Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Realisatie kindcentrum
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Welkom.
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Logical Framework Approach
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Innovatie als bestuurlijk vraagstuk Inleiding door P. Pollen/Leo Lenssen Boardroom FO 11 april 2007.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Samenwerken in burgerschap
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Speciaal Jeugdstraf- & en Strafprocesrecht (ART.40) Naam spreker :mr. E.M. Mijnarends Datum : 27 juni 2012.
LOT OP REIS.
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
kwaliteitsindicatoren
De kern van het arrangeren
‘Het talent bestaat niet.
Leerloopbanen en het einde van de traditionele school Inleiding door Leo Lenssen Het Nationaal Onderwijscongres 2005.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
SOFO 6 maart 2008 Inleiding: Leo Lenssen. is wezenlijk iets anders dan verantwoording en dialoog is wezenlijk meer dan een procedureel aspect van beleidsvorming.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
De schoolmanager als maatschappelijk ondernemer Inleider: Leo Lenssen 31 oktober 2007 Vos/ABB.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Bij wijze van epiloog … Leo Lenssen 26 november 2008.
MASTERCLASS INTEGRALE WIJKAANPAK LEO LENSSEN 10DECEMBER Van autist tot geliefde partner: de nieuwe rol van het onderwijs.
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De toekomst maak je zelf
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Een project van de Korengroep
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Herstructurering Sociaal Domein
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Het Land van de Ouderbelangen en het Inclusieve Onderwijs Peter Hulsen, Landelijke Ouderraad Jeroen Veltheer, stichting Volgbaar Onderwijs (voorheen ouderplatform.
Kansen voor transformatie
 A-94 A-94.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
en het leerlingvolgsysteem
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
De toekomst van de maatschappelijke stage
SNEAK PEEK Workshop: Algemene informatie over de Passie
Transcript van de presentatie:

Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen

De actualiteit Opbrengstgericht werken Taal, rekenen en verder nog wat? Passend Onderwijs Ouders in/en het onderwijs Verplichte Cito-toets Meer geld, minder opbrengst (SCP) Krimp en de toekomst van art. 23

De vraag Van wie is de school? Van wie is het onderwijs?

Opties voor een antwoord Het bestuur De schoolleider De professionals De ouders De samenleving De overheid …

Van wie is het onderwijs? … een perspectivisch vraagstuk? … een belangenvraagstuk? … een politiek vraagstuk? … een pedagogisch vraagstuk? of … een waarde (n)vraagstuk?

De publieke sector Wie is eigenaar van publieke voorziening? De rol van publieke waarden … en de legitimatiecrisis in het onderwijs.

Aspecten publieke identiteit Doelen: gericht op ‘hogere’ waarden Benadering: holistisch Perspectief: dynamisch

Leiderschap in het onderwijs Hoe verbind je de school met de samenleving? Welke toegevoegde waarde(n) wil je zichtbaar maken? Hoe verbind je die waarden met de organisatie?

Leiderschap in het publieke domein: de ambitiedriehoek samenleving leiderschap organisatie Ik Betekenis & Publieke waarde

Schoolsysteem Het kind laat in zijn onderzoeksdrift door horen, tasten, proeven, zien en ruiken de kennis van zijn leefwereld ontluiken, die zo in zijn geheugen wordt gegrift. Als hij alleen dat laatste moet gebruiken wanneer op school de wereld wordt geschift in losse vakken, voorgekauwd op schrift, begint hier de vervreemding op te duiken De leerling komt in twee werkelijkheden, maar de zintuiglijke wordt afgesneden, want jaartallen zijn een beslissend feit. Het schoolsysteem treft de beschuldiging dat tafels van vermenigvuldiging meer tellen dan de creativiteit. Jan Kal