1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. Dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Wouter van Dooren Projectstuurgroep 29 November 2005 – 14.00 uur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Subsidiëring lokale kinderarmoedebestrijding
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Workshop Nieuwe begroting
Nieuwe begroting Wat & hoe.
The CAF Procedure voor externe feedback
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
1 Tilburg klaart de lucht Luchtkwaliteitsplan gemeente Tilburg
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
BOVO procedure
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Onderwijsconferentie
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
Instituut voor de Overheid Lokale Planlast – conclusies en aanbevelingen Prof dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Dr. Wouter Van Dooren Brussel 24.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. Dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Wouter van Dooren Projectstuurgroep 23 September 2005 – 14u45.
OHT 9.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Reclameonderzoek In dit hoofdstuk zul je het.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
ZijActief Koningslust
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. Dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Wouter van Dooren Projectstuurgroep 29 November 2005 – uur

2 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN DOELSTELLING PROJECT METHODIEK – FASE 1 METHODIEK – FASE 2 TIMING

3 DOELSTELLING PROJECT Instrument ter opmaak doelmatigheidsprofiel lokale planverplichtingen –De focus is niet de opportuniteit van de sectorale doelstellingen –De focus is wel het nuttig gebruik van het instrument planning –Planning die effectief bruikbaar is voor alle actoren

4 DOELSTELLING PROJECT

5 METHODIEK PROJECT -FASE 1: Ontwikkeling van het instrument ter opmaak van het doelmatigheidsprofiel van lokale planverplichtingen -FASE 2: Empirische toetsing van dit instrument in een aantal sectoren

6 METHODIEK – FASE 1 Aanpak: –Doelmatigheidscriteria planning uit de literatuur en vorig onderzoek –Eerste aftoetsing van de criteria bij vertegenwoordigers centrale en lokale besturen Output: –Nota met instrument ter opmaak doelmatigheidsprofiel

7 METHODIEK – FASE 1 Uitgangspunten: -Lokale planning dient doelmatig te zijn voor centrale overheid, lokale overheid en lokale actoren -Lokale planning is doelmatig indien centrale overheid, lokale overheid en lokale actoren er hun doel(-en) mee kunnen bereiken -Centrale overheid bereikt haar doel via sturing; ingeval van lokaal bestuur en lokale actoren vereist doelbereiking autonomie

8 Centrale sturing MaximalistischMiddenoptieMinimalistisch Lokale autonomie MinimalistischMiddenoptieMaximalistisch METHODIEK – FASE 1 Uitgangspunten: - Centrale sturing / lokale autonomie verhouden zich langsheen een continuüm - Uittekening van scenario’s langsheen drie ijkpunten op dit continuüm

9 METHODIEK – FASE 1 Uitgangspunten: -Opmaak instrument via invulling van elk scenario voor criteria betreffende A) Afstemming centrale en lokale cyclus B) Afstemming subsidie en planning C) Afstemming tussen beleidssectoren -Toepassing instrument via onderzoek naar scenario waaraan invulling van elk criterium beantwoordt ingeval van lokale planverplichting

10 METHODIEK – FASE 1 Uitgangspunten: -Bij dit onderzoek telkens vragen naar de doelmatigheid van de geobserveerde invulling voor centrale overheid, lokale overheid en lokale actoren: -Is de invulling doelmatig? -Ja, waarom? -Nee, waarom niet? Hoe de invulling veranderen met het oog op doelmatigheid?

11 Afstemming centrale en lokale cyclus C 1: In hoeverre stuurt de centrale overheid de lokale planningsketen? Planningsketen = strategische doelstellingen (SD) + operationele doelstellingen (OD) + acties Maximalistisch: centrale bepaling SD, OD en acties Middenoptie: centrale bepaling SD en OD Minimalistisch : hooguit centrale bepaling SD

12 Afstemming centrale en lokale cyclus C 2: In hoeverre stuurt de centrale overheid de lokale planningsmethodiek? Planningsmethodiek = resultaats- en markt- georiënteerd Maximalistisch : detailbepalingen Middenoptie : stappenplan / kader Minimalistisch : hooguit principe

13 Afstemming centrale en lokale cyclus C 3: In hoeverre stuurt de centrale overheid het lokale planningsbeheer? Planningsbeheer = personeel, organisatie, procedure Maximalistisch : detailbepalingen Middenoptie : stappenplan / kader Minimalistisch : /

14 Afstemming centrale en lokale cyclus C 4: Is de planningstermijn afgestemd op de lokale legislatuur? Planningstermijn = 6 jaar, startend in eerste jaar lokale legislatuur Maximalistisch : niet specifiek Middenoptie : ja, met bijsturing na 3 jaar Minimalistisch : ja

15 Afstemming centrale en lokale cyclus C 5: Hoe verloopt de centrale-lokale interactie voor de lokale planning van start gaat ? Interactie = tijdens centrale uittekening regelgeving en lokale reflectie over planning Maximalistisch : top-to-down Middenoptie : tweewegs op centraal initiatief Minimalistisch : tweewegs op lokaal initiatief

16 Afstemming centrale en lokale cyclus C 6: Wanneer en hoe legt het lokale bestuur verantwoording af over de planning? En hoe verloopt de centrale-lokale interactie tijdens die verantwoording? Maximalistisch : meerdere keren/elk jaar via werkingsverslag en jaarplan en top-to-down Middenoptie : na 3 en 6 jaar via geïntegreerd document en tweewegsverkeer op centraal initiatief Minimalistisch : na 6 jaar via geïntegreerd document en tweewegsverkeer op lokaal initiatief

