Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

Instructie Opwegnaarschool.nl Michelle van de Laarschot RKBS de Horizon 11 juni 2010.
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Aanpak brandveiligheid PGS opslagen
Supply Chain Logistics
Geografisch InformatieSysteem (GIS)
Project verkeersveiligheid en ruimte en Cursus Verkeersgedrag/-veiligheid 1 Ir Adriaan Walraad MBA.
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
REGISTRATIE Onderdeel 4
Welkom.
Wat kunnen we meten? Wat willen we weten?
Divera TWISK SWOV - Nederland
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA
Water op de Kaart in de Drechtsteden 20 mei 2009.
Klankbordgroep. BM Rioleringszorg 2013 Monitoring UvW/VNG bedrijfsvergelijking Zuiveringsbeheer/ Waterschapspeil basismodule en aanvullende vragen (gezamenlijke.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Een presentatie door Frederik Casier.  Wat :zelfstandig voortbewegende auto  Hoe : Sensoren  Hoe : Camera’s  Huidige Toestand  Huidige projecten.
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
JOHN FONK Beleidsmedewerker verkeer Gemeente Hilversum.
SGBP3: doelafleiding voor het eggie “Een haalbare en betaalbare stip op de horizon” Wim Twisk & Gert van Ee.
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
Voorstel onderwijsgebonden onderzoek 2008 Vlaamse Ardennen Dr Frans Thissen Opleiding Sociale Geografie Universiteit van Amsterdam.
Woensdag 2 november 2011 Veiligheidsprocedure op netwerkwerkniveau Dr. ir. A. (Atze) Dijkstra SWOV.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Verkeersveiligheid en ruimte
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Bewonersparticipatie Aan het werk voor de eindgebruiker.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Gasgevaren van biogasinstallaties Wat niet weet, soms wel deert!
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Datagestuurde handhaving :
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Belang van diepgaand onderzoek
Probleemoplossingstechnieken
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
RISICO-INVENTARISATIE EN EVALUATIE
Milieuonderzoeken PHS Meteren Boxtel
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
SANERING LOZINGEN OP ALBERTKANAAL KURINGEN-NOORD.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Monitoring van het Sociaal Domein. Ontwikkelingen  Gemeentelijke monitor Sociaal Domein GGK VECOZO  Regionale monitor R.O.S.D.F.  Landelijke monitor.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Ongevalsregistratie Hoe komen we te weten wat we moeten weten?
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal 4e ronde mei 2011
Presentatie Verkeer Gemeentelijk verkeersbeleid
Laaggeletterdheid en de BPV
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Methodiek Observeren.
Zorgsystemen.
Toelichting onderzoek productiewater NAM
Zorgsystemen.
Informatievoorziening bij de GGD
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
Landelijke coöperatie voor Energiebesparing.
Zorgsystemen.
Transcript van de presentatie:

Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering BV

...welkom!...  Terugblik  Vragen  Programma van vandaag  Terugblik  Vragen  Programma van vandaag

Meten is weten??? Weet wat je meet!!!

Bromfietser onveilig, auto veilig

Bromfietser blijft onveilig auto en voetganger veilig

Registratie van ongevallen  Doel  Monitorern beleid  Opsporen blackspots  Berekenen effect en evaluatie van maatregelen  Wetenschappelijk onderzoek  Registratiegraad:  Ernst  Meerdere partijen  Verzekering  Betrokken vervoerswijzen  Leeftijd betrokkenen  Doel  Monitorern beleid  Opsporen blackspots  Berekenen effect en evaluatie van maatregelen  Wetenschappelijk onderzoek  Registratiegraad:  Ernst  Meerdere partijen  Verzekering  Betrokken vervoerswijzen  Leeftijd betrokkenen

Registratie en ongevalsanalyse software  AVV-BG  analyse software  VIA-gis van VIA  VERAS van Grontmij  Van analyse naar AVOC/ AGEB/ ASPE  AVV-BG  analyse software  VIA-gis van VIA  VERAS van Grontmij  Van analyse naar AVOC/ AGEB/ ASPE

