Het kind als regisseur van zijn eigen kennis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

Participatiewiel: samenhang in beeld Alle 6 terreinen
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
OUDERINFORMATIEAVOND
Presentatie Procedure naar het VO
Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals.
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
‘t Schrijverke Zoetermeer
TOPklas ICT presentatie-avond Hartelijk welkom op de presentatie-
Workshop ‘kennis’. Moderne media •Computer •Video •DVD •Mobiele telefoon •iPod •internet •Radio •TV •Satelietontvangst •HDTV •Enz….. •Enz……….
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
OBA Expert op Afstand Expert op Afstand in de praktijk Ervaringen met videoconferencing Samenwerkingsverband D e D igitale S leutel in Leiden.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Schooloverstijgend samenwerkend leren
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Lesgeven en begeleiden
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Informatie avond basisschool de Bras. Bras De volgende stap…
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Online Video in de onderwijspraktijk Gebruik van video via internet Pieter Varekamp 23 januari 2008.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
De Tweeklank Informatieavond Programma Algemene informatie op schoolniveau; profilering 1 e ronde praktische informatie in de groepen 2 e ronde.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
11 maart 2008Joke Berendsen CBS Bekveld Digitale prentenboeken Studiedag 11 maart 2008.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Datum Naam school Naam presentator
Stamgroepavond 2008 Jenaplan en portfolio.
Londen 2010 Dynamiek ICT studiereis 13-1 t/m 15-1.
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Van harte welkom. Dinsdag 30 januari Indeling van de avond Opening Presentatie “Digitale slootjes” Demonstratie “Digibord” Pauze Zelf proberen en.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Welkom op deze informatieavond
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Workshop ‘visieversneller’
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
‘t Schrijverke TOM groep 6 t/m 8. Teamonderwijs Op Maat “Het scheppen van beelden” Informatieavond maandag 09 december 2013.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Presentatie Rode Bosbes
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Transcript van de presentatie:

Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 11 maart 2008 GelderVeste Het kind als regisseur van zijn eigen kennis

Doel van presentatie. Gebruik van ICT-middelen in de basisschool Mogelijkheden digitale videocamera Beelden geven

Waarom documentaires? Subsidie Kinderen meer betrokken maken bij hun leerproces Ingaan op de visueel ingestelde maatschappij in deze tijd ICT integreren in het onderwijs

Aandachtspunten Past het maken van documentaires bij de visie van de school? Kunnen kinderen dit zelfstandig ? (zelfstandig werken of zelfverantwoordelijk leren) In hoeverre bevordert het maken van documentaires het samenwerkend leren? Wat is de meerwaarde van het maken van documentaires voor de Piersonschool en het onderwijs in het algemeen?

De visie van de school Jenaplan - Wereldoriëntatie het hart van het onderwijs Meervoudige intelligentie - Alle intelligenties komen aan bod Natuurlijk leren - activerende leeromgeving - betekenisvolle context - leerlingen leren samenwerken

Kunnen kinderen dit zelfstandig Stappenplan Handleidingen Website; www.documentairemaken.nl Wanneer? Binnen M.I. wereldoriëntatielessen Begeleiden

De begeleiding Inrichten van een activerende leeromgeving Duidelijke kennisdoelen stellen (weetkaarten) Procesbegeleiding Video’s op internet plaatsen

Samenwerkend leren Kinderen hebben verschillende intelligenties Kinderen hebben elkaar nodig

Proces Keuze maken om een documentaire te maken Placemat Doekaart Een groepje maken om het uit te voeren Naar www.documentairemaken.nl Stappenplan uitvoeren Documentaire aanbieden aan de leerkracht

Een samenvatting Presentatie

Betekenisvolle situaties Contextvolle kennis Wat is de meerwaarde van het maken van documentaires voor de Piersonschool en het onderwijs in het algemeen? Betrokkenheid Zien van samenhang Interactief leren Betekenisvolle situaties Contextvolle kennis Actieve rol van de leerling Zelf produceren van kennis i.p.v reproduceren Wij denken het antwoord gevonden te hebben in het constructivisme. Dit is

Helemaal zelfstandig… rivieren en dijken

Materialen Video camera/ met mini dv Computer met een firewire aansluiting Bewerkingsprogramma ( moviemaker of pinnacle) Ruimte om video te plaatsen ( you tube, eigen ruimte van school xs4all , kennisnet videoportal.kennisnet.nl)

Nog meer voorbeelden Opnemen van boekenkring voorbeeld

vragen?