Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Delf examen B1.
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
De digitale leeromgeving in de trainingen van IOWO Willibrord Huisman Een reeks schermafbeeldingen met toelichting Van deze ppt bestaan twee versies: -
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
programma 2e bijeenkomst
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Studiesucces door integratie werkvormen
Fasetoets 1 Introductiecollege.
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
StatIG in de Vrolijke School
De virtuele leergemeenschap: een realiteit ! ? Ankie van den Broek en Léon Souren VELON 12 maart 2007.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
26 september 2002SPINE gebruikersperspectief - E-Xchange1 SPINE: het gebruikersperspectief Willibrord Huisman, IOWO wat is SPINE? soorten gebruikersSPINE?gebruikers.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Wafae Idrissi & Alice van der Veen
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
Feedback Wat Soorten Door wie
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Beter Onderwijs Nederland
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 1 Welkom les 4 Overzicht vorige les Terugblik op wat we geleerd hebben Uitwisselen van ervaringen Behandelen.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Digitaal nakijken met Turnitin
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Pilot-studie naar Classroom Management binnen LVO en Pabo Uitkomsten Bruno Oldeboom nov
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
H1 Media en communicatie
De - arts op Mathijs Doets
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Activernde didactiek & passende werkvormen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Begeleiden Les 7.
E health, Domotica en E-learning
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Ontwikkelingen zichtbaar
Transcript van de presentatie:

Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart 2002

Voorbeeld van digitaal leren, wellicht in SPINE Voorbeeld: combinatie van didactiek en techniek Werkvorm: schrijven, lopen, luisteren, kijken, praten Doel:inspiratie, zoniet begeestering Doen:1. schrijfopdracht fysiek 2. video kijken 3. virtuele schrijfopdracht 4. demo discussieforum 5. virtuele discussieopdracht 6. reële discussie

1. Schrijfopdracht fysiek U zoekt het Hogere; U beklimt deze vuurtoren  Wat ervaart u? Schrijf 3 trefwoorden op; plak ze op het bord. Lees ervaringen van anderen; reageer (schrijf 1 woord); plak dat er schuin overheen.

2. video bekijken Twee fragmenten uit een mystagogisch gesprek 11:36-11:37 Context 11:41-11:45 De vuurtoren

3. Virtuele schrijfopdracht Doel:waarnemen individuele reflectie Werkwijze voor week 1: - Beantwoord de vier kijkvragen - Reageer op de antwoorden van minstens 2 medestudenten Bekijk zo nodig opnieuw de fragmenten of lees de transcriptie

4. Demo Digitale leeromgeving: - hulpmiddel in het leerproces, naast andere middelen - vergroot de vrijheid van tijd en plaats - maakt andere communicatievormen mogelijk - … BrightSiteBrightSite: - sinds ongeveer nu - de digitale leeromgeving van de KUN - gebruikte software = Blackboard

5. Virtuele discussieopdracht Doel:- verbreding, integratie - leren verwoorden Werkwijze voor week 2: - Werk in groepjes van 4 personen - Werk de 2 discussievragen uit in maximaal 200 woorden - Plaats uw groepsuitwerking in het algemene forum Eindopdracht: - Neem 2 groepsuitwerkingen - Schrijf daarop uw individuele commentaar - Lever dit in bij uw docent.

6. Reële discussie Vergelijk met de traditionele werkwijze: - de rol van de docent - de rol van de medestudent - de aard van de communicatie - verschuivende onderwijsdoelen?

Practicum Werkcollege Studentactiverend onderwijs De toren van Babel? Kennis Onderwijs Leren Zelfstandig leren Samenwerkend Samen leren Inhoud Zelfstudie Vaardigheden Competenties Attitudes Hoorcollege Video Tekstboek Digitaal Web-based Community Frontaal