Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer
INHOUD versus MENSEN
3 dimensies (hoe-benadering) 1.Besluitvorming: top-down (directief) bottom-up (activist) bottom-up (inspirerend) participatief (consensus)
3 dimensies (hoe-benadering) 2. Fase van integratie activiteit-georiënteerd proces systeem (identiteit) ketengericht
CULTUUR DRIJFVEREN Gedrag Motivatie Communicatie Samenwerking Managementstijl Energie Veranderbereidheid PERFORMANCE IMAGO 3 dimensies (hoe-benadering)
Graves’ waardentheorie
profielverbredingsysteem Besluitvorming ++-+ Fase ++++ Cultuur ^ organisatie ^ Individu/groep ^ Systeem 3 x 3 matrix : prioriteiten
profielverbredingsysteem Besluitvorming AISHECScan/CACA Fase AISHE/CScanWorkshops/ AISHE AISHE/CScan Cultuur AISHE/CScanAISHE/ workshops/ CScan CA / AISHE ^ organisatie ^ Individu/groep ^ Systeem 3 x3 matrix: instrumenten
Conclusie “ Werken aan de integratie van DO in het onderwijs = mensenwerk “ Nieuwe rol voor de docent
Docent = “Change agent” * Overtuigingskracht => enthousiasme en relevante argumentatie * Kennis van de discipline van de ander; actualiteit * Strategisch inzicht / juiste lijnen volgen en timing: welke verandermomenten zijn er? Welke instrumenten? * Geduld, tijd van mensen nodig