Implementatie protocollen en de rol van het samenwerkingsverband Conferentie Lunteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Welkom collega’s!.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
BOVO procedure
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Op weg naar Passend onderwijs
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Versie: Platform Samenwerkingsverbanden PO-VO
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
Samenwerkingsverband VO West-Friesland
Dyslexiemarkt Voortgezet Onderwijs Regio West-Friesland 14 maart 2007
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland 24 juni 2010.
Voorlichting Afgifte dyslexieverklaringen Regio West-Friesland 13januari 2010 Versie:
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Waarom is Passend Onderwijs belangrijk?
Wie vormen het SWV VO West-Friesland?
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Passend onderwijs in getallen
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Inleiding presentatie digitaal OKR en protocol september 2014 Samenwerken aan Passend Onderwijs voor elke leerling.
Voorlichting LWOO-/PrO-traject
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgstructuur Mariaschool
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
Welkom.  Ouders  College van bestuur: Kiki Huijnen  Start fusietraject jaar geleden met tekenen van intentieverklaring  Ambitie.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
´Het traject PO-VO binnen Passend Onderwijs’ PO VO.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
 Jezelf zijn en elkaar respecteren in een veilige omgeving.  Zelf verantwoordelijkheid leren dragen en nemen.  Tegemoet komen aan verschillen.  Gebruik.
Informatiemiddag PO-VO
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Netwerk IB WSNS Tilburg
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Kwaliteit van het advies
Informatiebijeenkomst voor ouder(s)/verzorgers(s) van leerlingen die meedoen met het LWOO/PrO-onderzoek 8 november 2017.
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Implementatie protocollen en de rol van het samenwerkingsverband Conferentie Lunteren 12 maart 2007 Tineke Oosterlee Kwaliteitscirkel SWV Hoorn1 Kine de Weerd SWV VO-SVO WestFriesland Adri Storm OBD Noordwest

Programma Inleiding Situatie West Friesland Voorbeeld werkwijze SWV Hoorn 1 Vragenronde Project dyslexieverklaring groep 8 Invoering Protocol VO

Platform Samenwerkingsverbanden PO-VO West-Friesland Samenwerkingsverband WSNS Hoorn-1: sbo De Piramide + 26 openbare basisscholen rond Hoorn Samenwerkingsverband WSNS Hoorn-2: sbo De Wissel + 33 bijzondere basisscholen rond Hoorn Samenwerkingsverband WSNS De Streek: sbo ‘t Palet + 30 openbare + bijzondere basisscholen Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland: 5 VMBO + 7 AVO + 2 Praktijkscholen + 1 OPDC + REC

Uitgangspunten Inzetten op deskundigheidsbevordering Nemen van preventieve maatregelen Vroege onderkenning van leesproblemen en passende begeleiding Komen tot gezamenlijke minimale afspraken Vormgeven doorgaande lijn

Werkwijze SWV Hoorn 1

Kwaliteitscirkel leesproblemen + dyslexie Opgericht in november 2002. Opdracht: - minimale uniforme afspraken binnen het SWV - verbeteren kennis omtrent leesproblemen

Leden KC Joke Dekker IB-er/lk obs De Koet Midwoud Inge Klaij              Orthopedagoog, lk De Klipper Hoorn Wim Koorndijk      Directeur obs De Koet Midwoud Tineke Oosterlee   Logopedist sbo De Piramide Hoorn Katinka Polderman  IB-er/lk/ De Zonnewijzer Hoorn Adri Storm             Orthopedagoog OBD Noordwest Mieke Veldhuis        Leerkracht sbo De Piramide Hoorn

Gemeenschappelijk voor alle groepen: Ø     Samenvatting Protocol Ø     Communicatie Ø     Studiemiddagen Ø     Cadeauboek

Samenvatting Protocol Else van Tilburg Lid expergroep

Samenvatting Protocol - leeswijzer begeleidingssuggesties uit SWV - bijlagen - minimale uniforme afspraken: 1 + 2 signaleringslijst / checklist 3 – 7 leeslogboek + stappenplan 8 leesdossier + aanvullende tests voor aanvragen dyslexieverklaring t.b.v. VO

Communicatie: - Coördinatiegroep - IB-netwerk - Directeuren - ACLZ / Expertgroep - Platform PO / VO - SBO Else van Tilburg Lid expergroep

Studiemiddagen - Groep 1+2 : 4 studiemiddagen

Cadeauboeken - Groep 1+2: “Werken aan taalbewustzijn” 4 onderwerpen: - Taalspel met poppen - Werken met boeken en teksten - Werken met ABC-muur - Taalspel in taalhoeken

Cadeauboek - Groep 3+4: “Elke leerling een competente lezer”

Cadeauboek - Groep 5 -8: “Dyslectische kinderen leren lezen” Klassikale werkvormen voor groep 3 tm 8 Speciale begeleidingsrelatie Speciale interventies: Connect Ralfi

werkwijze groep 1+2 Mei 2003: Samenvatting Protocol erbij: - materialen/interventies - artikel voorschotbenadering A. Smits - signaleringslijst/checklist a.d.h.v. de - tussendoelen

