Voorlichtingsavond Micadogroep 1 maart 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Welkom op de Julianaschool
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Contactpersoon: Claudia Heijink
Welkom nieuwe leerlingen!
Informatie over opzet onderbouw
Begeleiden in de BPV.
Werkwijze groep
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Welkom.
Welkom in groep 3.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Kennismakingsavond Donderdag 13 september 2012 Welkom in groep 5.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Oog voor slimme kinderen?!
r.k. daltonbasisschool 'De Leer '
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Informatie- avond groep 6
Groepsverdeling Randvoorwaarden voor de groepsindeling: -de beschikbare formatie (leerkrachten / management, ib, etc) -de aantallen leerlingen.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Informatieavond onderbouw
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Basisschool ‘t Heuvelke
PLUSKLAS.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Jeannette van Nieuwkoop
Basisschool Op De Horst
Informatieavond De Schelven Groep 4-5
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas.
Koningin Julianaschool,
Presentatie Rode Bosbes
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Informatieavond groepen 8
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
Ouderavond Emmalaan Welkom ouders/verzorgers van leerlingen uit klas ... Presentatie komt op de website.
Doubleren.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Voorlichtingsavond Micadogroep 1 maart 2010

De doelstelling heeft betrekking op drie niveaus: KOS-beleid passend onderwijs ‘meer- en hoogbegaafden’ In 2009 heeft het bestuur van de Katholieke Onderwijs Stichting Oost Gelre (KOS) besloten om meer aandacht te schenken aan leerlingen die meer- en hoogbegaafd zijn. Doelstelling: De komende jaren werken we er naar toe dat elke school in staat is passend onderwijs aan begaafde leerlingen te verzorgen. Onder “begaafde leerlingen” verstaan we ; meer- en hoogbegaafde leerlingen en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Er is dan sprake van zowel adequate didactische, pedagogische als organisatorische antwoorden op de onderwijsbehoeften van deze groep kinderen.  De doelstelling heeft betrekking op drie niveaus: schoolniveau: signaleren, diagnosticeren, compacteren, verrijken en versnellen stichtingsniveau: plusgroep Micado en een expertisecentrum ‘hoogbegaafdheid’ regionaal niveau: plusproject V.O.

Plusgroep Micado Plusgroep Micado biedt het hoogbegaafde kind: Een intellectuele uitdaging op zijn of haar niveau. Omgang en samenwerken met gelijkgestemden en ontwikkelingsgelijken. Ruimte voor creativiteit in denken en doen. Steun bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ondersteuning bij het leren leren.

Plusgroep Micado Een uitdagende leeromgeving! Hoog abstractieniveau Ontdekken en onderzoeken Samenwerking Filosoferen Open opdrachten Zelfstandigheid Creativiteit kunnen ontplooien Discussiëren Interactie stimuleren Hoge mate van complexiteit Projectmatig werken Reflecteren

Criteria deelname Micadogroep Groep 4 t/m 7 leerling KOS-school. Voor begrijpend lezen en voor rekenen een consequente A+ score. Leesniveau: minimaal AVI E6 of AVI 9. Aanwezigheid van een intelligentieonderzoek, gemiddeld IQ 130 of hoger (op verzoek bij vermoeden van onderpresteren). Aanwezigheid van de volgende leeraspecten (subjectief): snel van begrip / grote of diepgaande interesse / creatief en inventief in denken / ongewoon grote woordenschat /grote parate kennis / geestelijk vroegrijp / scherp opmerkingsvermogen / snel begrijpen van de leerstof. De bovenstaande leeraspecten worden gekoppeld aan aspecten van het zelfbeeld, omgang en werkhouding.

Kenmerken van een hoogbegaafd kind De volgende eigenschappen blijken veel voor te komen bij hoogbegaafde kinderen: Hoge intelligentie (IQ hoger dan 130) Vroege ontwikkeling / ontwikkelingsvoorsprong Uitblinken in meerdere gebieden Gemakkelijk kunnen leren Goed leggen van (causale) verbanden Makkelijk kunnen analyseren van problemen Maken van grote denksprongen Voorkeur voor abstractie Hoge mate van zelfstandigheid Brede of juist specifieke interesse Hoge motivatie Veel energie Creatief Origineel Perfectionistisch Apart gevoel voor humor Hoge mate van concentratie (bron: SLO nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling)

Waar en wanneer is de Micadogroep De Wegwijzer, locatie De Peppel te Doetinchem iedere dinsdag gedurende het schooljaar van 8.30 tot 14.30 uur. St. Martinus te Gaanderen iedere donderdag gedurende het schooljaar van 8.30 tot 14.30 uur.

Wat gaan we doen in de Micadogroep? 8.30 - 9.00 inloop denk- en ontwikkelingsspelen, coöperatieve spelen 9.00 - 9.30 vergadering mededelingen, krantenartikelen, meegebrachte spullen 9.30 - 10.05 project “jong en oud” 10.05 - 10.15 eten/drinken 10.15 - 10.30 pauze 10.30 - 11.45 project “jong en oud” 11.45 - 12.00 filosofie wekelijks een ander onderwerp 12.00 - 12.30 pauze 12.30 - 13.30 vreemde taal Spaans 13.30 - 14.00 coöperatieve opdracht/sova training 14.00 - 14.30 evalueren/vooruit blikken/afronden/opruimen

Project Jaarlijks komen er vier projecten aan bod. De projecten sluiten aan bij de leef- en belevingswereld van de kinderen. De projecten passen bij de belangstelling en mogelijkheden van het individu en de groep. Projecten komen o.a. van het International Primary Curriculum (IPC). Leren rond een spannend en interessant thema. Duidelijke leerdoelen. De doelstellingen komen overeen met de kerndoelen voor het basisonderwijs. De projecten zijn op basis van meervoudige intelligentie (M.I.) Coöperatie en individueel werken wordt gestimuleerd. Kinderen leren zelfstandig te denken en te handelen. Het project bevordert het nemen van initiatieven. De kinderen plannen, voeren uit en reflecteren. De kinderen maken hun eigen portfolio.