Observeren  Verschillende methoden  Doctor  Snelheidsmeting  Ongestructureerde observatie  Klachten beeld  Verschillende methoden  Doctor  Snelheidsmeting  Ongestructureerde observatie  Klachten beeld

Methoden en technieken  Registratie voor AVV-BG (voorheen: VOR) op basis van politieformulieren  Registratie niet volledig  Registratie is selectief  Software voor analyse nodig  Risico-kencijfers  Maar: wat meet je???  Registratie voor AVV-BG (voorheen: VOR) op basis van politieformulieren  Registratie niet volledig  Registratie is selectief  Software voor analyse nodig  Risico-kencijfers  Maar: wat meet je???

Methoden en technieken  AVOC, AGEB, ASPE  Verkeersveiligheidsaudit/ -inspectie  Conflictogrammethode  DV-meter  Verkeersveiligheidsverkenner voor de regio  Observatietechniek  DOCTOR  Ongestructureerd  Snelheidsmetingen  Meldpunt voor subjectieve onveiligheid  AVOC, AGEB, ASPE  Verkeersveiligheidsaudit/ -inspectie  Conflictogrammethode  DV-meter  Verkeersveiligheidsverkenner voor de regio  Observatietechniek  DOCTOR  Ongestructureerd  Snelheidsmetingen  Meldpunt voor subjectieve onveiligheid

risicokencijfers Op basis van Swov rapport , door Theo Janssen Downloaden van Op basis van Swov rapport , door Theo Janssen Downloaden van

 Bijlage 1: geeft verkeersprestatie en ongevallencijfers, risico  Bijlage 2: geeft aannames voor veranderingingen komende 10 jaar  Bijlage 3: autonome groei autoverkeer/ ontwikkeling wegennet  Risco’s 1998 x verkeersprestatie 2010= ongevallenbeeld 2010  Landelijke maatregelen en inschatting van reductiepercentages  Bijlage 7 en verder: eindbeeld  Bijlage 1: geeft verkeersprestatie en ongevallencijfers, risico  Bijlage 2: geeft aannames voor veranderingingen komende 10 jaar  Bijlage 3: autonome groei autoverkeer/ ontwikkeling wegennet  Risco’s 1998 x verkeersprestatie 2010= ongevallenbeeld 2010  Landelijke maatregelen en inschatting van reductiepercentages  Bijlage 7 en verder: eindbeeld

Risico kencijfers  Doelstelling naar draagkracht  Prestatie= weglengte x intensiteit mvt  Weet wat je meet!  Onveiligheidsregistratie opgehoogd  Weet wat je meet!  Onveiligheid = risico x expositie  Dus: Risico= onveiligheid/expositie  Doelstelling naar draagkracht  Prestatie= weglengte x intensiteit mvt  Weet wat je meet!  Onveiligheidsregistratie opgehoogd  Weet wat je meet!  Onveiligheid = risico x expositie  Dus: Risico= onveiligheid/expositie

intensiteit ongevallen Nb niet te verwarren met snelheid-ongevallendiagram

intensiteit ongevallen

intensiteit ongevallen Maatregelen op risico

intensiteit ongevallen Maatregel op intensiteit

Veiligheidsverkenner in de regio - op basis van risico kencijfers  0-situatie  Weglengten, verkeersintensiteiten en ongevallencijfers  Ontwikkeling en groei  Plannen voor wegcategorisering  Wegen en verkeer  Landelijke en regionale maatregelen  0-situatie  Weglengten, verkeersintensiteiten en ongevallencijfers  Ontwikkeling en groei  Plannen voor wegcategorisering  Wegen en verkeer  Landelijke en regionale maatregelen

Hoe werkt de vvr?  Inbreng en inventarisatie uit de regio  Inbreng aanvullende gegevens SWOV  Berekening/ presentatie van resultaten  Koppeling met GIS-omgeving: verkeersveiligheidsmodule actueel  Inbreng en inventarisatie uit de regio  Inbreng aanvullende gegevens SWOV  Berekening/ presentatie van resultaten  Koppeling met GIS-omgeving: verkeersveiligheidsmodule actueel