Via IB-ers: - leerkrachten mee laten denken - uit laten proberen - evalueren mei 2004: themamiddag voor de IB-ers over L+D

Sept ’04 Cadeau-boek: “Werken aan Taalbewustzijn” Opdracht: kies één werkvorm en presenteer resultaten tijdens studiemiddag in maart ’05 Maart ’05 1e studiemiddag leerkrachten presentaties en uitwisseling

Nov. ’05 2e studiemiddag - Protocol, signaleringslijst en checklist→evaluatie - “prentenboeken + tussendoelen” (bronnenboek) Feb. ’06 en feb 07 3e/4e studiemiddag - uitwisseling - deskundigheidsbevordering

Minimale uniforme afspraak groep 1+2: Groep 1: eigen observatie-instrument/LVS Bij risicoleerlingen→checklist groep 1   Groep 2: januari alle lln. signaleringslijst invullen zorgleerlingen → checklist groep 2 juni: nogmaals checklist ter vergelijking

Minimale uniforme afspraken groep 3 t/m 7 Voor de leerlingen met leesproblemen: - het leeslogboek invullen - het stappenplan volgen

- gevarieerde samenstelling van de KC Aanbevelingen voor een goede implementatie - brede communicatie - gevarieerde samenstelling van de KC - duidelijke afspraken maken over taken en vergoeding KC - betrokken en gemotiveerde KC met goede inhoudelijke en organisatorische kwaliteiten - studiemiddagen onder schooltijd - IB-ers en leerkrachten inschakelen en mee laten denken om breed draagvlak te creëren - bewaken van de uitvoering - borgen van de bereikte resultaten - komen tot minimale uniforme afspraken voor het hele SWV

wsns.hoorn1@xs4all.nl Adres voor het opvragen van nadere informatie: SWV Hoorn 1 Postbus 323 1620 AJ Hoorn Tel. 0229 - 548575 wsns.hoorn1@xs4all.nl

Vragen en reacties

Project dyslexie- verklaring PO-VO Naar een doorgaande lijn

Platform Samenwerkingsverbanden PO-VO West-Friesland Overlegplatform voor afstemming rond: overleg gemeenten + externe partners schoolkeuzeprocedure incl. OKR dyslexie vakantierooster gezamenlijke professionalisering Passend Onderwijs

Voorwaarden voor succes: Goede communicatie (intern + extern) Duidelijke organisatiestructuur Heldere besluiten Vertrouwen Draagvlak Samenhang

Werkgroep Dyslexie PO-VO West-Friesland - Adri Storm – SWV WSNS De Streek – OBD-medewerker - Kine de Weerd – SWV VO-SVO West-Friesland coördinator - Annette Schouten – SWV WSNS Hoorn-2 - psycholoog - Wim Koorndijk – SWV WSNS Hoorn-1 – WSNS-coördinator - Jos Loomans – Martinus College –dyslexiecoördinator VO - Meta v.d. Brink – SG Tabor – dyslexiecoördinator VO - Nico ’t Hooft – Atlas College – beleidsmedewerker CB - Hanny de Waart – OPDC West-Friesland -dyslexiespecialist - Ellen Pieterse – sbo De Wissel - directeur

Protocollen Protocol Leesproblemen en dyslexie voor groep 1-4 2001 Protocol Dyslexie Voortgezet Ondewijs nov. 2004 Protocol met Aanvulling Speciaal Basis Onderwijs 2005 Protocol Dyslexie Hoger Onderwijs 2006

Handleiding Leesdossier t.b.v. doorgaande ontwikkelingslijn dyslexiebegeleiding

Inhoud Leesdossier 2006-2007 Inleiding Toestemmingsformulier van de ouders* Didactische kaart, het overzicht Cito-leerlingvolgsysteem (of een ander door de school gebruikt overzicht ) Checklist indicatie dyslexieverklaring* Checklist didactische resistentie* Aanvullend onderzoek: - Zinsdictee: “Het wonderlijke weer” - Stilleestempotoets: “Hoe gevaarlijk is een tekenbeet - Brus/Klepel Gegevens van schoolkeuze onderzoek (NIO of NDT) en NPV-J Bijlagen bij onderdeel 3, 4,5 (genummerd) Diversen: - model bevestigingsbrief voor psychologen* - model aanbiedingsbrief psychologen* - model aanbiedingsbrief voor toezending leesdossiers VO* - tijdspad schooljaar 2006/2007* - overzicht dyslexiecoördinatoren VO

Informatie www.swvdestreek.nl Klik aan: vrij te downloaden bestanden of www.swvwestfriesland.nl Klik boven in balk aan: activiteiten Klik links in balk aan: dyslexie Scrol door deze pagina

Vragen en reacties