Opleiding Brandveiligheidsadviseur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Edushock leerfestival
Plusgroepen in het basisonderwijs.
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Leer de namen van de noten 1
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Inleiding Mediakunde. Inleiding Mediakunde Situering Mediakunde “Van leerkrachten wordt verwacht dat zij vlot kunnen omspringen met allerlei apparatuur.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leer de namen van de noten 2
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
Onderwijsconferentie
Groot geloof 1.
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
PRESENTATIETECHNIEKEN
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
Strijd tegen de zonde?.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
ZijActief Koningslust
Hoe bereid je lessen voor?
Handelingsplannen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Lesvoorbereidingen Florette en Betul.
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Wat is coöperatief leren?
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Mijn visie op onderwijs
Gepersonaliseerd leren
Didactiek Lesformulier.
Didactiek Lesformulier.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Volwassenen Leren Reanimeren.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Schooljaar [voeg jaar in] [Naam van school] Naam leerkracht Klas
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Opleiding Brandveiligheidsadviseur

Vandaag Inleiding Onderwijs aan kinderen Het lesplan Van alles en nog wat

Succesvol lesgeven Voorwaarden voor succesvol lesgeven: technisch (materie) en houding: motivatie/actieve participatie van de deelnemers en positieve feedback

Wat is “leren” eigenlijk? Het tot stand brengen van nieuw gedrag Doel is: een geplande, positieve ervaring die een relatief permanente verandering in het gedrag brengt

Wat moet de leerling gaan doen en hoe zal ik hem daarbij helpen? Samenspel tussen lesgever, leerling en inhoud van de les

Didactiek = de kunst van het lesgeven

Voorbereidingsfase: het lesplan Voor aanvang van de les Beginsituatie:hoe sluit ik aan bij wat ze weten/kunnen? Doelstelling: wat moeten ze weten? Voorbereiding: materiaal voorbereiden en nakijken, de doelen en achtergronden inleiden en beschrijven Uitvoering: de eigenlijke inhoud bekend maken Afronding: uitnodigen tot vragen stellen, de belangrijkste punten samenvatten en de les afronden 1 en 2 uitvoeren voor aanvang van de les, 3 t/m 6 uitvoeren tijdens de les 7 uitvoeren na de les

Voorbereidingsfase: het lesplan Uitvoeren tijdens de les 3. Leerstof: wat is de leerinhoud en hoe orden ik die? 4. Didactische werkvorm: hoe breng ik kennis en vaardigheden over? Leeractiviteiten: welke activiteit lok ik uit? Leermiddelen: wat zijn geschikte hulpmiddelen? 1 en 2 uitvoeren voor aanvang van de les, 3 t/m 6 uitvoeren tijdens de les 7 uitvoeren na de les

Voorbereidingsfase: het lesplan Na de les 7. Evaluatie: wat is het resultaat? 1 en 2 uitvoeren voor aanvang van de les, 3 t/m 6 uitvoeren tijdens de les 7 uitvoeren na de les

Beginsituatie Voorkennis: wat weten/kunnen/doen ze al (hoe sluit ik hierbij aan?) Tijdstip van de dag Het weer De fysieke gesteldheid van de leerling Actuele gebeurtenissen De belangstelling, het voorstellingsvermogen en begrip, zoals ook voorgeschiedenis zijn enorm bepalend voor de beginsituatie. Verschil tussen: Groep bejaarde bewoners in een WZC na brand of een groep leerlingen in het basisonderwijs. Het opleidingsproces is als het ware de brug tussen de beginsituatie en het te bereiken doel

Beginsituatie Voorkennis: wat weten/kunnen/doen ze al (hoe sluit ik hierbij aan?) Groepssamenstelling en groepsopstelling* Visie van de school Informatie van de leerkracht Leerstijl van de leerling* De belangstelling, het voorstellingsvermogen en begrip, zoals ook voorgeschiedenis zijn enorm bepalend voor de beginsituatie. Verschil tussen: Groep bejaarde bewoners in een WZC na brand of een groep leerlingen in het basisonderwijs. Het opleidingsproces is als het ware de brug tussen de beginsituatie en het te bereiken doel

*Leerstijl van de leerling 4 leerfasen van Kolb Ervaren Reflecteren Theoriseren Experimenteren

Het doel/de doelstelling Wat wil ik dat mijn leerling doet of weet aan het eind van de les De les is geslaagd als …… Het gaat om het gedrag van de leerling, niet om de leerstof!

Het doel/ de doelstelling Componenten in een leerdoel: Inhoud: onderwerp Gedrag: weten of kunnen (= doen) Voorwaarden: omstandigheden Criterium: te behalen niveau Voorwaarden = of hij b.v. een atlas mag gebruiken of een rekenmachine Criterium = welke beheersing verlangd wordt b.v. een bepaald aantal goed antwoorden

Leerstof = kennis opdoen Wat is de leerinhoud en hoe orden ik die? Vakinhoud die dient om je lesdoel te bereiken

Didactische werkvormen Hoe breng ik kennis en vaardigheden over? Interactieve werkvormen Informatie aanbiedende werkvormen Opdrachtbegeleidende werkvormen Opdrachtdelegerende werkvormen

Leeractiviteiten Luisteren Waarnemen Iets uitzoeken Doen, uitvoeren, oefenen Meedenken, antwoorden

Leermiddelen Audiovisuele middelen Schriftelijk materiaal Bordsystemen Realistische hulpmiddelen

Evaluatie Product = resultaat = leerdoel(en) bereikt? Proces = aanpak = hoe heb je gewerkt?

Indeling van een les Inleiding = opening en inleiding Kern = instructie Afsluiting = verwerking

Samengevat (1) Omgeving Zorg voor een goede opstelling Check de apparatuur Introductie Vertel doel van de les Leg de regels uit over vragen en onderbreking

Samengevat (2) Verhaal Logische volgorde Visuele - demonstratiemiddelen Goede interactie Tussentijds samenvatten Afsluiting Beantwoorden van vragen/stel vragen Herhaal het doel en vat samen

Groepsopstelling Zichtbaar Verstaanbaar Ruimte

Goede eerste indruk

Stemgebruik Houding en ademhaling Stem Articulatie Levendig spreken en tempo

Voor de klas staan is niet je toverdoos leegschudden, zelfs niet als dat aanvankelijk ogenschijnlijk met veel succes gebeurt!

Dank voor uw aandacht