MVO Prestatieladder Een nieuwe norm voor een nieuw paradigma 26 april 2012
Agenda voor vandaag Vandaag = presentatie MVO Prestatieladder 2020 = iedereen duurzaam ?
Kiwa ?
Kiwa ?
Kiwa ? 20%/y
Kiwa ? 20%/y
Kiwa ? Partner for progress Integriteit Empathie Service Ontwikkeling Kennis Respect Fun Partnership Lange termijn Meerwaarde Opleiding Deontologie …
Een dag uit het leven van een certificatie instelling ISO 9001 ISO 14001 Asbest VCA Carrosserie OHSAS
Houdbaarheid ? De ratrace Stap ik, jij, wij eruit ? Retentie ? Dynamiek, creativiteit ? FUN ? Stap ik, jij, wij eruit ? Proberen we de situatie om te turnen naar leefbaarder, naar leefbaar ?
Genormeerde houdbaarheid ? 2009 Trend, vragen van klanten, federaties, … Kiwa BE: project rond milieu sector 2010 Project opgepikt door Kiwa NL ism BE Publicatie ISO 26000 (niet-certifieerbaar) Ontwikkeling van MVO Prestatieladder Interactie stakeholders > evolutie norm 2 extra partners: LRQA en DNV Juni 2010: lancering van MVO Prestatieladder Basis: ISO 26000, AA1000, SA8000, GRI Stichting FSR CvD NL www.mvoprestatieladder.nl
Genormeerde duurzaamheid Eind 2010 Kiwa BE start dialoog met collega’s: wat kunnen we in BE doen ? 2011 Werkgroep OCI’s vanaf februari 2011 Intense stakeholderbevraging Juni: debat rond de wenselijkheid van een project rond duurzaamheidscertificatie 45 deelnemers Bedrijven, werkgeversfederaties, vakbonden, beleidsmakers, gemeentes, consultants, … Duidelijke behoefte bedrijfsleiders, beleid, werknemers, … Resultaat: YES WE SHALL
Genormeerde duurzaamheid 2011 - vervolg Yes we shall Zeer intense dialoog met stakeholders Overleg, debat, discussie, consensus Groei van overlegstructuren De kerstman bracht een terugblik Opstart werkgroep « Experten », deskundigen in Milieu, veiligheid, integriteit, mobiliteit, energie, sociale economie, opleiding, management systeemimplementatie, … Opstart CvD BE
Genormeerde duurzaamheid CvD BE Beleid Werkgevers Werknemers Experten Academici De debatboom draagt fruit Toegankelijkheid norm Internationale link Volledigheid Eisenpakket
Genormeerde duurzaamheid De norm Verbeterproces loopt De markt 54 gecertificeerde bedrijven, waarvan 1 in België 50-tal in de pijplijn, waarvan 1 certificatie loopt in België Interesse neemt sterk toe van bedrijven, sectoren Het landschap Meerdere normen en initiatieven: duurzaamheidscharter van POM W-VL, VOKA, NEN zelfverklaring, eisenpakketten Carrefour – Nestlé – Procter & Gamble, … Ondersteunende initiatieven vanuit Unizo, VOKA, beleid, sectorfederaties, … GRI rapportage in de lift
Genormeerde duurzaamheid Hoe moet je MVO Prestatieladder hierin plaatsen ? Beleid op basis van interactie met stakeholders, rond indicatoren die gebaseerd zijn op ISO 26000, AA1000, SA8000 PDCA dynamiek in beleid én in interactie met stakeholders Geborgd ontwikkelproces Opstap naar ISO 26000 … als die ooit certifieerbaar wordt Sleutelwoorden PDCA Afstemming beleid op interactie met stakeholders (quantum leap !)
De MVO Prestatie ladder 5 verschillende niveaus: evolutie in Interactie stakeholders Beheersing van indicatoren Maturiteit management systeem Communicatie
De MVO Prestatie ladder
De MVO Prestatie ladder Stakeholders
De MVO Prestatie ladder Indicatoren management Behoorlijk bestuur Arbeidsomstandigheden en volwaardig werk Mensenrechten Eerlijk zaken doen Consumenten aangelegenheden Milieu, grondstoffen, energie, emissies Betrokkenheid bij en ontwikkeling v/d gemeenschap
De MVO Prestatie ladder Indicatoren management
De MVO Prestatie ladder Indicatoren management Op niveau 1 en 2 mag je indicatoren “kiezen” De CEO beslist ? You bet ! Afstemming stakeholders vereist Koppeling 1..n indicatoren aan 1..m stakeholders
De MVO Prestatie ladder Indicatoren management M = must, K = keuze
De MVO Prestatie ladder Hoe ga je te werk: management systeem Profielbepaling stakeholders (gekoppeld aan niveau) Vastleggen processen voor stakeholder management Hoe identificeer je ze ? Hoe bouw je interactie op ? Hoe worden ze aan indicatoren gekoppeld ? Hoe formuleer je MVO beleid op basis van interactie stakeholders ? Vastleggen processen voor indicatoren management PDCA dynamiek Hoe documenteer je, communiceer je, rapporteer je
De MVO Prestatie ladder Hoe ga je te werk: praktijk Inventarisatie stakeholders Indeling stakeholders(materialiteit) Bepaling Invloed stakeholders Koppeling indicatoren aan stakeholders Bevragen stakeholders Analyse verwachtingen Verwachtingen en beleid Betrokkenheid stakeholders waarmaken Rapporteren
De MVO Prestatie ladder Externe beoordeling
De MVO Prestatie ladder Tijdsduur: eerste versie
De MVO Prestatie ladder Tijdsduur: tweede versie Kortingsfactoren Aantoonbare interactie stakeholders Systeem certificaat Klein bedrijf … Meertijd Multi-locatie Outsourcing naar buitenland Groot bedrijf Resultaat: tijdsduur varieert tussen 2 en 6+ dagen
Houdbaarheid ?
Houdbaarheid ! Kiwa België 2.0 2012 Voortgezette forse investering in People Actieve bewaking balans People – Profit Voornaamste stakeholders: medewerkers, klanten, aandeelhouders Bevraging stakeholders: medewerkers Nulmeting ISO 26000 2013 en verder Stakeholder approach uitbreiden Actieve bewaking balans People - Profit
Houdbaarheid ! Kiwa België 2.0 2013 en verder Stakeholder approach uitbreiden naar meer stakeholders Bevraging stakeholders uitbreiden Beleid Actie Wij willen de principes van de MVO Prestatieladder zelf toepassen
De laatste slide Vragen ? www.kiwa.be janneck.peersman@kiwa.be