Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest
Wet veiligheidsregio’s Taken veiligheidsregio zijn o.a.: Inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises Adviseren van bevoegd gezag over risico’s en risicobeheersing Voorbereiden op de bestrijding van branden en zware ongevallen en het organiseren van rampenbestrijding en crisisbeheersing Instellen en in stand houden van de brandweer Instellen en in stand houden van de ghor Voorzien in de meldkamerfunctie Etc.
Stappen veiligheidsregio Overzicht van risicovolle situaties en soorten branden, rampen en crises Benoemen operationele prestaties Planning organisatie en werkwijze om die prestaties mogelijk te maken Inrichten en oefenen organisatie Toetsing, evalueren en actualiseren
Huidige planvorming rampenbestrijding Meerjarig beheersplan rampenbestrijding Gemeentelijke rampenplannen Rampbestrijdingsplannen voor alle rampsituaties die naar plaats, aard en gevolgen voorzienbaar zijn
Lessen uit het verleden Geen planfixatie Geen scenariofixatie Geen fixatie op gedetailleerde voorprogrammering van de uitvoering Geen papieren (schijn)werkelijkheid Maar professionele basisorganisatie die in staat is flexibel maatwerk te organiseren.
Wet veiligheidsregio’s Vaststellen risicoprofiel Vaststellen van een meerjarig beleidsplan voor de taken van de veiligheidsregio Vaststellen van een regionaal crisisplan Vaststellen van eventueel voorgeschreven rampbestrijdingsplannen
Regionaal risicoprofiel Overzicht van risicovolle situaties Overzicht van soorten branden, rampen en crises Analyse van inschatting en weging gevolgen van branden, rampen en crises In overleg met gemeenteraden, college politie, bestuur waterschappen en rijkscrisispartners
Regionaal beleidsplan Beleidsplan is geen doel op zich maar middel tot meerjarige en gestructureerde beleids- en bedrijfsvoering van de veiligheidsregio Regionaal, vastgesteld door bestuur Afstemming met buurregio’s, waterschappen en politie Beleidsplanning alle taken veiligheidsregio Operationele prestaties crisisbeheersing Dekkingsplan brandweer Uitwerking landelijke beleidsdoelstellingen Informatieparagraaf Oefenbeleidsplan
Regionaal beleidsplan Handreiking regionaal beleidsplan Gericht op proces van gestructureerde beleidsvoorbereiding: professionele onderbouwing beleid samenwerking, afstemming andere diensten en organisaties bestuurlijke interactie meerjarige perspectief en maatwerk begrijpelijk/ uit te leggen Uitvoerbaar Geen overschrijfmodel in “word”
Regionaal crisisplan Concentratie van bestuurlijke en operationele regie en slagkracht op regionaal niveau Het gaat om een breder scala van crisissituaties en veel meer crisispartners Meer aandacht op generieke voorbereiding en voldoende kwaliteit en flexibiliteit van de organisatie (basisvereisten) Minder aandacht voor voorprogrammering uitvoering maatregelen in plannen Maw betere professionele basisorganisatie en minder papier
Regionaal crisisplan Organisatie, bevoegdheden, taken en verantwoordelijkheden inzake rampenbestrijding en crisisbeheersing Beschrijving organisatie maatregelen en voorzieningen door gemeenten en afspraken met andere crisispartners Op basis van de analyse risicoprofiel en besluiten bestuur tav operationele prestaties vastgelegd in beleidsplan
Regionale crisisplan Melding en alarmering Bestuurlijke en operationele opschaling Leiding en coördinatie Informatievoorziening Logistiek (resource management) Operationele primaire werkprocessen diensten en organisaties
Regionaal crisisplan Model voor regionale planvorming: (Regionaal model) huidige gemeentelijke rampenplannen (regionaal, actueel en verbreed) Referentiekader regionaal crisisplan (RRCP) Aansluiting organisaties van crisispartners zoals RWS, defensie, vitale infrastructuur, etc. mbt leiding/ coördinatie, informatievoorziening en logistiek/resource management
Referentiekader RCP Herordening en actualisering primaire werkprocessen politie, brandweer, ghor en bevolkingszorg Afstemming niveaus leidingstructuur Afstemming informatiemanagement en resource management Afstemming start- en opschalingstructuur
Rampbestrijdingsplannen Aanvullend op basisorganisatie in crisisplan: Wettelijke verplichting beperkt tot: BRZO-inrichtingen Luchtvaartterreinen (Ivm internationale wet- en regelgeving) Verder: vrije keuze regiobesturen en eventueel landelijke doelstellingen (bijv. overstromingen, grieppandemie)
Planvorming VR Invoeringstermijnen: na van kracht worden wet- en regelgeving: 3 maanden: gemeenschappelijke regeling 6 maanden: risicoprofiel 9 maanden: beleidsplan 12 maanden: crisisplan
Planvorming VR Vragen ?