Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktisch verkeersexamen
Advertisements

Verkeerstraining! voor fietsers
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Public Design. Museumplein, 8 november In de nacht van 7 op 8 november is door een nog onbekend iemand het museumplein onder handen genomen. Het lijkt.
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Stage gemeente Neerijnen Kerntaak 3B
verkeerskrant gemaakt door:
Sander Mager Roel Lafeber CE2A. Sinds een aantal maanden ben ik erg fanatiek de game ‘’Candy Crush’’ aan het spelen. Een klasgenootje van mij speelde.
Verkeers- stellingenspel
PUBLIC DESIGN Bas van der Lans, Henno van de Hee en Sanne Schumacher.
Bas van der Lans Sanne Schumacher Henno van de Hee “The BIGGER picture” Public design – concept 3.
Een mooie voorstelling van het verkeer in de jaren dertig (de tijd waar deze kaarten uit stammen). Wat is er fout in dit plaatje ? De Engelsen rijden links.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Public design – Concept 1
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk
Public design - Concept 1
digitale verkeerskrant van Rilland
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Cross Media.
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Graag wil ik jou een roosje geven
Het bos van Nieuw Wulven
The Alternatives Magnetogo Anne Jon Schoonhoven Eric Kramer
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Public design - Concept 2 Rob Oudejans Tom Dekker Sascha Magendans.
Tussen techniek en gedrag. Wie zijn wij Pioniers van het autodelen Nu al in 100 Nederlandse en Duitse steden Rotterdams bedrijf dat tot de top-3 wereldwijd.
Public design Farhana, Elroy en Saskia. Publieke ruimte Singelgrachtgebouw, verdiepingen van IAM.
Eerste Concept Tweede Concept Defenitief Concept Onderzoek Concept Ontwerp Uitvoering the Movie.
Public Design 2008 Andreas Pantelis, Irvin Appiah, Jacques Duerinck.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Route van thuis naar school
De verkeersborden.
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
FIETSENSTALLING GEBRUIKSAANWIJZING
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Les 3: Verkeer TOETS.
HEEL VEEL SUCCES! HOI! LEUK DAT JE EEN SPREEKBEURT OVER
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Monitoring Harmsenbrug
Visie & Strategie.
Visie & Strategie.
Superhelden, we kennen ze allemaal
Altijd online!.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
Vergelijkingen.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
IKC Klarendal.
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
Tattooshop in Enschede. Een tattooshop vinden en het juiste ontwerp laten maken  hoe pak je dat het beste aan?  -stap 1: Waar op je lichaam wil je de.
TC Heeze & Veiligheid Veiligheidscommissie TC Heeze 2016.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Centraal Examen Nederlands
Snel en goedkoop een sweater bedrukken Sinds de komst van het internet hebben zich vele interessante ontwikkelingen voorgedaan op het gebied van applicaties.
Ledverlichting bij Rijkswaterstaat
Veilig deelnemen aan Ride-outs
TC Heeze & Veiligheid nog een keer
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
1481 respondenten 85% Gepensioneerd 12% 3% % HBO/WO
Sociale aanpak 30 KM-wegen
Transcript van de presentatie:

Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!

Moodboard 1

Moodboard 2

Publieke ruimte Welke rol speelt die ruimte? Snelweg in het algemeen, maar vooral bij 120 km p/u trajecten. De ruimte dient als pad om van A naar B te komen. Voor wie? Voor alle weggebruikers die van A naar B willen. Welke mensen komen er? Iedereen met een rijbewijs (dus vanaf 18 jaar oud als bestuurder). Vooral doorgaand verkeer. Hoe gedragen deze zich hier? Mensen die de maximum snelheid willen rijden, rijden meestal links om het “langzamere” verkeer niet tot last te hoeven zijn en veilig in te halen. Echter willen de langzamere rijders nogal eens gevaarlijk links blijven rijden waardoor het snellere verkeer vaak overgaat tot het levensgevaarlijke rechts inhalen. Hoe is de plek ingedeeld? (zon/schaduw/gebouwen/andere objecten) In Nederland zijn er vooral 2 en 3 baans snelwegen. Hoe gek het ook klinkt komt rechts inhalen vaker voor op snelwegen met meerdere banen bijvoorbeeld 3,4 of zelfs 5. Dit komt omdat mensen dit rijden met de gedachte dat er toch voldoende ruimte is. Wakker worden!

Visuals publieke ruimte

Maatschappelijke issue Je kent het wel, je hebt haast en wil graag de toegestane maximale snelheid op de weg gebruiken om tijd te winnen. De maximale snelheid is altijd weloverwogen door Rijkswaterstaat en dus veilig om die snelheid te rijden. Echter zijn er veel mensen die deze snelheid niet rijden, maar wel op de linker baan vertoeven. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want dat brengt mensen in de verleiding om rechts in te halen of om de bestuurder te dwingen harder te rijden. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren zoals – ergernis nummer één in het verkeer - het bumperkleven. Dus! Wakker worden!

Concept Interventie Als interventie is het idee om op de ringweg A10 van Amsterdam een rondje te rijden met een grote pickup met een matras achterin. Op dit matras ligt een zogenaamde dummy crashpop. Deze pop moet symbool staan voor veiligheid. Het doel van deze actie is natuurlijk mensen bewust te maken van dat links rijden zeer onveilig is. Design strategie De ‘Design to debat’ strategie zal gevolgd worden. Dit doen we om het op de maatschappelijke agenda te zetten. We willen dit bereiken door een filmpje te maken (volgauto) en die op internet te distributeren (YouTube en Dumpert). Deze ludieke actie moet voor veel hits en verspreiding (viral) zorgen. Het moet onder de aandacht komen bij de overheid om een campagne initiatief te laten ontstaan. Desalniettemin geldt het niet in de laatste plaats vooral voor de linksrijders Directe betrokkenen Linksrijders

Concept Bedoelde effecten Wakker worden! Onbedoelde effecten Gevaarlijke situatie op de weg door afleiding. Issue Bumperkleven ergernis nummer 1 in het verkeer dat ontstaat door langzame linksrijders. ----> Verkeersveiligheid in het geding Technologieën/materiaal Geen

Ontwerp oude situatie

Ontwerp na interventie

Concept Kosten Huur pickup en pop. Benodigdheden Pickup, matras, pop, camera en volgauto.