Basistraining groepsmaatschappelijk werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Netwerkbijeenkomst Kwetsbare ouderen Lemsterland, 10 juli 2012 Programma – Welkom – Kennis maken – Het project netwerkontwikkeling.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Trajectbegeleiding Davy Mahieu & Sarah Vermeire.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
“Aan de ene kant is er de draaikolk van het medelijden en de liefdadigheid die vaak nog meer afhankelijkheid creëert. Aan de andere kant is er het monster.
ICT in het schrijfonderwijs
Onderzoeksvaardigheden
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Bijstellen De laatste fase in het cyclisch model voor methodisch werken heet ‘bijstellen’. Binnen een hulpverleningstraject betekent bijstellen dat je.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Transdisciplinaire projecten
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Studiedag Groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
Constructieve en destructieve processen in teams en groepen
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Congres Appreciative Inquiry
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Strategische Buurt Ontwikkeling
Procesevaluatie individuele trajectwerking voor werkzoekenden
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Certificering van assetmanagement
‘The only man who is educated is the man who has learned how to learn; the man who has learned how to adapt and change; the man who has realized that no.
GGD Voorbereid Ontwikkeling van een OTO-infrastructuur voor GGD’en Startbijeenkomst 2 11 december 2008 Joek Boomsma en Therese Claassen.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Methodieken Les 3 “ Individuele methodieken en groepsmethodieken” thema 10.1 en 10.2.
Beleving tijdens het sterven
De juiste route naar het juiste doel
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Vraag 2 Waarom bestaan wij als eerstelijnszone ?
Leiding geven aan school ontwikkeling
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Groepswerk voor professionals in sociaal werk
Groeien in ATEX volwassenheid
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Basistraining groepsmaatschappelijk werk Van intuïtief doen .. ..naar bewust methodisch handelen! 2013

Processen in groepen Model Integrale Procesbegeleiding van Groepen (IPG) zoekt een samenhang tussen: Groepsontwikkeling (fases) Niveaus Leiderschap De context van de groep

Leiderschapsstijl Context Groepsontwikkeling Niveaus

Organisatorische inbedding Beschrijving inhoudelijke waarde GMW Afbakening tov andere methodieken Keuze van groepen Beschrijving methodische toepassingsmogelijkheden Verwerving deskundigheid Diagnostisch proces verhelderen Formuleren van criteria voor deelname/verwijzing Integratie met andere hulpvormen Voorlichtings- en wervingsactiviteiten

Aandachtspunten methodiekontwikkeling Hulpmiddelen en documentatie Evaluatie, toetsing, effectmeting

Afscheidsfase

Afscheidsfase: Evaluatie (taak en sociaal emotioneel) Afscheid (emotioneel losmaken) Afronding (follow-up, verwijzingen etc.

Afscheidsfase/groepsfenomenen Ontkenning, dichter bij elkaar kruipen Regressie, terugglijden We hebben de groep hard nodig

Afscheidsfase/groepsfenomenen Tevreden terugblikken Vervroegd afscheid Minder gebonden aan groepsafspraken Meer gericht op de buitenwereld Minder investering in groepsrelaties Afstand inbouwen

Interventies laatste fase Leerrendement markeren Transfer Borging Evalueren Afscheid nemen Afronden