Basistraining groepsmaatschappelijk werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Effectief coachen van vrijwilligers
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Workshop groepswerk in het ziekenhuis, zo start je dat 4 februari 2010
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
2. Beïnvloedingsstijlen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Introductiebijeenkomst
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Lotgenotencontact.
….een korte presentatie
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Begeleidingsplannen GGZ
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Studiedag Groepsmaatschappelijk werk
INTERVENTIES IN GROEPEN
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Coachen 2 november 2010.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Congres Appreciative Inquiry
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Voortgangsgesprek fase 1
Leidinggeven H3 Overleg Logistiek supervisor.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Toetsvereisten Toetsonderdeel 1) theoretische toets en reflectieverslag / eind kwartaal 3 De lessen worden afgesloten met een theoretische toets met open.
Huiswerkopdrachten Presentaties groepen.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Begeleiden en Coachen week 5
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoe pedagogisch handelen?
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Participerend Leiderschap
Beter samenwerken in teams
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Gedragsproblemen en stoornissen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Groepswerk voor professionals in sociaal werk
De onzichtbare MT - vergadering
Transcript van de presentatie:

Basistraining groepsmaatschappelijk werk Van intuïtief doen naar bewust methodisch handelen! 7 november 2013

Programma 13.00 Welkom + terugblik afgelopen 2 weken 13.15 Oefenen met interventies afgestemd op fase, communicatieniveau en leiderschapstijl 17.00 Afsluiting

Processen in groepen Model Integrale Procesbegeleiding van Groepen (IPG) zoekt een samenhang tussen: Groepsontwikkeling (fases) Niveaus Leiderschap De context van de groep

Leiderschapsstijl Context Groepsontwikkeling Niveaus

Fases in groepen: Voorfase Oriëntatiefase Machtsfase Affectiefase Autonome groep Afsluitingsfase

Inhoudsniveau Procedureniveau Interactieniveau Bestaansniveau Contextniveau

Niveaus in groepen: 1. Inhoudsniveau = WAT 2. Procedureniveau = HOE 3. Interactieniveau = Tussen de deelnemers 4. Bestaansniveau = Binnenwereld deelnemers 5. Contextniveau = Invloed omgeving

Communicatieniveaus Inhoudsniveau Taakgericht Procedureniveau Taakgericht Interactieniveau Procesgericht Bestaansniveau Procesgericht Contextniveau Procesgericht

Taak Resultaat Onderwerp van gesprek Werk dat gedaan moet worden Niveau 1 Wat - Inhoud Taak Resultaat Onderwerp van gesprek Werk dat gedaan moet worden

Niveau 1 - Interventies Luisteren en samenvatten Thematiseren Informatie geven Groepsleden aanspreken op positieve kwaliteiten Doel verhelderen Groep op het resultaat gericht houden 10

Niveau 2 Hoe – Procedure Werkwijze Didactische werkvormen Volgorde van werken Op welke manier? Agenda Regels en afspraken Uitleg Werkvormen kiezen

Niveau 2 - Interventies Agenda bieden Regels voor participatie e.d. (omgangsregels aangeven) Grenzen stellen Verantwoordelijkheid nemen en houden Inbrengen van werkvormen Onzichtbare interventies 12

Niveau 3 - Interactieniveau - Groepsklimaat - Verdeling van invloed in de groep - Leiderschap, macht, gezag - Groepsnormen - Conformiteit - Subgroepsvorming - Groepsontwikkeling - De onderlinge relaties

Niveau 3 - Interventies Rollen en posities in de groep ter sprake brengen Zorgen voor evaluatiemomenten Herkenning vragen Zorg delen Meta-communicatie Kritiek bespreekbaar maken Groepsklimaat benoemen 14

Niveau 4 Bestaansrecht Je mag er zijn Inclusie: erkenning dat je er bent Controle: erkenning voor wat je kunt Affectie: erkenning van wie je bent Erkenning van de schaduwkant

Niveau 4 - Interventies Doorvragen naar individuele ervaring Bevorderen van openheid Zelfonthulling Erkenning geven Functionele stiltes de tijd geven Een niet-veroordelende houding Onderlinge feedback stimuleren Confronteren 16

Niveau 5 - Context Invloed buitenwereld Opvoeding/socialisatie Man-vrouw patronen Stigma Organisatiecultuur

Niveau 5 - Interventies Stigma’s benoemen Maatschappelijke dimensie verhelderen Vragen die leiden tot bewustwording Verhelderen van socialisatie en levensgeschiedenis Context in het vizier brengen Verbinden met de buitenwereld Transfer bevorderen 18

Leiderschapsstijlen

Middenfasen in groepen: Controle = Machtsfase: - invloed, macht en zeggenschap Affectiefase: - openheid, zelfonthulling, overgave, betrokkenheid

Valkuilen bij begeleiden groepen Te individugericht werken Teveel verantwoordelijkheid bij de werker Verwarring van niveaus Eenzijdig gericht op één niveau Overslaan van stappen in besluitvorming Overslaan van stappen in groepsontwikkeling Te laat beginnen aan afrondingsfase Te sterke emotionele binding van groepswerker met enkele groepsleden Niet onderkennen van eigen gevoelens Teveel voorbereiding als groepswerker Eenzijdige schuld bij de groep of de werker zoeken Stimuleren van openheid, doch zelf buiten schot blijven