Spaans Methode Juan Y Rosa. De methode is gevarieerd opgezet met puzzels, open opdrachten, drama- en conversatieoefeningen. De methode houdt rekening met de analytische, creatieve en associatieve denkwijze van hoogbegaafden. De methode daagt uit tot: vragen stellen, zelf antwoorden zoeken, zelfstandig werken, presenteren en creativiteit. Aanvullende materialen, zoals Spaans memory, Spaans taalkwartet en Spaanse lees- en stripboeken. Mogelijkheid tot verwerking in de eigen klas.

Filosofie De kinderen worden uitgedaagd hun eigen wereldbeeld te verwoorden. Ze leren onderzoeken waarom ze denken zoals ze denken. Ze leren hun eigen gedachten analyseren. Ze ontdekken op welke wijze ze verschillen van anderen. Ze leren nadenken over speculatieve vragen. Ze leren denkvaardigheden en een eigen zienswijze Ze leren argumenteren vanuit hun eigen denken. De vragen kunnen gaan over wat denken is, wat het leven is of wat geluk is. Kortom: Het zijn vragen die de moeite waard zijn om te stellen en te onderzoeken.

Regels en afspraken Micadogroep De schooltijden zijn van 8.30 tot 14.30 uur. De inloop voor ouders is van 8.30 tot 8.45 uur. Leerlingen dienen zelf eten en drinken bij zich te hebben voor de pauzes. Leerlingen dienen hun map, USB-stick en huiswerk bij zich te hebben Leerlingen krijgen extra informatie van de leerkracht per mail. Er is wekelijks contact tussen de Micadoleerkracht en de groepsleerkracht van een kind. Ouders informeren de Micadoleerkracht z.s.m. wanneer een kind niet aanwezig kan zijn. De Micadoleerkracht brengt de ouders z.s.m. op de hoogte wanneer de plusgroep een keer geen doorgang kan vinden. Indien de plusgroep incidenteel geen doorgang kan vinden gaan de leerlingen naar hun eigen klas op hun eigen school. Communicatie tussen ouders en Micadoleerkracht verloopt zoveel mogelijk via de mail en/of op afspraak. In geval van een wachtlijst wordt bij vrijkoming van een plaats gekeken naar de volgende punten: - urgentie, - volgorde van aanmelding, - leeftijd van het kind, - groepssamenstelling. Er vinden jaarlijks diverse evaluatiemomenten met de Micadoleerkracht en ouders plaats. Er vinden jaarlijks diverse evaluatiemomenten met de Micadoleerkracht en de groepsleerkracht plaats. Na een periode van 10 weken wordt bekeken en beslist of een kind kan blijven of gaat stoppen met de Micadogroep. Er wordt een vrijwillige ouderbijdrage van 25 euro per blok van 10 weken gevraagd.

Taken en verantwoordelijkheden: van het kind - Er wordt wekelijkse aanwezigheid verwacht indien mogelijk. Er wordt inzet en betrokkenheid verwacht bij de activiteiten. Huiswerk maken is verplicht. Tijdens de plusgroepdag worden de verplichte dingen meegenomen van huis en/of school. De inhoud van de map en de USB-stick is bijgehouden en overzichtelijk. Tweewekelijks wordt er een portfolio bijgehouden.

Taken en verantwoordelijkheden: van de ouders Interesse tonen betreffende de plusgroepdag van het kind. Af en toe deelnemen aan de inloop. Huiswerk doornemen. De resultaten bekijken in de map en de USB-stick. Zorgen voor eten en drinken voor hun kind tijdens de plusgroepdag. Tijdig afmelden van afwezigheid van het kind bij de Micadoleerkracht. Aanwezigheid bij de evaluatiemomenten met de Micadoleerkracht.

Taken en verantwoordelijkheden: van de Micadoleerkracht - Zorg dragen voor een gedegen en uitdagend aanbod voor de leerling. Het begeleiden van het groepsproces. Oog hebben voor en begeleiden van de individuele leerling. Kennis hebben van de leer- en denkstrategieën van de leerling. Een goed overzicht hebben van de vorderingen van de leerling. Wekelijks vindt er mailcontact met de groepsleerkracht plaats. Op gezette tijden vindt er contact met de IB-ers van de scholen plaats. Jaarlijks een aantal evaluatiemomenten met ouders plannen.

Taken en verantwoordelijkheden: van de groepsleerkracht - Interesse tonen betreffende de plusgroepdag van de leerling. Mogelijkheid geven tot het maken van de huiswerkopdrachten op school. Overleg met de leerling om een planning te maken voor de ‘gemiste’ stof’. Wekelijks mailcontact met de plusgroepleerkracht. Ruimte inplannen voor eventuele presentaties van de leerling. - Blijft eindverantwoordelijk, ook in contacten naar ouders.

Taken en verantwoordelijkheden: van de IB-er - Aanspreekpunt op school betreffende de plusgroep. Op gezette tijden vindt er contact met de Micadoleerkracht plaats. Op gezette tijden vindt er contact met de groepleerkracht plaats. Met ouders, groepsleerkracht en plusgroepleerkracht wordt er geëvalueerd of een kind in de plusgroep kan blijven.