Van opperbevelhebber naar boegbeeld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Advertisements

Haaksbergen (z)onder hoogspanning
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
De Regio ZHZ in verandering Informatiebijeenkomst voor Raadsleden Drechtsteden 20 mei
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Intergemeentelijke samenwerking: WGR
Maatschappelijk Aanbesteden
P U m A Programma Uitvoering met Ambitie. Aanleiding Calamiteiten en incidenten – Enschede, Hemeltje, Maastricht, Tiel, Thermfos, Moerdijk, Schiphol brand.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Openbare Gezondheidszorg en veiligheid 5 juli 2006 VNG Joost Bernsen, directeur/RGF.
De BEL werkt! Ontstaan, werking en het succes van de BEL Combinatie
EEN KRACHTIGE SAMENLEVING IN 2029? Presentatie Roy Johannink workshop “crisisbeheersing 2029” Op het Veiligheidscongres BZK, 10 november 2009.
Staatsinrichting van Nederland
Startbijeenkomst Landelijk Expertisecentrum Transportveiligheid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Ketenregie bij Rampen en Crises
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Raadsleden & Veiligheid Axel Weggelaar Niek Verkaik
burgemeestersreferendum
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Workshop Afstemming van beleids- en crisisplannen met de buurregio’s en potentiële crisispartners Maarten Spoel Veiligheidsregio Kennemerland Verslag door:
Hoe doede gúllie dè? Driek van de Vondervoort Fijnaart, 12 november 2008.
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Workshop Van referentiekader naar een Regionaal Crisisplan.
Gemengde Patrouille / Controle
Republiek versus Frankrijk
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
INFORMATIEVEILIGHEID een uitdaging van ons allemaal Themabijeenkomst De Digitale Griffie/Harro Spanninga.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Fusie Wervershoof, Andijk en Medemblik. Programma Opening Dialoog tussen inwoners en raadsleden Pauze Samenvatting bijdrage inwoners Samenvatting afwegingen.
Albrandswaard op weg naar een regiegemeente
Hoofdstuk 7 paragraaf 1: de regio
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
De nieuwe Brandweer Hollands Midden Bijeenkomst gemeenten (Nieuwerkerk aan de IJssel,19 januari 2010) Henk Meijer Regionaal commandant Zuidplas, Boskoop,
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Brandweer Vernieuwde brandweerzorg Dordrecht 22 april.
Veiligheidsregio’s Mw. Williët Brouwer Nationale Veiligheid Regionaal Op Orde Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Hoe wordt ons land bestuurd?
Crisisbeheersing Veiligheidsregio De rol van de oranjekolom.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Toekomstige samenwerking GGD en GHOR Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Bas.
Regie en kerntaken in Amersfoort Bezoek gemeente Delft Amersfoort, 4 September en organisatie/
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
Positie van de gemeenteraad in 2017
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de gemeente en de provincie
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Kampen merkbaar beter? Proces. Hobbels. Adviezen voor griffiers.
Referentiekader GRIP Reikwijdte incident Grip 0 Meerdere gemeenten
U10 gemeenten 7 van de 10 zijn middelgroot
Rampenbestrijding & Crisisbeheersing
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
De collectieve ambitie
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Transcript van de presentatie:

Van opperbevelhebber naar boegbeeld Hoogste tijd voor een nieuwe rol van de burgemeester in crisistijd? Bijdrage aan de expertmeeting gemeentelijke processen 17 juni 2009 in Arnhem door Adriaan Buitink

Veiligheidsregio Utrecht 29 gemeenten 1,2 miljoen inwoners Transportregio

Adjunct-directeur GHOR Directeur VRU Korpsleiding Politie Adjunct-directeur Brandweer Adjunct-directeur GHOR Algemeen Bestuur VRU Regionaal College Politie Dagelijks Bestuur VRU Adjunct-directeur BGC Presidium Regionaal College Politie Bureau CCB Stafafdeling Middelen Stafafdeling Beleidscoördinatie Veiligheidsberaad overeengekomen uren convenant

Bureau Gemeentelijke Crisisbeheersing

Doelstelling Bundelen van krachten: efficiënt en effectief werken in regionaal verband Gelijk kwaliteitsniveau gem. crisisbeheersing Opgeleide en geoefende gem. functionarissen Poolvorming BGC: regie, ondersteuning, afstemmen en uitvoeren

Neuzen de zelfde kant op? De neuzen moeten allemaal 1 kant op wijzen, de klokken moeten gelijk gezet worden

Filosofie Versterken door Samenwerken: gemeenten zijn de veiligheidsregio! Benutten kracht in gemeenten en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (districten)

Belangrijke rol gemeentesecretarissen

Vademecum

Rol, taak verantwoordelijkheid gemeentesecretaris in crisistijd Adviseur en vertrouweling burgemeester Gemeentelijke processen

Taskforce gemeentelijke processen

Rollen burgemeester in crisistijd de vier B’s Bestuurder Boegbeeld Burgervader Beslisser

5e rol: mediamanager?

Ontzorgen van opperbevelhebber naar boegbeeld

Jan Mans, oud burgemeester van Enschede “Je wordt als burgemeester en boegbeeld gezien in het kader van het leiding geven aan een crisisstaf, het overeind blijven in de chaos, het bezoeken van de begrafenissen, de herdenkingen, het bezoeken van gewonden, álles wordt geduid in het kader van je boegbeeldfunctie. Dat heb ik mij in die dagen niet gerealiseerd”. Jan Mans, oud burgemeester van Enschede

Klein onderzoek naar crisiscompetenties voor burgemeesters Bijna alle crisiscompetenties zijn ook reguliere bestuurscompetenties! Voorbeelden: Leiderschap Politiek-bestuurlijk inzicht Onafhankelijkheid Besluitvaardig Stressbestendig De meeste gemeenten halen competenties uit Handreiking voor een objectief en transparant benoemingsgesprek (BZK)

Burgemeestersbenoeming: meer belangen dan crisiscompetenties Handreiking BZK (vrijblijvend) Profielschetsen verschillen per gemeente; Commissaris van de Koningin Vertrouwenscommissie (raadsleden) Raad Minister Kroon benoemt.

Competenties burgemeesters Crisiscompetenties die niet opgenomen zijn als reguliere bestuurscompetentie: Eigen karakter Reflectievermogen Anticiperen

Toevoegen: kernbegrippen Improvisatie en intuïtie Loslaten Vertrouwen

Conclusie Crisiscompetenties blijken niet heel veel te verschillen van reguliere bestuurscompetenties. De vertrouwenscommissies in de gemeenten moeten deze wel allemaal (13 totaal) opnemen in de profielschets.

Stelling 1 In het Gemeentelijk Beleidsteam horen operationele diensten niet thuis!

Stelling 2 De burgemeester moet niet langer voorzitter zijn van het Gemeentelijk Beleidsteam!

De burgemeester is in crisistijd vooral het boegbeeld! Stelling 3 De burgemeester is in crisistijd vooral het boegbeeld!

Stelling 4 Een burgemeester neemt in crisistijd geen echte strategische beslissingen!

Stelling 5 De operationeel leider is de echte opperbevelhebber. Hij/zij is ontkleurd en bij crises de centrale crisismanager!

Vragen