Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Passend Onderwijs een korte inleiding
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Ondernemen : heb jij het in je?!
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Opbrengstgericht werken
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Jongeren Preventie Team
De kern van het arrangeren
TOM keurmerk Marius Berendse.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Het Nationaal VMBO congres 2008 Verdiepingsdag 31 januari 2008 Ochtendprogramma Masterclass A De doorlopende leerlijn in het VMBO en MBO Over de theorie.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Ondernemen(d) in het onderwijs
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
Ondernemendheid in het vmbo
Zorgen in de basisschool
VORMING MANAGEMENTTEAM. Inhoud vorming managementteam 1. Hoe kan een mantelzorgvriendelijke organisatie er uit zien? 2. Naar een mantelzorgvriendelijk.
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Kansen voor transformatie
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Ouder info avond 25 juni 2013 Het Avontuur Sterk in Eigentijds Onderwijs.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Besturen met Burgerkracht
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Onderwijs Ondersteunend Personeel
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Wij komen centraal te staan !
Transcript van de presentatie:

Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé Samen Koersen Op zichtbare onderwijsKwaliteit woensdag 27 februari 2008 Inleider: Leo Lenssen

Waarover gaan we het hebben?  de plaats van uw school in de ( participatie) samenleving  de zoektocht naar publieke waarden

Bij wijze van inventarisatie 1  Welke drie praktische problemen houden u dagelijks van uw (eigenlijke) werk af?  Aan welke drie belangrijke vraagstukken zou u graag wat meer aandacht willen besteden?  Aan welke vraagstukken zou u volgens de samenleving vooral aandacht moeten besteden?

Bij wijze van inventarisatie 2  wie vindt zichzelf hier een “ondernemer”?  wat is een maatschappelijke onderneming volgens u?  vindt uw omgeving (ouders, vervolgonderwijs) dat u ondernemend moet zijn?

Geluiden uit de samenleving

Trends in de samenleving (m.n. in het ‘middenveld’: corporaties/gezondheidszorg/scholen)  netwerken i.p.v. instituties  verbindingen van publieke functies  individuele loopbanen i.p.v. collectieve systemen  van landelijk beleid naar regionale arrangementen  bekostiging individu i.p.v. instelling Vraag: herkent u dit? Wat heeft dit te maken met uw ondernemerschap?

Trends in het onderwijs  van traditionele school naar moderne leeromgeving  van bolwerk naar knooppunt in netwerk van voorzieningen  van onderwijsproducent naar dienstverlener  van taakorganisatie naar resultaatgerichte onderneming  van autist naar geliefde partner Vraag: ziet u uw school hierin terug?

Trends in het onderwijs 2  de school faciliteert, integreert, accommodeert  doorgaande professionalisering  fundamentele verandering in organisatie primair proces  leren i.p.v. onderwijzen  bestuurlijke i.p.v. organisatorische schaalgrootte  regisseur i.p.v. kennismonopolist Vraag: hoe ver staat dit af van uw school of uw dagelijks werk?

En de reactie hierop…  Rapport Dijsselbloem: –leraren, ouders en leerlingen onvoldoende gehoord –onderbouwing onderwijsvernieuwing ( het nieuwe leren) ontbreekt –transparantie over besteding middelen ontbreekt  De volksmond: leer ze maar gewoon taal en rekenen

Bij wijze van intermezzo  Wat is uw beleid: optimale integratie of maximale deelname (aan speciaal onderwijs)  Stelling: Optimale integratie leidt tot minimale aandacht voor de betere leerlingen. Optimale integratie leidt tot minimale aandacht voor de betere leerlingen.

Wat klassieke gedragspatronen  circulaires goed lezen  sterke oriëntatie op overheid en inspectie  vragen: wat moet ik doen  risico’s vermijden  reactief  ‘ze moeten er maar op vertrouwen dat wij de goede dingen doen’  we maken van de school een ’ veilige’ eigen wereld  en vooral: onze leerlingen moeten het naar hun zin hebben

Wat gedragspatronen van de ondernemende schoolleider en leraar  zoekt naar de betekenis van de school voor de omgeving ( want dan gaat de omgeving zich ook afvragen: wat kunnen wij voor die school betekenen?)  vraagt: waar zitten mijn partners?  oriënteert zich op samenleving, wijk en omgeving  kiest actief  neemt risico’s  legt verantwoording af en vraagt om reactie  is adaptief en responsief

Leraar- en leiderschap is ondernemerschap  Moet je als leraar of schoolleider ondernemend in de wereld staan?  Hoe doe je dat dan? Die houding begint bij de vraag: Op welke maatschappelijke vraag, op welk maatschappelijk probleem wil onze school een antwoord zijn? Op welke maatschappelijke vraag, op welk maatschappelijk probleem wil onze school een antwoord zijn?

Wat karakteristieken van de school als maatschappelijke onderneming  veel stakeholders (vooral ouders)  moeilijk meetbare opbrengsten  idealen, waarden en normen zijn erg belangrijk  veel professionals

Doorlopende leerlijnen, zorgplicht, besturen en toezicht houden  Doorlopende leerlijnen = de zorgplicht gestalte geven.  Zorgplicht = gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van betrokken scholen  Verantwoordelijkheid waar maken = goed besturen  Beter besturen = gemeenschappelijke verantwoordelijkheid in één hand  Toezicht = hoe wordt verantwoordelijkheid waar gemaakt?

Betekent dit dat je alles zelf moet doen? (De (heel erg) brede school: polikliniek voor alle samenlevingsvraagstukken?) polikliniek voor alle samenlevingsvraagstukken?)  Nee, integendeel!  Smeed allianties, bouw netwerken, zoek partners.