STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BIM vraagt om integraal samenwerken
Advertisements

Marketing Marketingmix
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
STRATEGISCHE PLANNING
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
TEKST 1 DENKEN IN MODELLEN
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Opdracht Strategieontwikkeling
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
COMPETENTIEONTWIKKELING
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Werkgeversservicepunt
Business Marketing Management
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Verdienmodel anno 2014 De gunst om de klant vraagt meer dan alleen het bieden van producten en diensten. Vanuit de visie van de klant leert de ervaring.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Visie & Strategie.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Het nut van Business Planning
Visie & Strategie.
Wie heeft het meeste te zeggen?
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Zakelijk Zeist Stellingen bij het politiek debat van Figi, 1 maart 2010.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Een wereld van verschil
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
4. Online strategie Internet scorecard
Smart Business Consultants ‘We turn questions into solutions’
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Naar een optimaal HR - beleid
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Samenwerking RSD – Biga Groep: de route naar werk
Welkom havo 3..
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Internationale handel
Beleid en regelgeving Les 1.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4: TEKST 16 STRATEGIE & ORGANISATIE EERSTE TEKST VAN BLOK 4: ASPECTEN VAN ‘ORGANISATIE’ EN ‘MANAGEN’ STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN

Zie Blok 1: organisatie bestaat altijd in een bepaalde omgeving 1 OMGEVING GEEFT ‘INPUT’: VRAAG NAAR GOEDEREN EN DIENSTEN, AANBOD VAN KAPITAAL & MENSKRACHT, REGELGEVGING, ETC. ORGANISATIE PRODUCEERT VOOR DE OMGEVING: OMZET/WINST, WERK-GELEGENHEID, WERKNEMERSWELZIJN, MVO, ETC. EEN GOEDE AANSLUITING OP DE OMGEVING IS LEVENSVOORWAARDE

ELEMENTEN IN DE OMGEVING VAN ELKE ORGANISATIE, P. 124 DESTEP, indirecte omgeving Directe omgeving Bron: https://www.evernote.com

Elk bedrijf op Cyprus heeft met DESTEP te maken, met name: POLITIEK geloofwaardigheid eigen politici, afkeer van EU, Merkel, Dijsselbloem (bijnaam: The Dice :-) ECONOMISCH grote bezuiniging, inzakken van lokale economie MAATSCHAPPELIJK onrust door werkloosheid, radicalisering? DEMOGRAFISCH uittocht van Russen en Engelsen, hoog opgeleide jongeren (vergrijzing)

Voor elk individeel bedrijf gelden DESTEP-factoren als rand-voorwaarden voor het antwoord op de vraag: HOE ZORGEN WE ERVOOR DAT WE ONZE DIRECTE OMGEVING TEVREDEN KUNNEN STELLEN, ZODAT DIE ONS AANBOD AFNEMEN/AANRADEN? VISIE/MISSIE ONTWIKKELEN, DAARNA STRATEGIE/DOELEN

SAMENHANGENDE BEGRIPPEN: Zie p. 133, samenvatting in 6 punten Bron: www.mps.nl VISIE: WAAR GAAN WE NAAR TOE? MISSIE: WAT IS ONS FUNDAMENTELE DOEL? STRATEGIE: HOE KOMEN WE DICHTER BIJ DAT DOEL? 

Autobedrijf 2013: visie/missie/strategie/doelen RELEVANTE DESTEP: Politiek hogere btw, stimulering lage uitstoot (kleine motoren/hybrid/electro) Economisch recessie, inkomensdaling, werkloosheid Maatschappelijk uitstel aankoop nieuwe auto. 2013: plm 410.000 auto’s (2012: 502.000), uitstel/verlenging onderhoudsinterval

VISIE & MISSIE, voorbeelden VISIE autobedrijf is aanbieder van maatschappelijk verantwoorde mobiliteit persoonlijk en 100% correct klantcontact is noodzakelijk online zichtbaarheid is nodig MISSIE ZIE HET ZACCO-VOORBEELD, P. 128, opdracht: vertaal dit voorbeeld naar het autobedrijf anno 2013 autobedrijf

VISIE EN MISSIE ZIJN TAMELIJK ABSTRACT, NIET CONCREET DE VOLGENDE STAP WEL: FORMULEREN VAN DOELEN ZIE P. 129, WELKE DOELSTELLINGEN KOMEN VOOR HET AUTOBEDRIJF 2013 IN AANMERKING OM DE CRISIS TE OVERLEVEN? DOELEN MOETEN WEL IN LIJN LIGGEN MET VISIE & MISSIE!

ALS ONLINE ZICHTBAARHEID BELANGRIJK IS, DAN OOK EEN CONCRETE DOELSTELLING DAARVAN MAKEN VOORBEELDEN? IDEM: MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD….WAT KAN DAT CONCREET INHOUDEN? HOE KUN JE JE ONDERSCHEIDEN IN KLANTVRIENDELIJKHEID? HOE MEET JE DIE TEVREDENHEID --> DOELEN!

STRATEGIE ALS SLUITSTUK VAN VISIE/MISSIE/DOELEN Hoe gaan we de concrete doelen bereiken en daarmee: Onze missie bevestigen? Onze visie inhoud geven? A EN B ZIJN GERICHT OP DE OMGEVING Zie p. 132 DE STRATEGISCHE DRIEHOEK

DE RELATIE TUSSEN ORGANISATIE EN OMGEVING OP DRIE NIVEAU’S: STRATEGISCH VISIE & MISSIE UITGAAN VAN EIGEN KRACHT TACTISCH DOELEN & STRATEGIE OPERATIONEEL WELKE ACTIVITEITEN, WANNEER KLAAR, MET WELK RESULTAAT?