Psychotherapie en armoede

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 2
Advertisements

Psychologie van de armoede
VAGGA-JEUGD.
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
VUmc Basispresentatie
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
STRESS IS DEELS GEVOLG VAN PERSOONSTREK
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Psychotherapie bij ouderen
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Opvoedingsondersteuning
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Toegankelijke jeugdhulp Nog veel werk aan de winkel
Artikel: “Psychotherapeutisch werken met kansarmen”
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Herstelgericht werken na agressie in De Patio
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Doel en taak van de hulpverlening
Voortijdig schoolverlaten
DE SPIEGEL.
Aromazorg Aroma = geur Dmv. geuren die iemand fijn vindt kun je die persoon extra aandacht geven/verwennen/bepaalde gevoelens, emoties oproepen.
De noden van alleenwonende patiënten met kanker ten aanzien van hun omgeving: een kwalitatief onderzoek Benoot, C.; Deschepper, R.; Saelaert, M. ; Grypdonck,
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Methodiek: Plancyclus
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
De kracht van positief opvoeden
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
KINDEREN VAN DE STRAAT Zondagsscholenactie voor kinderen in Colombia.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Agogische theorieën SPH leerjaar 1, kwartaal 1. Taakgebied en beroep.  “Zorgvuldig omgaan met onzekerheden”; afstemmen*.  Hulpverlening tegen de tijd.
Ouderlijke persoonlijkheid, opvoeding en probleemgedrag Waarden en normen.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Behoeften van de doelgroep & activiteiten
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Zorgzaam confronteren
CKG de kleine parachute
Ouder(en)mishandeling
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Suïcidepreventie Amsterdam
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
De collecte is voor Red een Kind.
Lang leve de zelfhulpgroep!
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
EEN STERK GEZIN.
Zorgzaam confronteren
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Ontwikkelingspsychologie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Psychotherapie en armoede Onderwerpsverkenning

Beeld van psychoanalyse Vroeger werd gedacht dat psychoanalyse intensief en een dure manier was om over je problemen te praten ‘op de sofa’.

Maar psychoanalyse kan ook geschikt zijn voor kansarme mensen.

Waarom?? Mensen die in kansarmoede leven hebben overlevingsstrategieën; hardnekkige gevoelens van wantrouwen, razernij, heftige emotionele crisissen, geschiedenis van zowel fysiek, psychisch en seksueel misbruik, verwaarlozingen. Mensen die in kansarmoede leven hebben te maken veel met veel stress om de maand rond te komen.

Onzeker en wantrouwig De vorige reden zijn zeker niet de enige reden waarom psychoanalyse bij kansarme mensen kan helpen. Een tweede reden is dat er in kansarme gezinnen vaak een onstabiele structuur en een gevoel van onveiligheid.

Ouders - kinderen Kinderen in kansarme gezinnen kunnen later ook te maken krijgen met dezelfde problemen. Omdat de ouders kunnen de kinderen onmogelijk een veilig gevoel geven omdat ze dat voor henzelf niet kunnen en dikwijls ook niet van thuis hebben meegekregen. De kinderen groeien op in een onstabiel gezin waar dikwijls ook psychologische spanningen zijn. De ouders zijn ook vaak wantrouwig naar de maatschappij.

Hulpverlening – driefasenprocesmodel Dit proces bestaat uit 3 fases: Fase 1: het toegankelijk maken voor hulpverlening, het installeren van ‘ vertrouwen op maat’ en met het opbouwen van een werkrelatie. Fase 2: in deze fase wordt ondersteuning gegeven. Er worden verbanden gelegd met het verleden.

Fase 3: de ondersteuning blijft aanwezig maar er wordt bovendien gewerkt aan het ‘herstructureren’ van relatiepatronen en zelfbeeld ook het heropbouwen van betrouwbare relatiepatronen. Dit proces wordt voortgestuwd door een tweede, onderliggend proces dat gekenmerkt wordt door een specifieke psychotherapeutische attitude en techniek bij kansarme mensen.

Containment of beheersing Het kunnen anticiperen van bepaalde gedragingen zoals een baby die huilt is anstig, moe of heeft honger.

Hulpverlener Het is belangrijk dat de hulpverlener geen afstandelijke houding aanneemt of dat het lijkt de hulp hulpverlener hen niet afkeurend behandeld. De hulpverlener kan bij het aanbrengen van structuren het heft in eigen handen nemen. Een psychotherapeut moet helder en structurerend blijven denken. Wanneer een cliënt dit ziet kan dit leiden tot het zelf wegnemen van negatieve gedachten of gevoelens. Zo kan ook de onderliggende betekenis van die negatieve gedachten worden onderzocht.

Zo neemt de cliënt de ‘attitudes’ van de hulpverlener over en kan hij langzaam stil staan bij zijn verleden, angsten enzovoort