groep bejaarde bewoners in een WZC na brand of een groep leerlingen in het basisonderwijs. Het opleidingsproces is als het ware de brug tussen de beginsituatie en het te bereiken doel
Beginsituatie Voorkennis: wat weten/kunnen/doen ze al (hoe sluit ik hierbij aan?) Groepssamenstelling en groepsopstelling* Visie van de school Informatie van de leerkracht Leerstijl van de leerling* De belangstelling, het voorstellingsvermogen en begrip, zoals ook voorgeschiedenis zijn enorm bepalend voor de beginsituatie. Verschil tussen: Groep bejaarde bewoners in een WZC na brand of een groep leerlingen in het basisonderwijs. Het opleidingsproces is als het ware de brug tussen de beginsituatie en het te bereiken doel
*Leerstijl van de leerling 4 leerfasen van Kolb Ervaren Reflecteren Theoriseren Experimenteren
Het doel/de doelstelling Wat wil ik dat mijn leerling doet of weet aan het eind van de les De les is geslaagd als …… Het gaat om het gedrag van de leerling, niet om de leerstof!
Het doel/ de doelstelling Componenten in een leerdoel: Inhoud: onderwerp Gedrag: weten of kunnen (= doen) Voorwaarden: omstandigheden Criterium: te behalen niveau Voorwaarden = of hij b.v. een atlas mag gebruiken of een rekenmachine Criterium = welke beheersing verlangd wordt b.v. een bepaald aantal goed antwoorden
Leerstof = kennis opdoen Wat is de leerinhoud en hoe orden ik die? Vakinhoud die dient om je lesdoel te bereiken
Didactische werkvormen Hoe breng ik kennis en vaardigheden over? Interactieve werkvormen Informatie aanbiedende werkvormen Opdrachtbegeleidende werkvormen Opdrachtdelegerende werkvormen
Leeractiviteiten Luisteren Waarnemen Iets uitzoeken Doen, uitvoeren, oefenen Meedenken, antwoorden
Leermiddelen Audiovisuele middelen Schriftelijk materiaal Bordsystemen Realistische hulpmiddelen
Evaluatie Product = resultaat = leerdoel(en) bereikt? Proces = aanpak = hoe heb je gewerkt?
Indeling van een les Inleiding = opening en inleiding Kern = instructie Afsluiting = verwerking
Samengevat (1) Omgeving Zorg voor een goede opstelling Check de apparatuur Introductie Vertel doel van de les Leg de regels uit over vragen en onderbreking
Samengevat (2) Verhaal Logische volgorde Visuele - demonstratiemiddelen Goede interactie Tussentijds samenvatten Afsluiting Beantwoorden van vragen/stel vragen Herhaal het doel en vat samen
Groepsopstelling Zichtbaar Verstaanbaar Ruimte
Goede eerste indruk
Stemgebruik Houding en ademhaling Stem Articulatie Levendig spreken en tempo
Voor de klas staan is niet je toverdoos leegschudden, zelfs niet als dat aanvankelijk ogenschijnlijk met veel succes gebeurt!
Dank voor uw aandacht