17 Afstemming centrale en lokale cyclus C 7: Is de basisregelgeving m.b.t. de lokale planning veranderlijk of stabiel tijdens de planningstermijn? Basisregelgeving = invulling overige criteria Maximalistisch : veranderlijk Middenoptie : veranderlijk mits centraal-lokaal overleg Minimalistisch : stabiel

18 Afstemming centrale en lokale cyclus C 8: Is de basisregelgeving m.b.t. lokale actoren afgestemd op die m.b.t. het lokale bestuur? Lokale actoren = vaak betrokken partij in planning lokale bestuur Maximalistisch : niet specifiek Middenoptie : ja Minimalistisch : ja

19 C 9: : Wat subsidieert de centrale overheid? Maximalistisch: Subsidies voor SD, OD, en acties Middenoptie: Subsidies voor Doelstellingen (OD en/of SD) Minimalistisch: enkel subsidies voor planning Afstemming subsidie en planning

20 Afstemming subsidie en planning C 10: Is het subsidietraject duidelijk af te leiden? Subsidietraject = de aanvraag, de verlening, de beschikking, de uitbetalingen van voorschotten, de verantwoording, het vaststellen, en eventueel het terugvorderen Maximalistisch: onduidelijk Middenoptie: indirect af te leiden Minimalistisch: direct af te leiden

21 Afstemming subsidie en planning C 11: Wat zijn de verdelingssystemen? Verdelingssysteem = eerst komt, eerst maalt; prioritisering ex post, prioritisering ex ante, trekkingsrechten Maximalistisch: eerst komt, eerst maalt; prioritisering ex post Middenoptie: prioritisering ex ante Minimalistisch: trekkingsrechten

22 Afstemming subsidie en planning C 12: Wat is de omvang en de benuttingsgraad van de subsidie? Wat is de omvang in absolute cijfers? Hoe verhoudt zich dit tot de totale lokale uitgave? –Gerelateerde vragen betreffen de impact van de subsidie op de planning: Zouden gemeenten begonnen zijn met planning zonder subsidie? Als morgen de subsidie wegvalt, gaat men door met plannen? En onder welke vorm? Is de subsidie impulsfinanciering of is ze recurrent? Wat is de benuttingsgraad? Hoeveel gemeenten dienen plannen in?

23 Afstemming subsidie en planning De combinaties van benuttingsgraad en omvang geven indicaties over hoe de lokale besturen de combinatie subsidie/plan percipiëren

24 Afstemming subsidie en planning C 13: Hoe dient het lokale bestuur de subsidie te verantwoorden? De verantwoording van subsidies kan van maximalistisch tot minimalistisch ingevuld worden. Maximalistisch: controle op bewijsstukken Middenoptie: enveloppe met een verslag Minimalistisch : externe audit, controle van begroting en rekening

25 Afstemming subsidie en planning C 13: Hoe dient het lokale bestuur de subsidie te verantwoorden? De verantwoording kan voornamelijk inputgericht zijn, maar kan ook opschuiven in de richting van de outputs, en de effecten. Maximalistisch : nadruk op input Middenoptie: nadruk op output Minimalistisch : nadruk op effecten

26 Afstemming binnen beleidssectoren C 14: Van hoeveel centrale-lokale beleids- plannen is er sprake? Maximalistisch: onbeperkt aantal Middenoptie: beperkt aantal Minimalistisch: 1

27 Afstemming binnen beleidssectoren C 15: Zijn de centrale-lokale beleidsplannen centraal geclusterd? Maximalistisch: nee Middenoptie: ja, binnen 4 à 5 clusters Minimalistisch: /

28 Afstemming binnen beleidssectoren C 16: Is er centraal een hiërarchie bepaald onder de centrale-lokale beleidsplannen? Maximalistisch: nee Middenoptie: ja, binnen elke cluster Minimalistisch: /

29 Afstemming binnen beleidssectoren C 17: Is de basisregelgeving m.b.t. de lokale planning in de verschillende sectoren op mekaar afgestemd? Maximalistisch: nee Middenoptie: ja, binnen elke cluster Minimalistisch: /

30 METHODIEK – FASE 2 Fase 2: Empirische toetsing instrument in een aantal sectoren Aanpak: –Interviews met Vlaamse en lokale beleids- verantwoordelijken 3 sectoren: stedenbeleid, jeugdwerk, mobiliteit 3 lokale besturen: Gent (grootstad), Leuven (centrumstad) en Heuvelland (kleine gemeente) Output: –Nota met doelmatigheidsprofiel per sector

31 TIMING Totaalduur: Fase 1: Fase 2: -Stedenbeleid -Jeugdwerk -Mobiliteit Eindrapportering: 6 maanden van 01/10/05 tot 30/11/06 2 maanden van 01/10/05 tot 31/11/06 3 maanden -van 01/12/05 tot 31/12/05 -van 01/01/06 tot 31/01/06 -van 01/02/06 tot 28/02/06 1 maand van 01/03/06 tot 31/03/06

32 Instituut voor de Overheid Van Evenstraat 2a B-3000 LEUVEN Tel: Fax: